شناسهٔ خبر: 38057127 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ابهام آبی در آیووا

صاحب‌خبر -


ندا آکیش
خبرنگار
 نخستین رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی دموکرات‌های امریکا که به طور معمول به رنگ آبی شناخته می‌شوند، در ایالت آیووا فاجعه بار بود زیرا برای نخستین بار در تاریخ انتخابات امریکا نتایج این انتخابات به جای آنکه دوشنبه شب به وقت محلی اعلام شود، به تأخیر افتاد و به سه‌شنبه موکول شد بدون آنکه مقامات حزب دموکرات به ساعت دقیق اعلام نتایج اشاره کنند. آنها علت این تأخیر را «کنترل کیفی» آرا اعلام و شایعه‌ها مبنی بر هک شدن سیستم اعلام آرا را رد کردند.
به‌گزارش گاردین، رأی دهندگان ایالت آیووا از ساعت 7 صبح روز دوشنبه به وقت محلی در بیش از 1600 مدرسه، باشگاه ورزشی، کتابخانه، سالن اجتماعات، کلیسا و حتی 5 مسجد (برای نخستین بار در تاریخ امریکا) جمع شده بودند تا پس از شنیدن سخنان 11 کاندیدای دموکرات به کاندیدای مورد علاقه‌شان رأی دهند و در واقع اعلام کنند که دوست دارند در انتخابات ماه نوامبر چه کسی رودرروی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بایستد و با او رقابت کند. کاندیداهای دموکرات هم بیش از یک‌سال خود را درگیر بگومگوهای ایدئولوژیک و سیاسی با رقبای خود کرده بودند، 7 مناظره تلویزیونی نفسگیر را پشت سر گذاشته بودند و ده‌ها میلیون دلار خرج کرده بودند تا در آیووا نخستین شانس خود را بیازمایند. طبق روال همیشه، نتایج انتخابات باید همان دوشنبه شب اعلام می‌شد اما ساعت از 11 شب به وقت محلی گذشت و هیچ نتیجه‌ای اعلام نشد و مقامات حزب اعلام کردند، نتیجه روز سه‌شنبه قطعاً اعلام می‌شود. دفتر حزب دموکرات علت تأخیر به وجود آمده را «بررسی‌های کیفی» اعلام کرد و «مندی مک‌کلور» مدیر ارتباطات حزب دموکرات در ایالت آیووا گفت: حزب دموکرات آیووا در این انتخابات برای اولین بار از سه مجموعه داده استفاده می‌کند از این‌رو برای آنکه نتایج یکپارچه و دقیق باشد نیاز به بررسی دارد و این بررسی‌ها قدری زمانبر است. او با بیان این مطلب که حدود ۲۵ درصد از محل‌های اجتماع گزارش‌های خود درباره آرا را داده‌اند، گفت: داده‌های اولیه نشان می‌دهد مشارکت مردم در انتخابات آیووا در مقایسه با سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است. این مقام حزب دموکرات شایعه‌ها درباره هک شدن نرم افزار موبایلی مورد استفاده در اعلام نتایج آرا را رد کرد و گفت، نرم افزار مشکلی ندارد و هیچ هک یا نفوذی رخ نداده است.
پیروزی همه و هیچ‌کس
اتفاق جالبی که دوشنبه شب در آیووا در جبهه دموکرات رخ داد این بود که علی‌رغم اعلام نشدن نتایج این انتخابات، تقریباً همه 11 کاندیدا خود را پیروز آیووا می‌نامیدند. برنی سندرز خطاب به حامیانش گفت: من حس خوبی دارم. ما پیروز هستیم. الیزابت وارن در جمع حامیان خود گفت: نتایج بسیار نزدیک است. آیووا، امشب تو نشان دادی که آرزوهای بزرگ در امریکا هنوز امکانپذیر است. بوتیجیج هم در جمع حامیانش گفت: بله ما هنوز نتیجه قطعی را نمی‌دانیم اما می‌دانیم که در آیووا خوش درخشیدیم و به نیوهمپشایر می‌رویم.
البته برخی مؤسسات نظرسنجی معتبر امریکا تا چند ساعت قبل از انتخابات روز دوشنبه آیووا سندرز را پیروز این ایالت اعلام کرده بودند. این در حالی است که نظرسنجی‌های سراسری بایدن را با اختلاف زیاد از دیگر رقبا با 28 درصد آرا پیشتاز می‌داند و پس از او سندرز با 16 درصد آرا در جایگاه دوم است و وارن و بلومبرگ به‌طور مشترک با 11 درصد آرا در جایگاه سوم هستند و بوتیجیج با 6 درصد آرا در جایگاه چهارم است.
هجمه توئیتری جمهوریخواهان
ابهام در اعلام نتایج انتخابات درون حزبی حزب دموکرات در آیووا باعث شد حامیان حزب جمهوریخواه و حتی نزدیکان ترامپ از جمله پسر ارشدش از فرصت به دست آمده برای به تمسخر گرفتن رقبای دموکرات استفاده کنند. شبکه‌های اجتماعی و به‌طور ویژه توئیتر دوشنبه شب به وقت محلی پر بود از هجمه‌ها و توئیت‌هایی که تأخیر اعلام نتایج آیووا را سوژه جوک‌های خود کرده بودند. کاربری به‌نام «برد پارسل» در توئیتر نوشت: آنها حتی نمی‌توانند یک اجتماع را مدیریت کنند چطور می‌خواهند یک دولت را اداره کنند. نه نمی‌خواهیم ممنونیم. کاربر دیگری به‌نام جولین کاسترو هم در توئیتر نوشت: این یک فاجعه تمام عیار است. من به مردم آیووا احترام می‌گذارم آنها عالی بودند اما کاملاً مشخص شد که دموکراسی ما با یک سیستم معیوب ارائه شد.
در حالی که دموکرات‌ها نتوانستند در زمان مقرر نتایج انتخابات خود در آیووا را اعلام کنند، جمهوریخواهان نتایج خود در انتخابات درون حزبی آیووا را که در آن رقابت بین دونالد ترامپ، «بیل ولد»، فرماندار سابق ماساچوست و «جو والش»، نماینده حزب جمهوریخواه در ایلینویز بود اعلام کردند. به‌گزارش آسوشیتدپرس، پس از بررسی 95 درصد آرا، مشخص شد ترامپ 97 درصد آرای تجمع‌های جمهوریخواه را کسب کرده و پیروز آیووا است.
کاندیداهای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات سه‌شنبه آینده نیز باید در دومین رقابت درون حزبی خود در ایالت نیوهمپشایر به مصاف رقبای حزبی خود بروند.


نظر شما