شناسهٔ خبر: 38020159 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» از آخرین وضعیت ژئوپارک جهانی قشم گزارش می‌دهد:

دومین کارت قرمز یونسکو در راه ژئوپارک جهانی قشم/ خالو حمزه، فعال گردشگری: سد درست کرده‌اند و با آب دریا میگوهایشان را پرورش می‌دهند/ اراضی پرورش میگو به کارشان ادامه دهند باید با توریست‌ها خداحافظی کنیم/ ادامه این روند به افت کسب‌و‌کار مردم بومی می‌انجامد

طولانی‌ترین غار نمکی جهان، همان که سال 85 در زمره ژئوپارک‌های جهانی یونسکو قرار گرفت، بدشانس بوده که در ایران واقع شده است. که اگر جز این بود، شاید حالا، زمین‌های کناری‌اش را به اراضی پرورش میگو اختصاص نمی‌دادند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|واگذاری اراضی در جزیره قشم از سال 1396 در حالی‌ شروع شد که همان سال، پروژه ژئوپارک این جزیره موفق شد به فهرست ژئوپارک‌های یونسکو بازگردد. آن هم بعد از کارت قرمزی که در سال 91 به خاطر مشکلات مدیریتی گرفته و از فهرست آثار جهانی یونسکو خارج شده بود. این ژئوپارک، حالا دوباره به همان دردسر افتاده و گفته می‌شود در آستانه دریافت کارت قرمز دوم است (بیشتر بخوانیم).

 

به محض اینکه رسانه‌ها به انتشار تصاویر اراضی میگو در اطراف ژئوپارک قشم پرداختند و این کار را تجاوز به حریم یک سرمایه گردشگری برجسته خواندند، مدیران امر هم به فکر افتادند که باید چه کنند (بیشتر بخوانیم).

 

مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان: بعد از بررسی کارشناسان تصمیم نهایی را می‌گیریم

 

رضا برومند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان، در همین راستا از حضور کارشناسان تخصصی این حوزه در منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: «از فردا (15 بهمن) به دستور مقام عالی وزارت، کارشناسان تخصصی به جزیره قشم سفر کرده و محدوده واگذارشده برای مزارع پرورش میگو را بررسی می‌کنند. در این بررسی نتیجه لازم از اینکه این زمین‌ها در محدوده ژئوپارک قرار دارد یا خیر به دست خواهد آمد و پس‌ از آن نتیجه‌ قطعی و لازم اتخاذ می‌شود.»

 

او با تاکید بر اهمیت حمایت از اشتغال نیروهای بومی نزد مسئولان، عنوان می‌کند: «وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری علاوه بر حمایت از اشتغال و حمایت از نیروهای بومی و کارآفرین به دنبال حفظ میراث معنوی و خدادادی و نگهداری از محدوده‌های تاریخی است و از همین رو، برای روشن شدن افکار عمومی و شفافیت در واگذاری اراضی در قشم کارشناسان نیز به این منطقه سفر خواهند کرد.»

 

رضا برومند

 

به گفته مسئولان تا زمان حضور کارشناسان، هرگونه فعالیت در اراضی پرورش میگو باید متوقف می‌شد، اما در عمل این اتفاق رخ نداده است (بیشتر بخوانیم).

 

لودرها و کارگران هنوز کار می‌کنند

 

خالو حمزه که سال‌هاست اقتامتگاه بومگردی را در حوالی همین ژئوپارک مدیریت می‌کند با رد هرگونه توقف نیروهای عملیاتی در مزارع پرورش میگو به اعتمادآنلاین می‌گوید: «هیچ چیزی را متوقف نکردند. لودرها و کارگران سر جای خودشان هستند و کارها به روال سابق ادامه دارد. نمی‌دانم چرا می‌گویند کار را متوقف کردیم. حداقل ما که چنین چیزی در منطقه نمی‌بینیم.»

 

ژئوپارک قشم

 

او با توصیف شرایط فعلی در این منطقه ادامه می‌دهد: «یک حوضچه بزرگ ساخته‌اند و چیزی شبیه یک سد هم در خاک‌ها ایجاد کرده‌اند که از آب دریا به آن وارد می‌شود. در واقع کانال زده‌اند به دریا تا میگوهایشان بزرگ‌تر شود.»

 

بودجه سالانه ژئوپارک جهانی قشم چه شد؟

 

حمزه حضور مسئولان بومی را هم چاره کار نمی‌داند: «برخی از مسئولان آمدند. از منطقه آزاد گردشگری هرمزگان هم سر زدند، اما چیزی تغییر نکرده است. انگار گفته‌اند فاصله دریا با این زمین زراعی زیاد است و حدود 6 هزار متر فاصله دارند، در نتیجه مشکلی پیش نمی‌آید. کسی به این فکر نمی‌کند که چنین کاری چه ضربه‌ای به ژئوپارک قشم می‌زند. مسئولان فقط به فکر صرفه اقتصادی خودشان هستند. در این سال‌ها هم که ژئوپارک قشم جهانی شد و برایش بودجه گرفتند، کار خاصی نکرده‌اند.»

 

به گفته حمزه، ادامه این روند کارت قرمز دوم را هم برای ژئوپارک قشم به همراه می‌آورد: «به زودی قرار است افرادی برای بررسی و نظارت وضعیت ژئوپارک از یونسکو به قشم اعزام شوند. شک نکنید که اگر چنین مجموعه‌ای را در حریمش ببینند، بدون هیچ معطلی کارت قرمز می‌دهند و این یعنی خداحافظی با سرمایه بزرگی که زیر نظر یونسکو بوده است.»

 

ژئوپارک قشم

 

اراضی پرورش میگو به کارشان ادامه دهند باید با توریست‌ها خداحافظی کنیم

 

او معتقد است اگر این اتفاق رخ دهد، تعداد توریست‌ها کاهش می‌یابد و کسب‌وکار مردم بومی افت می‌کند: «شاید مدتی توریست‌های داخلی که هنوز قشم را ندیده‌اند و طبیعت بی‌نظیر این منطقه اسرارآمیز کشور را نمی‌شناسند به اینجا سفر کنند، اما توریست خارجی به هیچ عنوان تحمل چنین چیزی را ندارد. اراضی پرورش میگو به کارشان ادامه دهند باید با توریست‌ها خداحافظی کنیم چون اروپایی‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین توریست‌های دنیا، چنین موهبت‌هایی را در کشور خود ندارند. اما از همان اندک‌داشته‌هایشان آن‌قدر خوب و دقیق و با وسواس محافظت می‌کنند و از قِبل آن اشتغال‌زایی و کسب درآمد می‌کنند که باورش برای ما سخت است. اما در ایران که هر شهر و استانش، مملو از این سرمایه‌های محیط‌زیستی و گردشگری است نه تنها به خوبی مراقبت نمی‌شود، بلکه هر بار خبر تخریب یکی از همین سرمایه‌های بزرگ کشور را می‌شنویم.»

 

آن‌طور که خالو حمزه ماجرای ژئوپارک قشم را روایت می‌کند، این «موهبت» بزرگ در آستانه گرفتن دومین کارت قرمز قرار دارد. مدیران داخلی تازه از بررسی می‌گویند و هیچ معلوم نیست که در نهایت این اراضی را متجاوز به حریم ژئوپارک قشم ندانند و در این صورت، تقریباً خداحافظی با یونسکو، بودجه سالانه و اندک‌رسیدگی‌های اخیر را باید کاملاً تمام‌شده فرض کرد. با این حساب، آیا تمامی این داستان‌ها آغازی بر پایان این «موهبت» بزرگ در جنوب ایران خواهد بود؟

 

 

 

نظر شما