شناسهٔ خبر: 38014282 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

التهاب در تنور انتخاباتی آمریکا؛

تاخیر در نتیجه انتخابات آیووا/ دموکرات‌ها آبروریزی کردند!

مریم خرمایی

اعلام نتایج نخستین مرحله از انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها که در ایالت آیووا در حال برگزاری است، به تاخیر افتاده حال آنکه ترامپ شایعه تقلب در اردوگاه رقیب را دامن می‌زند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه بین‌الملل: اعلام نتایج رای‌گیری در ایالت کلیدی آیووا که نماد آغاز رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است با تاخیری قابل تامل همراه شده است.

ظاهراً تاخیر به وجود آمده ناشی از نقص فنی اپلیکیشن‌های ثبت آراء و سطح بالای مشارکت مردمی است.

برخی گزارش‌ها دلیل دیگر این تاخیر را خراب شدن اپلیکیشن ثبت و اعلام نتایج معرفی می‌کنند؛ ولی دفتر حزب دموکرات در بیانیه‌ای این موضوع را رد کرده و می‌گوید با کمی تاخیر، مشکل قابل حل است.

دموکرات‌ها همچنین مسئله هک را نیز منتفی می‌دانند.

اگرچه برخی می‌گویند این یک افتضاح برای حزب دموکرات است، برخی دیگر نظیر سناتور برنی سندرز از نامزدهای مطرح حزب دموکرات همچنان خوشبین است و می‌گوید: امروز مقدمه پایان (دوره زمامداری) ترامپ است!

جالب آنکه ترامپ نظر مشابهی ندارد چرا که ساعاتی پیش در توئیتی تحقیرآمیز به مردم آمریکا یادآوری کرد در انتخابات ۲۰۱۶، دموکرات‌ها با تقلب، سندرز را که گرایش‌های سوسیالیستی دارد به نفع هیلاری کلینتون کنار گذاشتند و بیم آن وجود دارد که این مسئله باز هم تکرار شود.

این در حالی است که سناتور الیزابت وارن از دیگر نامزدهای مطرح دموکرات هشدار داده هر یک دقیقه تاخیر ممکن است اعتبار رای‌گیری آیوا را خدشه‌دار کند.

گفتنی است ایالت آیووا به ۲ دلیل اهمیت دارد: نخست آنکه آونگی است و تا دقیقه ۹۰ مشخص نیست طرف نامزد جمهوریخواه است یا دموکرات؛ دیگر اینکه رای گیری درون حزبی متفاوت از سایر ایالات برگزار می‌شود.

در آیووا، انتخابات با ارائه برگه رأی انجام نمی‌شود؛ به جای آن رأی‌دهندگان در جلسات و مجمع‌هایی محلی که در سراسر ایالت برگزار می‌شود شرکت کرده و نظرشان را بی‌واسطه و مستقیم اعلام می‌کنند. با اتکا به این جنبه مردمی، نظر آیووایی‌ها پیش‌بینی نسبتاً موثقی درباره رئیس‌جمهور آتی آمریکا است.

نظر شما