شناسهٔ خبر: 38011985 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

پول‌های خرد بازیگر اصلی کدام سهام شدند؟

دنیای اقتصاد

با وجود تحرکات چشمگیر معامله‌گران بورسی در سهام گروه فلزات، عنوان بیشترین جذب پول‌های خرد در معاملات دیروز به سهام گروه پالایشی اختصاص یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس تهران معاملات روز گذشته را هم با صعود شاخص کل پشت سر گذاشت. نماگر اصلی سهام روز دوشنبه با جهش ۵/ ۲ درصدی، رکورد خود را به ۴۳۸ هزار واحد ارتقا بخشید. اخبار افزایش سرمایه شرکت‌ها سایر عوامل را تحت‌الشعاع قرار داد و در کنار سیگنال‌های مثبت از بورس کالا صعود متوازنی برای شاخص‌های سهام در پی داشت. در این فضا غول‌های کامودیتی‌محور بورسی هم واکنش معناداری به نگرانی بازارهای جهانی از شیوع فزاینده ویروس کرونا نشان ندادند و با دیگر صنایع هماهنگ شدند.

نبض پول‌های خرد در کجا می‌زد؟

با وجود تحرکات چشمگیر معامله‌گران بورسی در سهام گروه فلزات، عنوان بیشترین جذب پول‌های خرد در معاملات دیروز به سهام گروه پالایشی اختصاص یافت. فعالان حقیقی بورس تهران طی روز گذشته مالکیت ۵۰۰ میلیارد تومان از سهام را به نام خود تغییر دادند که سهم گروه پالایشی از این جابه‌جایی‌ها به بیش از ۷۰ میلیارد تومان رسید.

سهام بانک‌ها و خودرویی‌ها با جذب ۶۰ میلیارد تومان تقاضای جدید از سوی فعالان خرد در رتبه‌های دوم و سوم این فهرست قرار گرفتند. فلزات اساسی با وجود وسعت تحرکات در جذب منابع خرد، حتی از گروه‌های کوچک‌تر همچون ساختمانی‌ها و گروه مهندسی(رمپنا) جا ماند و در نهایت رتبه ششم صنایع بورسی را از این منظر به دست آورد. در مقیاس شرکت‌ها هم، گروه مپنا، بانک تجارت و سایپا کانون‌های داغ جذب نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی بودند. در بین بازگشایی‌های جالب‌توجه، سهام شرکت سیمان ایلام پس از ثبت افزایش سرمایه به جریان معاملات بازگشت و جهش ۳۶ درصدی قیمت را تجربه کرد. سهام گروه لاستیک‌سازان هم در این موج همه‌جانبه صعودی عنوان بیشترین رشد روزانه شاخص را به نام خود زدند. نکته‌ای که در پایان معاملات دیروز هم توجهات را به خود جلب کرد، مازاد قابل‌توجه تقاضا در بازار بود.

هر چند در طول دادوستدهای دیروز حدود ۴ هزار میلیارد تومان سهم در سطح معاملات خرد دست به دست شد امابازهم ۶۱۵ میلیارد تومان تقاضا در پشت صف مجال خرید سهم را نیافت تا عملا نابرابری نیروها در بازار سهام ادامه یابد. به نظر می‌رسد ورود مستمر و چشمگیر سرمایه‌گذاران جدید که خود را در ارتش میلیونی عرضه اولیه اخیر نشان داد همچنان اولین قدرت تعیین‌کننده در معادلات کنونی بورس تهران است و برای اقامت ماندگار در بازار سرمایه منتظر عرضه سهام شرکت‌های بزرگ‌تر است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظر شما