شناسهٔ خبر: 38009771 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در غزه صورت گرفت

تشکیل کمیته ملی «مقابله با معامله قرن» در نشست گروه‌های فلسطینی

به دنبال مخالفت همه گروه‌های فلسطینی با معامله قرن، احزاب و جریان‌های اصلی فلسطین از تشکیل کمیته عالی «مقابله با معامله قرن» در غزه خبر دادند.

صاحب‌خبر -




طرح مضحک معامله قرن که هفته گذشته از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مورد فلسطین مطرح شد و او در قالب این طرح، امتیازات ویژه‌ای به اسرائیل اعطا کرد، همچنان با مخالفت و محکومیت جهانی همراه است. در این راستا، گروه‌های فلسطینی با برگزاری نشستی در غزه، «کمیته عالی ملی» را برای مقابله با معامله قرن تشکیل دادند.
طبق گزارش ایسنا، تمامی احزاب سیاسی، ملی و مردمی در داخل و خارج فلسطین در این کمیته حضور دارند. این کمیته در جریان کنفرانسی تشکیل شد که شامگاه یکشنبه توسط کمیته پیگیری احزاب ملی و اسلامی برای بررسی طرح به اصطلاح «صلح» آمریکا موسوم به «معامله قرن» در غزه برگزار شد. در همین راستا، «محمد البیرم»، سخنگوی کمیته‌های مقاومت مردمی در نوار غزه، در پایان نشست مذکور اظهار داشت: «کمیته عالی ملی برنامه‌ای را برای مقابله با طرح معامله قرن که مغایر تمامی معیارها و ارزش‌های انسانی، اخلاقی و حقوقی است، تهیه خواهد کرد.» این مقام فلسطینی در ادامه با‌اشاره به مواضع اعراب در قبال طرح ضد فلسطینی آمریکا، تصریح کرد:«موضع ذلت بار برخی طرف‌های عربی را محکوم می‌کنیم و آنها را به بازنگری در این مواضع فرا می‌خوانیم.»
واکنش محمود عباس
از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان، دیروز در جلسه هفتگی هیئت دولت اعلام کرد:« طرح رئیس‌جمهور آمریکا تنها شش درصد خاک کرانه باختری و نوار غزه را به ما می‌دهد و دولت فلسطین را به شش بخش تقسیم می‌کند». عباس در ادامه گفت:« پس از اعلام طرح موسوم به «معامله قرن»، هماهنگی امنیتی متوقف خواهد شد و به اسرائیل خواهیم گفت در صورت ادامه پروژه آمریکا، تمام مسئولیت بر عهده تل‌آویو است.» عباس ضمن تأکید بر اینکه باید ماهیت طرح آمریکا را دریافت، افزود:« تشکیلات خودگردان از زمانی که آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرده، تصمیم به قطع روابط با این کشور گرفته است».
از سوی دیگر جارد کوشنر مشاور و داماد رئیس‌جمهور آمریکا، اخیرا گفته است که «صائب عریقات» مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی در بستن توافق‌های صلح شکست خورد و فلسطینی‌ها بسیاری از پیشنهادات رئیس‌جمهور آمریکا را رد کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی»، عریقات در واکنش به این اظهارات گفت‌، کوشنر تلاش می‌کند مواضع سران تشکیلات خودگردان را تخریب کند و اظهارات او با واقعیت آنچه دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند، در تناقض است. وی افزود:« کوشنر و امثال او کسانی هستند که دنبال تحمیل دیکته‌ها هستند و معتقدند می‌توانند نظام آپارتاید نتانیاهو را بر ملت فلسطین برای همیشه تحمیل کنند.»
ادامه واکنش‌ها
واکنش‌ها به طرح معامله قرن همچنان ادامه دارد و کشورهای مختلف آن را محکوم کرده‌اند. در این راستا رؤسای جمهور الجزایر و تونس در دیدار با یکدیگر، طرح ضد فلسطینی معامله قرن آمریکا را مردود دانستند و تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شریف را خواستار شدند. وزیر خارجه ترکیه نیز ضمن حمایت از بیانیه نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در رد طرح صلح ادعایی «معامله قرن» آمریکا، خواستار رد این طرح ضد فلسطینی از سوی کشورهای اسلامی شد. وزیر خارجه فرانسه هم در واکنش به رونمایی از طرح سازش تحمیلی آمریکا گفت که راه‌حل‌های یکجانبه درباره موضوع فلسطین نتیجه بخش نخواهد بود. یوسی بیلین، سیاستمدار اسرائیلی و وزیر دادگستری و معاون وزیر خارجه پیشین اسرائیل نیز اعلام کرد، به رغم وعده‌های رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه طرحش به اختلاف فلسطین و اسرائیل پایان می‌دهد، درگیری‌ها میان دو طرف همچنان ادامه دارد و طرح معامله قرن ترامپ محکوم به شکست است. وی تاکید کرد که من به فلسطینی‌ها توصیه نمی‌کنم که آن را بپذیرند. سازمان همکاری اسلامی نیز در جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی طرح معامله قرن اعلام کرد، هر اقدامی که حقوق فلسطین را محقق نکند، نمی‌پذیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما