شناسهٔ خبر: 38009536 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارزیابی تاثیر کرونا بر بورس ایران / جاماندن نمادهای صادرات‌محور از رشد

شیوع جهانی ویروس کرونا باعث شد تا برخی نمادهای بنیادین در بورس با افت قیمت مواجه شوند. گروه فلزات بیشترین تاثیر منفی را به خود اختصاص دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، ویروس مرگبار کرونا در حالی چندین کشته بر جای گذاشته که سازمان بهداشت جهانی به دلیل شیوع بیماری نوظهور ناشی از ویروس کرونا در چین و سرایت آن به کشورهای دیگر جهان، وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد. البته جان انسان‌ها تنها آسیبی این ویروس نبوده و بازارهای جهانی نیز به شدت تحت‌تاثیر آن قرار گرفته‌اند. افت ارزش ۱۵درصدی نفت و بالا رفتن قیمت جهانی طلا به عنوان دارایی امن تنها بخشی از این اثر بوده است. این در حالی است که بازارهای سهام نیز با افت شدیدی مواجه شده‌اند.

در حالی که از زمان شیوع ویروس کرونا بیش از ۱٫۵هزار میلیارد دلار از ارزش بورس‌های جهانی از بین رفته است، شاخص کل بورس تهران نزدیک ۲۰ درصد رشد داشته است که البته در روزهای معاملاتی اخیر نمادهای صادرات‌محور از قافله این رشد جا مانده‌اند.

با وجود این با توجه به افت قیمت جهانی نفت، قیمت نمادهای پتروشیمی در آغاز این هفته با افت چشمگیری مواجه شده است. همچنین سقوط قیمت برخی فلزات پایه که ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده نیز موجب شده تا از رشد شرکت@های فلزی در بورس تهران خبری نباشد و این شرکت‌ها از رشد ۲۰ درصدی شاخص عقب بیافتند که البته این وضعیت در روز دوشنبه کمی بهتر بوتد. اکثر نمادها در سه گروه کانه‌های فلزی، پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی هفته را منفی آغاز کردند که می‌تواند نشانی بر تاثیر منفی این ویروس بر نمادهای این سه گروه بزرگ بورس تهران باشد.

البته ورود نقدینگی بسیار زیاد در ماه‌های اخیر باعث شده تا این عامل به عنوان نیروی محرک رشد بورس از قدرت بسیار زیادی برخوردار باشد و تبعات جهانی ویروس کرونا نتواند بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد.

با وجود این در صورت ورود و انتشار این ویروس کشنده در کشور، مطمئنا بورس ایران نیز همانند سایر بورس‌های جهان تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت. به طوری که در روزهای معاملاتی اخیر از تب و تاب خرید کاسته شده و بازاری که مدام در حال رشد بود حالا به موازنه‌ای نسبی رسیده است.

نظر شما