شناسهٔ خبر: 38004057 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

مشاهده مورد مشكوک به كرونا در اصفهان

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز:این روزها فضای رسانه‌ای و مجازی کشور تحت‌تاثیر اخبار جهانی ویروس کروناست و به تبع آن اخبار شایعات نیز در شبکه‌های اجتماعی داغ‌تر از گذشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، طی چند وقت اخیر اخباری پیرامون ابتلای دو نفر در یزد، دو نفر در تبریز، یک نفر در قم، اهواز و یک نفر در تهران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، اما مسئولان وزارت بهداشت اعلام همواره اعلام کرده‌اند که هیچ موردی از ویروس کرونا و ابتلا به آن در کشور وجود ندارد و این اخبار کذب است. حتی وزیر بهداشت نیز در صفحه شخصی‌ خود در اینستاگرام به این اخبار واکنش نشان داد.

سعید نمکی بر این باور است که ویروس شایعه از ویروس کرونا خطرناک‌تر است. همچنین در صفحه اینستاگرام خود از مردم خواست به اخبار کذب و شایعات درباره ویروس کرونا توجه نکنند و اگر موردی از این بیماری جهانی در کشور مشاهده شود، قطعا به مردم از طریق رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.با اين وجود روزگذشته منابع رسمي کشور از مشاهده علائم مشکوک به ويروس کرونا در يک نفر در استان اصفهان خبر دادند که اين فرد بيمار از کارمندان فرودگاه اصفهان است که سابقه ارتباط با گرشگران چيني را نيز دارد‌.

وضعيت سلامت و بهداشتي گردشگران خارجي به‌ويژه چيني‌ها در فرودگاه محل ورود که بيشتر از امام خميني(ره) است، مورد بررسي قرار مي‌گيرد و پس از ورود به کشور، محل حرکت و همچنين سير حرکت آنها توسط همکاران مراکز بهداشت رصد و پيگيري مي‌شود. با هتل‌هاي محل اقامت و همچنين راهنماهاي گردشگران تورهاي خارجي در تماس هستيم که در صورت مشاهده علائم ابتلا به ويروس کرونا در گردشگران به مرکز بهداشت اطلاع دهند. نجيمي با تاکيد بر اينکه خوشبختانه تاکنون هيچ موردي از ابتلا به کرونا در گردشگران در اصفهان تاييد نشده است، گفت:

با وجود پيگيري‌هاي صورت‌گرفته نمي‌توان از احتمال ورود اين بيماري به کشور و استان اصفهان غفلت کرد. اما ديري نگذشت که کيانوش جهانپور، مديرکل روابط عمومي وزارت بهداشت در واکنش به خبر گفت: ما مشکوک بودن اين فرد به ويروس کرونا را تاييد مي‌کنيم، آزمايش‌ها از اين فرد اخذ و به تهران ارسال شده و ايشان هم‌اکنون در بيمارستان فارابي در بخش ايزوله هستند. جهانپور با اشاره به اينکه بعد از دو بار انجام آزمايش روي اين فرد نتايج را اعلام مي‌کنند توضيح داد:

اين اولين موردي نيست که فرد مشکوک به ويروس کرونا در ايران مشاهده مي‌شود، اما بعد از انجام‌ آزمايش مشخص شد که هيچ کدام از اين افراد به اين ويروس مبتلا نيستند.


اولين قرباني در خارج از چين
اين خبر در حالي منتشر مي‌شود که روز گذشته يک مرد چيني بر اثر ابتلا به ويروس کرونا در فيليپين فوت کرد و اين اولين مورد ثبت شده مرگ بر اثر اين ويروس مرگبار در خارج از چين است. از سوي ديگر طبق آخرين آمار از کشور چين، 11 هزار و 791 نفر به ويروس کرونا مبتلا شده‌اند که از اين تعداد 259 بيمار جان خود را از دست داده‌اند که همه اين افراد در کشور چين بودند و مرگ اولين قرباني کرونا در خارج از کشور چين نگراني عمومي را برانگيخته است.

مسئولان وزارت بهداشت و درمان نيز آماده ورود اين ويروس به خاک ايران هستند و با وجود درخواست کتبي براي لغو پروازهاي مستقيم از چين، در حال راه‌اندازي بخش‌هاي ايزوله کرونا در داخل کشور هستند. اين در حالي است که روز دوشنبه دو پرواز مستقيم از چين وارد فرودگاه مهرآباد شد. از سوي ديگر بسياري از کشورها همچون آمريکا به خاطر نگراني از شيوع ويروس کرونا در اين کشور، وضعيت اورژانس بهداشت عمومي اعلام کرده‌اند و از ورود اتباع خارجي که در دو هفته گذشته به چين سفر کرده بودند، به خاک خود ممنوع کرده‌اند.

همچنين کشورهاي استراليا، روسيه، ويتنام، ژاپن، تايلند، کره‌جنوبي، ‌ پاکستان و ايتاليا از ورود اتباع چين و خارجياني که از چين مي‌آيند، جلوگيري کرده‌اند. فرانسه با ارسال هواپيماي به شهر ووهان درصدد است شهروندان فرانسوي ساکن آنجا را به فرانسه بازگرداند.

دولت بريتانيا به همه دانشجويان چيني خود هشدار داده که ممکن است در زمان بازگشت به بريتانيا پس از جشن‌هاي سال نوي چين، در قرنطينه نگه داشته شوند. اين دانشگاه به دانشجويان چيني خود توصيه کرده که بهتر است در حال حاضر به چين سفر نکنند. هنگ‌کنگ هم به دنبال شيوع ويروس کرونا وضعيت اضطراري اعلام کرده‌است.

دولت‌هاي گواتمالا و الساوادور محدوديت‌هايي را در قبال افرادي که اخيرا به چين سفر کرده‌اند، اعمال کرده‌اند. وزارت خارجه آلمان نيز سفر شهروندان اين کشور به شهر ووهان چين را ممنوع کرده است. از اين‌رو وزير بهداشت در حساب توييتر خود نسبت به برقرار بودن پروازهاي ايران و چين انتقاد کرد و نوشت: با درخواست بنده، جلسه‌اي با حضور وزراي مربوط تشکيل و تصويب شد که پروازهاي چين متوقف شود که ظاهرا امروز خطي براي برگشت ايرانيان از چين و بازگشت اتباع چيني از ايران باز است که اگر تا فردا ادامه يابد، مجدد پيگيري خواهم کرد؛ البته اجراي اين مصوبه، در اختيار وزارت بهداشت نيست.


سامانه مشاوره 190
کيانوش جهانپور اين موضوع را تاييد مي‌کند و مي‌گويد:‌ بايد پروازهاي ايران- چين متوقف شود. در حال حاضر در تمام کلان مناطق کشور حداقل يک بيمارستان و بخش ايزوله منفي وجود دارد. همچنين اين موارد در بسياري از استان‌ها هم در نظر گرفته شده است. بخش مشاوره بيماري‌هاي واگير سامانه تلفني 190 براي پاسخگويي به سوالات مردم در خصوص ويروس کرونا راه‌اندازي شده است‌.

هموطنان عزيز و همکاران نظام سلامت مي‌توانند از اين طريق سوالات خود را به‌صورت شبانه‌روزي با کارشناسان مربوط در ميان بگذارند. وي ادامه داد: در تهران هم بيمارستان شهداي يافت‌آباد براي اين کار بخش ايزوله منفي دارد که آماده شده است، فعلا در تهران فقط همين يک بيمارستان در نظر گرفته شده که در صورت نياز تعداد بيمارستان‌ها را افزايش مي‌دهيم.

جهانپور با اشاره به برخي شايعات در فضاي مجازي مبني بر درمان کروناويروس با گياهان دارويي يا بعضا مخدر، گفت: تاکيد مي‌کنم که کروناويروس جديد هيچ درمان شناخته شده مستقيم و قطعي ندارد و همه مواردي که براي درمان آن ادعا مي‌شود، صرفا ادعاست و هنوز هيچ مستند علمي مبني بر اثربخشي هيچ يک از اين داروها نداريم.

برچسب‌ها:

نظر شما