شناسهٔ خبر: 37968525 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تحلیل بازی استقلال و نفت مسجدسلیمان

صاحب‌خبر -

شفقنا  – شاگردان فرهاد مجیدی موفق شدند در رقابت های هفته هجدهم لیگ برتر نوزدهم فوتبال با نتیجه دو بر یک نفت‌ مسجدسلیمان را شکست دهند.استقلال با این پیروزی ۳۲ امتیازی شد و در رده چهارم جای گرفت و نفت مسجد سلیمان با تحمل دومین شکست خود در این فصل،  با ۲۶ امتیاز در رده هفتم جدول باقی ماند.

به گزارش شفقنا ورزشی اکنون به تحلیل نکات این بازی می پردازیم:

بازی با نفت مسجدسلیمان برای همه تیم‌های لیگ در این فصل بازی دشواری است. استقلال هم بعد از دو برد پرگل در لیگ قهرمانان آسیا در مقابل این تیم بازی سختی را تجربه کرد و با حداقل اختلاف به پیروزی رسید. ۵ نکته درباره این بازی را بخوانید:

باز هم تعویضی‌ها همه کار را کردند

شماتیک گل استقلال، نفت مسجدسلیمان

در کمتر از یک هفته، گل دوم استقلال به نفت مسجدسلیمان دومین گل این تیم بود که همه بازیکنان تعویضی استقلال در آن نقش داشتند. گل پنجم استقلال به الریان قطر با همکاری مرتضی تبریزی، آرش رضاوند و ارسلان مطهری زده شد که همگی به عنوان بازیکن جانشین به بازی آمده بودند. در بازی امروز هم در گل دوم غفوری توپ را به ریگی داد و او هم با پاس رو به عقب قائدی را صاحب توپ کرد و قائدی هم گل نهم‌اش برای استقلال در این فصل را زد. هر سه بازیکن هم بازیکنان تعویضی فرهاد مجیدی بودند و گل‌ پیروزی‌بخش استقلال را زدند.

فرشید باقری انتخاب جدید استقلال برای خط دفاعی است

فرشید باقری، استقلال

دست بسته فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال برای انتخاب خط دفاعی سه نفره‌اش باعث یک تغییر عجیب در استتقلال این هفته شد. انتظار می‌رفت میلاد زکی‌پور یا هروویه میلیچ یکی از سه نفر خط دفاعی استقلال باشند اما مجیدی برای آن که فرشید باقری را به دفاع بیاورد میلیچ را در هافبک میانی بازی داد در حالی که باقری تجربه بازی در میانه زمین را داشت. او البته دشتی را هم در دفاع راست بازی داد اما به نظر می‌رسد از بین تغییرات امروز استقلال فقط آزمایش باقری در خط دفاعی جواب داد. چرا که مجیدی هم میلیچ را بین دو نیمه به جای اصلی‌اش برگرداند و هم دشتی را از بازی بیرون کشید.
مرجع آماری و فنی فوتبال ایران افزود: باقری هم البته هم‌چنان کاستی‌هایی در این پست داشت و با خط دفاعی کاملا سازگار نشده بود. او به همراه رضاوند بیشترین نبردهای موفق استقلالی‌ها را داشت اما فقط یکی کمتر از این تعداد از نبردهایش را باخت. بیشتر از دیگران هم نبردهای هوایی‌اش را برد (۵)، اما قیاس عملکردهای دفاعی او با شاهین طاهرخانی می‌تواند نشانه‌ای از همین عدم سازگاری او با پست جدید باشد. طاهرخانی ۱۰ عملکرد دفاعی ثبت کرد و باقری فقط یکی.

هر دو گل استقلال روی پاس کات‌بک بود

شماتیک گل استقلال

هر دو گل استقلال روی پاس‌های کوتاه کات‌بک بود. گل اول روی حرکت میلاد زکی‌پور و پاس به بیرونی که به قائدی رسید و گل دوم روی حرکت ریگی و پاس رو به بیرونی که به مهدی قائدی رسید. دو حرکت مشابه هم که هر دو را هم پیش از پاس آخر علی کریمی پایه‌گذاری کرد.

ارسلان مطهری ویژگی‌های متفاوتی دارد

ارسلان مطهری، استقلال

با وجود درخشش دو مهاجم استقلال در نیم‌فصل اول انتظار نمی‌رفت مطهری این‌قدر زود در ترکیب اصلی استقلال قرار بگیرد اما این اتفاق در بازی با نفت مسجدسلیمان افتاد و دو مهاجم دیگر آبی‌ها، دیاباته و قائدی بودند که کمتر بازی کردند. مطهری حالا در تقریبا ۱۲۹ دقیقه‌ای که برای استقلال در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر بازی کرده ۳ گل زده است. یعنی به ازای هر ۴۳ دقیقه یک گل. یک شروع خوب در تیمی که دو مهاجم گل‌زن دیگر هم دارد. او مثل قائدی دریبل‌زن نیست و شاید به اندازه دیاباته گل‌زن نباشد اما سخت توپ از دست می‌دهد و بیشتر از این دو در نبردها شرکت می‌کند. در بازی با نفت مسجدسلیمان هم او ۶ نبرد موفق ثبت کرد و فقط یکی را باخت و از این نظر سومین بازیکن تیم بود.

نفت مسجدسلیمان مسلط بر بازی بود نه استقلال

آمار بازی استقلال و نفت مسجدسلیمان

غیر از دست رفتن سه امتیاز بازی، روند بازی دو تیم در استادیوم خانگی استقلال همان‌طوری پیش رفت که نفت مسجدسلیمان می‌خواست. مجموع شوت‌های دو تیم در ۱۴ بود که سهم نفت مسجدسلیمان ۶ شوت بود و در کل ۷ شوت در چارچوب زده شد که سهم استقلال ۵ شوت بود. یک بازی کم‌موقعیت که اغلب بازی‌های نفت مسجدسلیمان به این شکل بوده. آن‌ها زودتر از استقلال هم به گل رسیدند و بازی را هم تا حد زیادی کنترل کردند اما در همان حملات استقلال که از کنترل‌شان خارج شد دو گل خوردند و سه امتیاز را واگذار کردند. در حالی که هم مالکیت توپ بیشتری داشتند و هم بخش بزرگی از بازی را طوری پیش بردند که خودشان می‌خواستند.

نظر شما