شناسهٔ خبر: 37959849 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

دویچه وله: طرح‌هایی برای اجرایی کردن اینستکس در جریان است:

امید به کدام طرح؟

صاحب‌خبر -

آیا هنوز باید به برجام اروپایی و اجرای کانل مالی اروپایی که تحقیر ملت ایران است و به نام نفت در برابر غذا و دارو مطرح بوده است امیدوار بود؟ آیا شرایط جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده است که مقامات اقتصادی سوییس به نام اروین بولینگر بدون توجه به هویت ملی ایرانی موضوع مکانیزم جدید تجاری انتقال دارو را مطرح بنماید و سعی در شرطی کردن ملت ایران داشته باشد؟ مگر ملت ایران فراموش می‌کند فوت شدگان از کمبود داروهای خاص و ویژه برای تعدادی از بیماران بستری بیمارستان‌های جمهوری اسلامی ایران؟
اخیرا رسانه‌های غربی به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند طرح‌هایی برای اجرایی کردن ساز و کار مالی ادعایی اروپایی‌ها با ایران موسوم به اینستکس در جریان است.
وب سایت آلمانی دویچه وله به نقل از یک منبع مرتبط با اینستکس که نامش ذکر نشده است، گزارش داد: طرح‌هایی برای حصول توافقی در آینده نزدیک در ارتباط با این سامانه وجود دارد.
دویچه به نقل از این منبع آورده است: ما باید به توافقی برای زمینه‌سازی برای آینده برسیم، اما بی‌اعتمادی دوطرفه به طرز چشمگیری سرعت مذاکرات را کاهش داده است.
وی گفته است: ایرانی‌ها شک داشتند که پس از تراکنش اولیه تجارت دیگری انجام شود. به همین دلیل تهران نیاز به اطمینان از این مسئله دارد که این فقط یک آزمایش نیست، بلکه برای تراکنش‌های دیگری هم برنامه‌ریزی شده است. اردیبهشت سال ۱۳۹۷ زمانی که ترامپ به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد، اروپایی وعده دادند تا با راه‌اندازی سازوکاری، تجارت بین ایران و اروپا را در برابر تحریم‌های آمریکا مصون کنند اما این وعده اروپایی‌ها تاکنون در حد حرف باقی مانده است.
نکته جالب توجه اینکه؛ یک مقام ارشد در وزارت اقتصاد سوئیس نیز گفته؛ کشورش موفق به انجام هماهنگی‌های بین المللی لازم درخصوص سازوکار جدید مبادله کالاهای کشاورزی و دارویی شده و تا زمانی که اعتبار کافی نزد بانک‌های سوئیسی باشد هیچ محدودیتی وجود ندارد.
اروین بولینگر درباره سازوکار جدید مبادله کالاهای کشاورزی و دارو میان سوئیس و ایران، گفت که شرکت‌های زیادی برای استفاده از این سازوکار ابراز علاقه‌ می‌کنند.
این مقام اقتصادی سوئیس یادآور شد که پس از خروج آمریکا از برجام، کار برای شرکت‌ها و بانک‌ها به منظور تأمین منابع مالی همکاری‌های اقتصادی، حتی در حوزه اقلامی که تحریم نبودند دشوار بود.
وی با بیان اینکه سوئیس موفق به انجام هماهنگی‌های بین المللی لازم درخصوص سازوکار جدید شده است، گفت: اهمیت سازوکار در این است که می تواند انتقال دارو به ایران را تضمین کند.
او درباره تفاوت این سازوکار با سازوکاری که سه کشور اروپایی عضو برجام حدود دو سال پیش برای تسهیل همکاری‌های مشروع تجاری با ایران (اینستکس) راه‌اندازی کردند گفت: اینستکس به عنوان یک شرکت از سوی کشورهای اروپایی ثبت شده، اما ما از ابتدا با مقامات آمریکا، وزارت خزانه داری و دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی در تماس بودیم، ریز اطلاعات شرکت‌هایی را که در این سازوکار همکاری می‌کنند با آمریکا به اشتراک می‌گذاریم؛ معاملات را به طور دقیق ارزیابی می‌کنیم و برخی از این اطلاعات را با آمریکا به اشتراک می‌گذاریم.
بولینگر خاطر نشان کرد که این ابتکار نتیجه رایزنی مقام های سوئیس با مقام‌های آمریکا و ایران است که از این لحاظ با اینستکس متفاوت است. این سیاستمدار سوئیسی عنوان کرد که این سازوکار در حال حاضر برای شرکت هایی که در سوئیس ثبت شده‌اند خدمت رسانی می‌کند و هیچ محدودیتی به لحاظ معاملات و مبادلات تجاری وجود ندارد. بولینگر درباره معامله دارویی هفتم بهمن هم گفت: ما می خواستیم مطمئن شویم که این سازوکار کار می کند. لذا تا زمانی که اعتبار کافی نزد بانک‌های سوئیسی باشد هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وعده‌های پوشالی اروپا
دکتر سیدرضا صدرالحسینی در خصوص ادعاهای اخیر دویچه وله گفت: پس از اقدام نابخردانه اتحادیه اروپا در خصوص به کارگیری مکانیزم ماشه در مسئله توافق برجام که با تناقض گویی‌های متعدد از جانب این مقامات نیز روبرو شد اخیرا یکی از سایت‌های بین المللی به نام دوویچه وله مجدد موضوع راه اندازی اینستکس و مسائل حاشیه آن در خبرهای خویش مطرح نموده است!
وی افزود: سوال این است که آیا هنوز باید به برجام اروپایی و اجرای کانل مالی اروپایی که تحقیر ملت ایران است و به نام نفت در برابر غذا و دارو مطرح بوده است امیدوار بود؟ آیا شرایط جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده است که مقامات اقتصادی سوییس به نام اروین بولینگر بدون توجه به هویت ملی ایرانی موضوع مکانیزم جدید تجاری انتقال دارو را مطرح بنماید و سعی در شرطی کردن ملت ایران داشته باشد؟ مگر ملت ایران فراموش می‌کند فوت شدگان از کمبود داروهای خاص و ویژه برای تعدادی از بیماران بستری بیمارستان‌های جمهوری اسلامی ایران؟
صدرالحسینی اظهارداشـت: آیا امکان دارد بیمارانی که به بیماری زخم پروانه‌ای دچار بوده و به دلیل عدم وجود دارو و لوازم پانسمان در ماه‌های اخیر فوت شدند از یاد و خاطره ملت بزرگ ایران رفته باشد؟
وی گفت: در سال‌های اخیر پابه پای آمریکایی‌ها اروپاییان نیز برای فشار به این ملت تلاش وافر نموده و حتی در شرایطی که امید نسبی اقدامات آنان برای رفع برخی از نیازهای ضروری ملت ایران بوجود آمده بود سران تعدادی از کشورهای اروپایی متفق القول حالت تخاصمی به خود گرفته و آن امیدها را بر باد دادند.
این استاد دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد به دلیل مواضع اصولی که در هفته‌های اخیر بعضی از مقامات جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کردند و در همین ایام آمریکایی‌ها سازمان انرژی اتمی ایران ورئیس آن را تحریم نمودند مجددا آمریکایی‌ها دوستان اروپایی خویش را جلو فرستاده و با بیانات که در مصاحبه گفته شد می‌خواهند اذهان مردم ایران را از واقعیت چهره اروپاییان به خصوص ۳ کشور انگلیس فرانسه و آلمان پاک کرده تا شاید بتوانند حیله‌های جدید در درون جامعه ایران دو گانگی نسبت به جنایات غرب ایجاد کند.
صدرالحسینی بیان داشت: ارتباط و تعامل در ذات انقلاب اسلامی که در اولین روز دهه مبارکه فجر هستیم؛ البته با ذکر ۳ مولفه اصلی سیاست خارجی که شامل عزت، حکمت و مصلحت است در واقع اسلام عزیز نه جمهوری اسلامی در تعاملات خویش محدودیتی به جز حفظ حدود و سقور معارف دینی و تامین منافع ملی ایران عزیز ندارند که این مهم با دشمن شناسی و پر رنگ نمودن خطوط فاصل با نظام سلطه عجین شده است.
وی گفت: در واقع سیاست خارجه ایران بر اساس این آیه شریف رحماهم بینهم و اشدا علی کفار استوار گشته است و هیچ استثنایی بر آن مترتب نیست.

نظر شما