شناسهٔ خبر: 37947505 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ویروس جدید کرونا تا چه حد کشنده است؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-شیوع نوع جدید ویروس کرونا در چین تاکنون جان 213 نفر را گرفته است. این در حالی است که بنا به آمار رسمی شمار مبتلایان به این ویروس به نزدیک ده هزار نفر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،میزان مرگ و میر به دلیل ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا با استفاده از این دو داده بین دو تا سه درصد خواهد بود. این امر به این معنا است که تنها دو تا سه درصد مبتلایان به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند. با این حال دانشمندان تاکید می‌کنند که داده‌ها و اطلاعات کنونی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا ناقص است و در نتیجه امکان تعیین نرخ دقیق مرگ و میر این ویروس در مقطع زمانی کنونی وجود ندارد.
اغلب پزشکان شیوع نوع جدید ویروس کرونا را با شیوع ویروس سارس در سال 2002 و 2003 میلادی و شیوع آنفلوانزای خوکی در سال 2009 مقایسه می‌کنند.
ویروس سارس که مانند نوع جدید ویروس کرونا اولین بار در چین میان انسان‌ها پدیدار شد به 26 کشور دیگر سرایت کرد. با این حال جنبه همه گیر این ویروس پس از هشت ماه مهار شد.
ویروس آنفلوانزای خوکی نیز پس از آن که اولین بار در مکزیک شیوع پیدا کرد در سطح جهان گسترش یافت. گزارش‌ها در مراحل اولیه شیوع این ویروس از مرگ 59 نفر از 850 فرد مبتلا به آن حکایت داشت. ارقامی که میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس آنفلوانزای خوکی را هفت درصد تعیین می‌کرد.
با این حال با گذشت زمان مشخص شد که میزان افراد مبتلا به این ویروس دست کم گرفته شده بود. بسیاری از کسانی که به آنفلوانزای خوکی مبتلا شده بودند به این دلیل که از عوارض شدیدی رنج نمی‌بردند به پزشک مراجعه نکرده بودند. به این ترتیب در نهایت مشخص شد که میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس آنفلوانزای خوکی کمتر از 0.1 درصد است. رقمی که این ویروس را از نظر میزان مرگ و میر هم رده سایر ویروس‌های آنفلوانزا قرار می‌داد.
از سوی دیگر میزان مرگ و میر به دلیل ابتلا به ویروس سارس در مدت شیوع هشت ماهه آن حدود 10 درصد بود.

کرونا شبیه سارس است یا آنفلوانزای خوکی؟
پرسشی که اکنون دانشمندان با آن روبرو هستند این است که آیا نوع جدید ویروس کرونا از نظر میزان مرگ و میر بیشتر مشابه ویروس سارس است یا ویروس آنفلوانزای خوکی؟
بسیاری از آنها بر این باورند که گزارش‌های اولیه از شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا همانند ویروس آنفلوانزای خوکی دقیق نیست. به گفته آنها رقم واقعی افراد مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا در شهر ووهان بیش از رقمی است که تاکنون گزارش شده است.
آنها گمان می‌کنند که حدود 50 تا 100 هزار نفر در ووهان به این ویروس مبتلا شده‌اند اما بیماری آنها به دلایل مختلف ثبت نشده است. اگر این گمانه‌زنی آنها درست باشد میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا بین 0.1 تا 0.2 درصد خواهد بود.
با این وجود بیماری‌های واگیردار حتی اگر میزان مرگ و میر آنها بسیار کم باشد هم می‌توانند بسیار خطرناک باشند. به عنوان مثال با این که میزان مرگ و میر به دلیل ابتلا به آنفلوانزای فصلی کمتر از 0.1 درصد است اما سالانه حدود 35 هزار نفر جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.
موضوع دیگری که در مورد ویروس‌های نوظهور نگران‌کننده است، مقاومت برخی از آنها در برابر واکسن و داروست. برخی از این ویروس‌ها با تغییر ژنتیکی در هنگام تکثیر، به نوع جدیدی بدل می‌شوند. این تغییر که در زبان علمی به آن «موتاسیون» یا جهش گفته می‌شود، سبب می‌گردد که ویروس بتواند خود را با شرایط جدید انطباق بدهد.
هنوز به طور دقیق روشن نیست که آیا ویروس کرونا قابلیت موتاسیون دارد یا نه. اما به هر روی، پژوهشگران همواره بر این نکته تاکید می‌کنند که تخمین میزان مرگ و میر یک بیماری نیز در مراحل اولیه شیوع آن دشوار است.
آیا استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر است؟
ساکنان بسیاری از کشورهای جهان این روزها همزمان با شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا به استفاده از ماسک‌های بهداشتی روی آورده‌اند. برخی از شرکت‌ها از کارکنان خود خواسته‌اند که در محیط کار از ماسک استفاده کنند. مدارس کره جنوبی نیز از والدین دانش‌آموزان خواسته‌اند که هنگام بازگشایی مدارس پس از تعطیلات زمستانی برای فرزندانشان ماسک تهیه کنند.

ولی آیا استفاده از ماسک‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها اثری دارد؟
همه ویروس‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که از ماسک‌های بهداشتی معمولی عبور می‌کنند. ویروس‌ها از طریق قطراتی که هنگام عطسه و سرفه از مجاری تنفسی پخش می‌شوند از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند. این قطرات کوچک بر روی دست‌ها و سطح اشیاء در محیط پخش می‌شوند. افراد بعدا با دست دادن با یکدیگر یا دست کشیدن بر روی سطح اشیاء با این قطرات در تماس قرار می‌گیرند. آنها سپس دست خود را به چشمان، بینی و دهان خود می‌مالند و به این ترتیب ویروس منتقل می‌شود.
ماسک‌ها می‌توانند مانع از انتقال قطرات بزرگی شوند که پس از عطسه و سرفه دیگران در هوا پخش می‌شوند. این امر به این معنا است که استفاده از ماسک‌های بهداشتی بی‌فایده نیست.
این در حالی است که فردی که ماسک زده نمی‌تواند بینی و دهان خود را با دست لمس کند و به این ترتیب امکان ابتلای او به ویروس به دنبال تماس دست‌هایش با سطح اشیاء کاهش می‌یابد.
درباره ویروس جدید کرونا چه می‌دانیم؟ آیا تراژدی سارس تکرار می‌شود؟
با وجود نقش پیشگیرانه ماسک‌های بهداشتی باید توجه داشت که دانشمندان همچنان در حال تحقیق در مورد راه‌های انتقال نوع جدید ویروس کرونا هستند. نتیجه بررسی تحقیق‌های مختلف در مورد انتقال ویروس سارس در سال 2017 نشان داده بود که استفاده از ماسک‌های بهداشتی تا حدی در جلوگیری از انتقال این ویروس موثر است. با این حال دانشمندان در آن زمان تاکید کرده بودند که در این زمینه «شواهد موجود پراکنده و یافته‌ها متناقض است.»
دانشمندان تاکید می‌کنند که بهترین راه جلوگیری از انتقال نوع جدید ویروس کرونا شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون است.

درباره ویروس جدید کرونا چه می‌دانیم؟ آیا تراژدی سارس تکرار می‌شود؟
ویروس جدید کرونا در چین تا لحظه تنظیم این خبر در روز جمعه 10 بهمن (30 ژانویه) دست‌کم جان 170 نفر را گرفته و هزاران نفر دیگر را آلوده کرده است.
شیوع سریع و خطرناک این ویروس علاوه بر مقامات چین، سازمان جهانی بهداشت را به تکاپو وادشته تا با همکاری‌های بین‌المللی این ویروس مهار شود تا تجربه دردناک ناشی از شیوع ویروس سارس تکرار نشود. سارس در سال 2002 میلادی جان بیش از 770 نفر را گرفت. اما درباره ویروس جدید کرونا چه می‌دانیم؟
از روزهای پایانی سال 2019 تا 30 ژانویه مقامات کشور چین از شناسایی بیش از هفتصد هزار نفر که به این ویروس مبتلا شده‌اند خبر دادند. تمامی این بیماران اخیرا به چین سفر داشته‌اند. بر اساس آخرین آمار تاکنون و بعد از چین، تایلند 14، ژاپن 11، هنگ کنگ و سنگاپور هر دو 10 مورد از ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند.
این در حالیست که کشورهای تایوان، مالزی و 8 مورد از ابتلا به این ویروس خطرناک را ثبت کرده‌اند. همچنین کره جنوبی با 6 مورد، آمریکا و فرانسه با 5 مورد و همچنین آلمان و امارات با 4 مورد ابتلای به کرونا در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
از سوی دیگر آخرین به‌روز رسانی در روز 30 ژانویه حاکی از مشاهده یک مورد مبتلا به این ویروس در کشورهای سری‌لانکا، هند، فیلیپین، فنلاند، نپال و کامبوج است.
مركز اروپایی پیشگیری و كنترل بیماری (ECDC) در بیانیه‌ای در این خصوص می‌گوید:‌«بعد از بازدید از بازار عمده‌فروشی‌های دریایی ووهان در چین اکثر موارد بیماری نوعی سینه پهلو تشخیص داده شده است.»
بسیاری از نخستین موارد گزارش شده افرادی بوده‌اند که از محصولات یک فروشگاه مواد غذایی دریایی در شهر ووهان مصرف کرده بودند.
ضمن اینکه در مواردی، افراد بعد از ابتلا به این ویروس جان خود را هم از دست داده‌اند. سرایت این بیماری از انسان به انسان شیوع آن را تسریع می‌کند. کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شوند.
این ویروس جدید در موارد شدیدتر می‌تواند باعث ذات الریه ، سندرم حاد تنفسی حاد و نارسایی کلیه شود. از علائم شایع در اثر این ویروس می‌توان به عفونت شامل مشکلات تنفسی، تب و سرفه اشاره کرد.
آرنائد فونتانل محقق موسسه پاستور به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «این هفتمین گونه شناخته شده از این ویروس است که بر انسان تأثیر می گذارد. از نظر ژنتیکی ویروس جدید موقتا با عنوان 2019-nCOV شناخته می‌شوند و 80 درصد شبیه سندرم حاد تنفسی سارس است.»

کرونا چگونه منتقل می‌شود؟
سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای می‌گوید کورونا ویروس حیوانات وحشی هستند. به این معنا که بین حیوانات و مردم منتقل می شوند. به عنوان مثال ویروس سارس از نوعی گربه خاص به انسان منتقل می‌شد و 8 هزار نفر را در 30 کشور جهان آلوده کرد.
در همین حال، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) از گونه‌ای از شترها به انسان منتقل شد. در طول شیوع این ویروس در سال 2012 میلادی که منشاء آن در عربستان سعودی بود و در ادامه به 26 کشور دیگر هم منتقل شد، 567 نفر از بیش از 1500 فرد آلوده به این بیماری جان خود را از دست دادند.

آیا کرونا می‌تواند در سراسر جهان گسترش یابد؟
مقامات چین روز دوشنبه تأیید کردند که سویه جدید این بیماری می‌تواند از انسان به انسان دیگر منتقل شود که احتمال شیوع ویروس را افزایش می‌دهد.
شمار قربانیان و مبتلایان به یک ویروس جدید در چین افزایش یافت
چین بیش از همه تحت تأثیر شیوع این بیماری قرار دارد. ووهان، مرکز این بیماری است اما در دیگر شهرهای بزرگ چین همچون پکن و شانگهای هم مواردی گزارش شده که نگرانی‌های بین‌المللی را افزایش داده است.
اما مقامات بهداشتی در سرتاسر جهان نگرانند جشن‌های سال نو چینی ممکن است به افزایش موارد ابتلای بین‌المللی این ویروس منجر شود. صدها میلیون شهروند چینی برای تعطیلات در داخل کشور سفر می‌کنند، از سوی دیگر میلیون‌ها چینی به خارج از کشور می‌روند و می توانند این بیماری را با خود به دیگر نقاط دنیا منتقل کنند.

نظر شما