شناسهٔ خبر: 37946491 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

حوزه بهداشت و رفاه

ساخت واکسن کرونا توسط ژاپن؛ یک گام تا موفقیت!

یک مؤسسه در ژاپن با تفکیک موفقیت آمیز ویروس کرونا از محیط کشت زنده، یک گام به ساخت واکسن این ویروس مرگبار نزدیک شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه ژاپن تایمز، مؤسسه ملی بیماری های عفونی ژاپن از جداسازی موفقیت آمیز ویروس کرونا از بدن یک شخص مبتلا در این کشور خبر داد. بنابر گزارشات ، توالی های ژنی ویروس جداسازی شده ۹۹.۹ درصد با توالی هایی که دولت چین منتشر کرده است ، تطبیق دارند.

این موسسه در گام بعد، از ویروس تفکیک شده برای ساخت واکسن و دارو برای کرونا و یک کیت تست با قابلیت تشخیص فوري این بیماری استفاده خواهد کرد. همچنين در راستای تلاش ها برای کشف سازوکار سرایت و تحقیق بیشتر بر روی مقدار سمیت کرونا، ویروس جداسازی شده در اختیار دیگر محققان و کمپاني ها نیز قرار خواهد گرفت.

جداسازی ویروس از محیط های کشت زنده یکی از روش های موجود برای تشخیص عفونت های ویروسی است. این روش در حالت تفکیک میکروارگانیسم ها، یک روش تشخیصی ۱۰۰% است یعنی با جداسازی میکروارگانیسم ها همیشه میتوان به عامل بیماری پی برد.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال پیش میلادی( دی ماه ) در کشور چین شروع شد، تا به حال نزدیک به ۱۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده و ۲۱۳ قربانی گرفته است. این ویروس علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و فرانسه نیز سرایت کرده است.

دوره کمون یا نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگبار بین چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می شود مبتلایان تا پیش از بروز علائمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور دنیا ۸ هزار و ۱۰۰ نفر را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است. کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می بینند.

نمونه اولیه واکسن کرونا ۴۰ روزه ساخته می شود
گروهی از محققان در چین مشغول توسعه کرونا هستند، آنها ادعا می کنند نسخه نمونه اولیه واکسن ۴۰ روز طول می کشد.

به گزارش مهر به نقل از شینهوا، گروهی از انستیتوهای چینی مشغول ساخت واکسنی برای ویروس کرونا هستند.

دانشگاه چینگ هوا (Tsinghua) در پکن تیمی از محققان باتجربه توسعه واکسن‌ها و عوامل ضد ویروس‌های کروناویروسی که به عفونت‌های بدن انسان منجر می‌شود، تشکیل داده است.

ژانگ لینکویی محقق ارشد این تیم می‌گوید: توسعه یک واکسن در برابر این ویروس بسیار ساده‌تر از کشف واکسنی برای HIV است.

تیم او با بیمارستان‌های سراسر چین مشغول همکاری است تا آزمایش‌های کلینیکی در این زمینه انجام دهد.

این در حالی است که بیمارستان شرق شانگهای از دانشگاه تونگی با همکاری شرکت Stermirna Therapeutics برنامه‌ای را برای توسعه یک واکسن mRNA طراحی کرده‌اند که ویروس کرونا را از بین می‌برد. آنها اعلام کرده‌اند تولید نمونه اولیه واکسن ۴۰ روز طول می‌کشد.

محققان دانشگاه فودان در شانگهای نیز با کالج پزشکی بایلور، دانشگاه پزشکی تگزاس و مرکز خون نیویورک برای تولید واکسن همکاری می‌کند.

در این میان شرکت‌های چینی نیز در تحقیقات برای توسعه واکسن همکاری کرده‌اند. شرکت علی بابا اعلام کرده به دانشمندان اجازه دسترسی کامل به قابلیت‌های هوش مصنوعی برای تولید واکسن کرونا را می‌دهد.

نظر شما