شناسهٔ خبر: 3788718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌صنعت | لینک خبر

ظریف امروز به ژنو می‌رود

اوباما: آمریکا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود

صاحب‌خبر - وزرای امور خارجه ایران و آمریکا قرار است روز چهارشنبه 14 ژانویه در ژنو در چارچوب مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر دیدار دوجانبه داشته باشند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که هدف از دیدار با همتای ایرانی‌اش حصول پیشرفت و تسریع مذاکرات است.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در راس تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای به منظور رایزنی و گفت‌وگو با جان کری همتای آمریکایی خود بامداد امروز راهی ژنو می‌شود.
آن‌گونه که پیش از این سید عباس عراقچی اعلام کرد: روز چهارشنبه ٢۴ دی ظریف و جان کری به ژنو خواهند رفت تا پیش از مذاکرات دوجانبه معاونان خود با یکدیگر دیدار کرده و راهنمایی‌های لازم را به عمل آورند. متعاقبا طی روزهای ٢۵ تا ٢٧ دی‌ماه هیات‌های مذاکره‌کننده ایرانی و آمریکایی در ژنو مذاکره دوجانبه خواهند داشت و روز ٢٨ دی‌ماه نیز مذاکرات ایران و ١+۵ در سطح معاونان برگزار خواهد شد.
عراقچی همچنین گفت که قبل و بعد از این مذاکرات، با بقیه اعضای 1+5 نیز به صورت دوجانبه ملاقات و مذاکره صورت خواهد گرفت.
روز گذشته نیز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 با سفر به تهران با محمدجواد ظریف وزیر خارجه و سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان ظریف به رایزنی درباره برنامه هسته‌ای پرداخت.
ظریف در دیدار ریابکوف ضمن تقدیر از نقش مسکو در روند مذاکرات، ایفای نقش فعالتر این کشور را عامل مهمی در تسریع حل و فصل نهایی موضوع و دستیابی به راه‌حل جامع هسته‌ای ارزیابی کرد.
در حال حاضر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پاکستان به سر می‌برد و قبل از آن احمدآباد هند بود و پیش از آن نیز در مونیخ با سلطان قابوس پادشاه عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در همین رابطه رییس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر درباره مذاکرات هسته‌ای ایران رایزنی کردند.
براساس گزارشی از ایسنا، کاخ سفید طی بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد که رییس جمهور در گفت‌وگو با نتانیاهو به وی اطمینان داد آمریکا روی دستیابی به یک توافق جامع با ایران متمرکز است که مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شود و به طور قابل راستی‌آزمایی به جهان اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای این کشور ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.نتانیاهو که همواره از مخالفان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بوده بارها نسبت به روند این مذاکرات ابراز نگرانی کرده و مدعی شده است ایران در حال فریب جهان برای رهایی از تحریم‌های آمریکاست.

نظر شما