شناسهٔ خبر: 37878944 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

از بیانیه باشگاه تراکتور تا واکنش انصاری فرد؛ به جای بلوا و فرافکنی، تیمی بسازید که جلوی قهرمانی ما را بگیرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- مدیرعامل باشگاه پرسپولیس می‌گوید شکایت باشگاه تراکتور از مهاجم جدید پرسپولیس خطری برای سرخپوشان تهرانی به وجود نمی‌آورد.
به گزارش آریا محمدحسن انصاری‌فرد اظهار کرد: « در کمیته انضباطی بودم و هنوز محرومیت خلیل‌زاده قطعی نیست. من کل بازی پرسپولیس - تراکتور را امروز دوباره دیدم و به نظرم خلیل‌زاده کاری نکرد که بخواهند او را محروم کنند و این را هم در کمیته انضباطی اعلام کردم.»
او درباره شکایت باشگاه تراکتور از آنتونی استوکس، مهاجم پیشین این تیم و حال حاضر پرسپولیس هم گفت: «استوکس و تراکتور هر دو با هم مشکل دارند و هر دو از هم شکایت کرده‌اند. این باید در فیفا بررسی شود. البته وکلای استوکس گفته‌اند حق با آنهاست. این موضوع باید در کمیته انضباطی فیفا بررسی شود و اگر رای هم صادر شود بعد از تمام شدن نیم‌فصل دوم است و برای ما مشکلی به وجود نمی‌آید.»
این در حالی است که معاون حقوقی باشگاه تراکتور درباره پیگیری پرونده‌ آنتونی استوکس از طریق فیفا توضیحاتی را ارائه داد. به نقل از سایت رسمی باشگاه تراکتور، در متن بیانیه مصطفی کاراندیش آمده است:
«هواداران عزیز باشگاه تراکتور، پیرو سوالات مکرر و اخباری که پس از پیوستن آنتونی استوکس منتشر گردیده است، مواردی را لازم به ذکر می‌دانم اما قبل از آن باید خبر خوبی به شما بدهم. هفته گذشته توانستیم در خصوص پرونده‌ای در کمیته انضباطی فیفا که از گذشته باقیمانده بود، پیروز شویم. امکان محرومیت یا کسر امتیاز در این پرونده، با وجود مدارک قوی طرف مقابل، بسیار بالا بود اما با استفاده از دانش تخصصی حقوق فوتبال، توانستیم این خطر را از باشگاه دور نماییم.
در خصوص آنتونی استوکس، مطابق مقررات تعیین وضعیت و انتقال بازیکنان فیفا، در صورتی که بازیکنی بدون دلیل موجه قرارداد خود را فسخ نماید، بدون هیچ منعی می‌تواند با باشگاه دیگری قرارداد منعقد نماید. قرارداد جدید در هر نقطه از دنیا قابلیت ثبت دارد و بازیکن نیز می‌تواند برای باشگاه جدید به میدان برود. پس از طرح شکایت و صدور حکم محکومیت، بازیکن از تاریخ صدور حکم با محرومیت 4 یا 6 ماه مواجه می‌گردد و باشگاه جدید نیز با محرومیت دو پنجره نقل و انتقالاتی مواجه می‌شود. در کنار این محرومیت‌ها، باشگاه و بازیکن مسئولیت تضامنی پرداخت غرامت را دارند. اگر پیش از صدور حکم، بازیکن قصد انعقاد قراردادی با باشگاه دیگری داشته باشد، هیچ فدراسیون و کمیته‌ای مانع انعقاد آن نخواهد شد اما باشگاه دوم در زمان محرومیت بازیکن، نمی‌تواند از وی استفاده کند.
در رویه فیفا و دیوان داوری ورزش پرونده‌های از این دست بسیار هستند و فسخ بازیکن بدون توجه به موجه یا غیر موجه بودن ثبت می‌گردد و ترتیب اثر داده می‌شود ولی درصورت اثبات غیر موجه بودن، بازیکن محکوم به محرومیت از بازی و پرداخت غرامت می‌شود. برای مثال تصمیم شماره 02190123 مورخ 12 بهمن ماه 1397 بهترین مثال برای شرایط فعلی است. همچنین در تابستان دو سال گذشته سامان قدوس برای انجام تست‌های پزشکی در باشگاه اوئسکا، به اسپانیا سفر کرد و پس از آن، باشگاه اوئسکا مدعی شد که قراردادی با این بازیکن ایرانی منعقد نموده است و باشگاه اوسترسوند و سامان قدوس این ادعا را رد کردند. با شکایت باشگاه اوئسکا از باشگاه اوسترسوند و سامان قدوس، فیفا سامان قدوس را محکوم به پرداخت 4 میلیون دلار جریمه و 4 ماه محرومیت از بازی نمود و باشگاه اوسترسوند نیز از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد. همان طور که می‌دانیم، این بازیکن با باشگاه آمیان قراردادی منعقد نموده و این محکومیت، موجب ابطال قرارداد یا محکومیت آمیان نگردید.
در خصوص طولانی شدن زمان دادرسی فیفا نیز باید در نظر داشته باشیم که در برخی پرونده‌ها، روند رسیدگی کمی طولانی می‌شود و طبیعی نیز هست. برای مثال تصمیم صادره از سوی اتاق حل و فصل اختلافات فیفا در پرونده‌ای که در تاریخ 3 خردادماه 1396 مطرح شده، قضات فیفا تصمیم شماره 08190889 را در تاریخ 25 مردادماه 1398 ،بیش از 2 سال و 2 ماه پس از طرح دعوا، صادر نموده‌اند.
در نهایت، ما در اقدامات حقوقی خود نیازمند اجتناب از هرگونه حاشیه‌ای هستیم. توضیحات و مصاحبه‌های ما در مورد پرونده‌ها می تواند به ضرر باشگاه در مراجع رسیدگی باشد لذا از تمام شما هواداران عزیز تراکتور تقاضا دارم در پرونده‌های مطرحه و موارد حقوقی صبور باشید.»
از طرفی باشگاه تراکتور تبریز در خصوص اتفاقات رخ داده در دیدار هفته هفدهم این تیم مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:
«باسمه‌تعالی
متاسفانه آنچه در بازی تراکتور و پرسپولیس تهران گذشت، چیزی جز نفرت‌پراکنی نبود. رفتارها و شعارهای توهین‌آمیز قومیتیِ هواداران میزبان که بیرون از ورزشگاه و سکوها رخ داد و ویدئوهای آن طی روز گذشته در شبکه‌های مجازی منتشر شد، در نوع خود بی‌سابقه بود. بی‌شک توهین در هر حالت که باشد نکوهیده است، اما نمایش رفتارهای ناشایست و به سخره گرفتن بخش اعظمی از ملت شریف کشورمان، جای بسی تاسف است و هیچ دغدغه‌مند ایرانی، این‌گونه اجازه نمی‌دهد اقوام به سخره گرفته شوند. به‌راستی اگر این اتفاقات در تبریز رخ می‌داد، واکنش مسئولان امر به چه شکل بود؟ همانانی که وقتی دردانه‌های پایتخت در تبریز بازی دارند، دو روز قبل از آن و هفته‌ها بعد از بازی، حاشیه‌ها را پیگیری می‌کنند، اکنون چرا سکوت کرده‌اند؟
البته آنچه در داخل زمین اتفاق افتاد، کم از حواشی خارج از زمین نداشت و داور مسابقه نیز با تصمیمات اشتباه خود، علاوه بر افزودن به التهاب سکوها، حقی بزرگ از تیم تراکتور و هواداران پرشور آن پایمال کرد. باشگاه بزرگ تراکتور ضمن محکومیت شدید اقدامات و رفتارهای هواداران منتسب به تیم پرسپولیس، بدون هیچ اغماض و چشم‌پوشی، توهین آن عده را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده و خاطیان را تا اجرای مجازات دنبال خواهد نمود. این امر ضمن التیام آزردگی خاطر مردم شریف خطه آذربایجان، درس عبرتی برای آنانی خواهد بود که طی سالیان گذشته آنچه خود شایسته آن بوده‌اند را به هواداران وارسته و پرشور تراکتور نسبت داده‌اند. همچنین از مسئولان استانی و کشور نیز انتظار می‌رود ضمن اعلام موضع رسمی درخصوص اتفاقات ورزشگاه آزادی، باشگاه تراکتور را در پیگیری موضوع همراهی نمایند.»
اما مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نسبت به اظهارات مسؤولان تراکتور و اتفاقات این دیدار واکنش نشان داد. محمدحسن انصاری‌فرد درباره حواشی دیدار با تراکتور اظهار کرد: ما مستنداتی را تهیه کردیم که آن را ارائه خواهیم کرد. سنگ‌پرانی‌ها از سوی هواداران تیم تراکتور آغاز شد. حتی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مشوقین ما اقدام به تهیه گل برای تقدیم به تماشاگران تیم تراکتور کردند، اما درپی شعارها علیه آنها این امر سرانجامی نداشت و در ادامه نیز شاهد سنگ‌پراکنی‌ها بودیم. او با بیان اینکه متاسفم که این دیدار مصدومانی داشت، ابراز کرد: به طور کلی شروع کننده بسیاری از اتفاقات هواداران  تیم حریف بودند و هواداران پرسپولیس هم در معدود مواردی واکنش نشان دادند که البته باید مراقب باشند و تحت حاشیه‌سازی رقبا قرار نگیرند.
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس تصریح کرد: متاسفانه در خانه حریف طی این سال‌ها شاهد انواع شعارها و اتفاقات بوده‌ایم و در تهران هم همین طور. بنده هیج شعاری علیه هیچ تیمی را تایید نمی‌کنم، اما برخی مدیران هم به جای نادیده گرفتن اقدامات تماشاگران خود تلاش نکنند با اتهام‌زنی به پرسپولیس مانع از تکرار موفقیت‌های آن شوند، بلکه تصمیمات درست‌تر بگیرند و تیم قوی‌تری داشته باشند که بتواند مانع از قهرمانی سرخ‌ها شود‌. آیا ما بعد از باخت در بازی رفت به رغم کلکسیون اتفاقات و ناهنجاری‌ها بلوا درست کردیم یا فرافکنی کردیم؟
انصاری‌فرد یادآور شد: روی سکوها اتفاقات دیگری هم از سوی هواداران حریف رخ داد که ترجیح می‌دهم بیان نکنم. بدتر از آن را هم در بازی رفت شاهد بودیم. این مسائل باید جمع و جور شود و شاهد تکرار آن نباشیم و تصمیماتی نیز باید در این خصوص اتخاذ شود، نه اینکه نسبت به برخی مسائل چشم‌پوشی شود و تخلفات برخی تیم‌ها در سطحی باشد که رسانه‌ها هم از طرح آنها چشم‌پوشی کنند.
او درباره داوری مسابقه گفت: نمی‌خواستم وارد این حرف‌ها شوم، اما حال که مرتب مصاحبه می‌کنند و بیانیه می‌دهند، باید بگویم داور می‌توانست خانزاده را در صحنه‌ای که به بیرانوند لگد می‌زند، اخراج کند؛ کارشناسان هم ‌می‌گویند این اقدام سه، چهار جلسه محرومیت دارد‌؛ طبق بررسی یک بازیکن دیگر تیم تراکتور که در دقیقه 45 کارت زرد گرفت، در حالی که پیش از آن با تکل از پشت روی ترابی مانع حمله خطرناک پرسپولیس شد و در آن صحنه هم می‌بایست اخطار دیگری دریافت می‌کرد. همچنین ما مستنداتی داریم که برخی بازیکنان کارت زرد دریافت کرده تراکتور دست به اعتراض‌ها و اقداماتی زده‌اند که بدون تردید داور می‌توانست به آنها کارت زرد نشان دهد.
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اضافه کرد: تصاویر موجود نشان می‌دهد که یک بازیکن به هنگام تعویض چه فحاشی و لفظ زننده‌ای به سمت تماشاگران ما بکار می‌برد و امیدوارهستیم ‌برخورد لازم صورت گیرد، نه اینکه فقط بیرانوند بعد از بازیِ رفت محروم شود. انصاری‌فرد تصریح کرد: اخطاری که بیرانوند به بهانه اتلاف وقت دریافت کرد هم کاملا بی‌مورد بود چراکه بازیکن تراکتور در حال تعویض بود و اقدام دروازه‌بان پرسپولیس به هیچ عنوان نمی‌توانست اتلاف وقت تلقی شود. ما درخواست رسمی داریم این اخطار طبق قوانین پاک شود. همچنین کارت‌های زردی که به سید جلال حسینی و مهدی ترابی داده شد، به زعم اغلب اعضای تیم و به خصوص اعضای کادر فنی سختگیرانه بود و داور می‌توانست به آنها کارت ندهد.
او ادامه داد: در مجموع بهتر است مسؤولان تیم تراکتورسازی بگویند که نسبت به چه چیزی اعتراض دارند. درباره محرومیت شجاع خلیل‌زاده هم باید بگویم مسؤولان کمیته انضباطی تاکید داشتند او بخاطر اعتراض‌هایش باید محروم شود، اما مورد مشخصی به جز اعتراض به داوری بیان نشد. خلیل زاده بعد از دربی هم 2 جلسه محروم شد که مستحق آن نبود؛ چرا برداشت کمیته انضباطی از یک عکس طبق پاسخ خود داور به کمیته استیناف، اشتباه بود و علاوه بر از دست دادن 2 بازی، محرومیت تعلیقی هم در پرنده خلیل‌زاده باقی ماند که البته قبلا درخواست حذف آن را داده بودیم و کمیته استیناف هم این مسئله را پذیرفته بود؛ چراکه حکم تعلیق شدن یک جلسه از محرومیت این بازیکن 3 ساعت قبل از بازی اعلام شد و خلیل‌زاده عملا بازی دوم را هم از دست داده بود.
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس ابراز کرد: ما نسبت به کم لطفی‌ها در حق پرسپولیس معترض هستیم و در خصوص این بازی هم باید بگویم که تمام مستندات را به کمیته انضباطی ارائه می‌کنیم. قبلا هم گفته‌ام پرسپولیس طبق مستندات متضرر و حریفان بهره‌مند شده‌اند، اما شاهد اتهام‌زنی‌های واهی برخی تیم‌ها بعد از هر ناکامی هستیم و خوب می‌دانیم برخی تلاش دارند با سنگین کردن جو مانع از تکرار موفقیت‌های پرسپولیس در مسیر قهرمانی شوند. ما جلوی این اتهام زنی‌ها و هجمه‌ها می‌ایستیم و اجازه نمی‌دهیم بخواهند با فرافکنی فضا را علیه تیم و رقابت عادلانه سنگین کنند. برخی باید بدانند جامعه فوتبال خوب می‌داند روی تخلفات سنگین بازیکنان و تماشاگران کدام تیم‌ها سرپوش گذاشته شده و چگونه پرسپولیس متضرر شده است.
انصاری‌فرد اظهار کرد: واضح و مشخص است که پرسپولیس در بازی مقابل تراکتورسازی از اشتباهات داوری متضرر شد و شروع کننده اتفاقات روی سکوها نیز تماشاگران حریف بودند.‌ من امیدوارم با فرافکنی‌ها برخورد شود و پرسپولیس از شرایط عادلانه برای رقابت در قهرمانی بهره‌مند و قاطعانه با سیاه‌نمایی‌ها و اتهام‌زنی‌ها برخورد شود.

نظر شما