شناسهٔ خبر: 37856504 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

پرسپولیس اولین بازی از پنج بازی سخت و متوالی لیگ را برد

یحیی چراغ اول تونل وحشت لیگ را روشن کرد

پرسپولیس مسابقات بسیار مهمی را طی هفته‌های اخیر در پیش دارد و یحیی توانست گام اول را با موفقیت بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، تیم فوتبال پرسپولیس که با صدرنشینی نیم‌فصل اول را به پایان رسانده بود، در هفته هفدهم برای تداوم صدرنشینی بار دیگر در ورزشگاه آزادی به میدان رفت. با توجه به تساوی شنبه سپاهان در خانه ماشین‌سازی صدرنشینی پرسپولیسی‌ها تا هفته بعد مسجل بود، اما بازی با تراکتوری که یکی از مدعیان قهرمانی به شمار می‌رود می‌توانست جدال 6 امتیازی لقب بگیرد و حاشیه امن پرسپولیسی‌ها را در صدر جدول بیشتر کند. پرسپولیس مسابقات بسیار مهمی را طی هفته‌های اخیر در پیش دارد و یحیی توانست گام اول را با موفقیت بردارد. اتفاقات مهم بازی دیروز و حواشی آن را در زیر بخوانید.

  رونمایی از تیم یحیی با 3 تغییر

یحیی تا حدی دست به تغییر سیستم تیم نزده بود و تیمش را مثل دوران کالدرون با همان سیستم 1-1-4-4 به میدان فرستاد، اما گل‌محمدی در این بازی نسبت به تیمی که کالدرون به زمین می‌فرستاد، 3 تغییر اساسی داشت. در درون دروازه باز هم علیرضا بیرانوند به زمین بازی برگشت و محسن ربیع‌خواه که تقریبا تمام بازی‌های نیم‌فصل اول را به دلیل مصدومیت کامیابی‌نیا فیکس بازی کرده بود، به نیمکت منتقل شد تا کمال باز هم در ترکیب ثابت سرخ‌ها حضور داشته باشد. شاید بزرگ‌ترین تغییر یحیی را باید به عدم حضور بشار رسن در زمین مربوط بدانیم. او با نیمکت‌نشین کردن ستاره عراقی فرصت را به اوساگونای تازه‌وارد داد تا این مهاجم بلندقامت اولین بازی خود با پیراهن سرخ را تجربه کند.

  چه کسی هم گل می‌زند!

بازی هنوز دقایق ابتدایی خود را سپری می‌کرد که پاس در عمق و زیبای وحید امیری در دقیقه 9، علی علیپور را با رشید مظاهری در موقعیت تک‌به‌تک قرار داد و او با یک ضربه دقیق و روپا دروازه تراکتوری‌ها را برای اولین‌بار باز کرد. نکته جالب این است که شاید خیلی از هواداران پرسپولیس تصور نمی‌کردند علیپوری که در نیم‌فصل اول خیلی‌سخت گل می‌زد، به این خوبی دروازه تراکتور را باز کند و برخی معتقدند حضور اوساگونا و زمزمه پیوستن استوکس به پرسپولیس حسابی این مهاجم سرخ‌پوش را باانگیزه کرده است.

  سوپر واکنش بیرانوند و ثبت خاطرات خوش

به نظر می‌آید بازی‌های این فصل آخرین بازی‌های بیرانوند در پرسپولیس باشد و او براساس توافقات باشگاه پرسپولیس با یک تیم بلژیکی از ابتدای فصل آتی لژیونر خواهد شد. بیرو در دقیقه 37 با یک واکنش خیلی‌خوب ضربه سر مهاجمان تراکتور را مهار کرد تا بازگشتی پرقدرت به چارچوب دروازه داشته باشد. او در ادامه بازی هم چند موقعیت خوب را از تیم میهمان گرفت تا روز خوبی را درون دروازه پرسپولیس سپری کند و در آخرین بازی‌های حضورش در پرسپولیس خاطرات خوب خود برای هواداران را بیشتر کند.

  اخراج پرتقالی سرمربی تراکتور

بازی به دقایق پایانی‌اش در نیمه اول نزدیک می‌شد که ساکت الهامی دراعتراض به یک صحنه، بطری آب را با عصبانیت به زمین کوبید و همین مساله باعث شد اکبریان به او کارت قرمز بدهد و بازی دقایق زیادی از جریان بیفتد. بعد از حدود 6، 7 دقیقه الهامی رضایت داد زمین بازی را ترک کند و هنگام ترک زمین هم با برخورد یک پرتقال به سرش مواجه شد و با اسکورت یگان ویژه به رختکن رفت.

  نیمه اول 53 دقیقه‌ای!

نیمه اول بازی به خاطر حواشی و اتفاقاتی که در آن رقم خورد، دقایق تلف‌شده زیادی داشت و داور این بازی وقتی سوت پایان نیمه اول را به صدا درآورد که زمان‌شمار تلویزیون دقیقه 53 را نشان می‌داد. با پایان این نیمه تلاش‌ها برای آرام کردن سکوهای ملتهب هواداران پرسپولیس و تراکتور آغاز شد.

  جنجال‌ساز استقلالی در ورزشگاه

علی خطیر که به یکی از چهره‌های حاشیه‌ساز برای استقلالی‌ها تبدیل شده است و با اظهارنظرهایش سروصدای بازیکنان استقلال را هم درآورده، روز گذشته در اقدامی عجیب در ورزشگاه آزادی حاضر شد و دیدار تراکتور با پرسپولیس را از نزدیک تماشا کرد. اینکه او به چه دلیل برای تماشای این بازی به آزادی رفته، سوالی بود که کسی جوابی برایش پیدا نکرد.

  اوساگونا یا جونیور؟

یحیی گل‌محمدی در کنفرانس قبل از بازی با تراکتور اعلام کرد از اوساگونا گل نمی‌خواهد تا با این اظهارنظر فشار را از روی دوش مهاجم خارجی تیمش بردارد، اما نمایش به‌شدت ضعیف این بازیکن در اولین حضورش در زمین حسابی توی ذوق می‌زد و سروصدای هواداران پرسپولیس را هم در آورده بود. او که در این بازی کمی عقب‌تر از علیپور بازی می‌کرد، به دلیل عدم توانایی بازی با پا و حفظ توپ تقریبا تمام توپ‌هایی را که به دست ‌آورد، از دست داد و حتی از ارسال یک پاس ساده عاجز بود تا خیلی‌زود یاد و خاطره جونیور براندائو در سرزمین سرخ‌ها زنده شود. احتمالا پرسپولیسی‌ها باید منتظر بمانند تا استوکس را در زمین ببینند!

  پرس از حمله، حربه تیم یحیی

مشخص بود پرسپولیسی‌ها به واسطه حضور بازیکنان با قدرت بدنی بالا برای تحت‌فشار قرار دادن‌ تیم حریف و باز پس‌گیری توپ پرس را از حمله شروع می‌کردند و با این حربه بارها موفق شدند مدافعان تراکتور را به اشتباه بیندازند و توپ را صاحب شوند.هرچند با خستگی اوساگونا در نیمه دوم و کم‌تحرکی‌اش، آنها کمتر اقدام به فشار روی مدافعان کردند و بیشتر به مدیریت حملات تراکتور می‌پرداختند.

  امیری در اوج

در دقیقه 55 وحید امیری از پشت محوطه جریمه حرکت خود را آغاز کرد و با از پیش‌رو برداشتن 2، 3 بازیکن و زدن ضربه‌ای نرم و حساب‌شده توپ را در گوشه دروازه تراکتور جای داد تا با یک گل و یک پاس گل غوغایی در این بازی به پا کرده باشد و خود را به‌عنوان بهترین بازیکن این میدان معرفی کند. آن هم درحالی که نیم‌فصل اول فاصله زیادی با امیری آماده سال‌های قبل داشت.

  تلاش بی‌ثمر شجاع برای اخراج

شجاع خلیل‌زاده که چند صباحی بود از او در زمین سروصدای زیادی نمی‌دیدیم، در این بازی تا توانست با بازیکنان تراکتور درگیر شد، به داور اعتراض کرد و جالب اینکه هیچ‌کس هم نمی‌توانست او را مدیریت کند. او که در نیمه اول یک کارت زرد دریافت کرده بود، در ادامه صحنه‌های حاشیه‌ای زیادی خلق کرد و طوری به نظر می‌رسید که برای اخراج شدن تلاش می‌کند که البته اکبریان، داور این بازی او را ناکام گذاشت.

  باران کارت زرد

داور بازی در این دیدار کارت‌های زرد فراوانی را به بازیکنان 2 تیم نشان داد و از این حیث اعتراض هر 2 تیم را به همراه داشت. او در مجموع به بازیکنان هر 2 تیم 10 بار کارت زرد نشان داد تا یکی از بازی‌های پرکارت این فصل لیگ برتر لقب بگیرد. سهم پرسپولیس از این بازی 6 کارت زرد بود.

  مربی خسیس

گل‌محمدی در این بازی تنها یک‌بار از تعویض‌هایش استفاده کرد تا نشان بدهد از نمایش شاگردانش در زمین بازی رضایت دارد. او در دقیقه 86 اوساگونا را از زمین بازی خارج کرد و به جایش کنعانی‌زادگان را به زمین آورد تا از گل‌هایش مراقبت کند. در مجموع در اولین حضور رسمی گل‌محمدی او در استفاده از تعویض‌هایش خسیس بود.

  ضربه دیدنی حاج‌صفی و خوش‌شانسی بیرو

در دقایق پایانی نیمه دوم تراکتوری‌ها روی یک ضربه کاشته این فرصت را داشتند تا فاصله خود را با پرسپولیس کمتر کنند و حتی در دقایق باقی‌مانده بازی را به تساوی بکشانند، اما ضربه دیدنی احسان حاج‌صفی به تیرک دروازه بیرانوند برخورد کرد و تبدیل به گل نشد تا تیرک دروازه برای ثبت یک کلین‌شیت دیگر به کمک پرسپولیس و بیرانوند بیاید.

  شروع و پایان درگیری با دژاگه

شروع درگیری هواداران پرسپولیس و تراکتور روی صحنه اعتراض دژاگه در نیمه اول بود که پس از اعتراض دژاگه و واکنش هواداران پرسپولیس، جنجال به روی سکوها کشیده شد و آغازی برای سنگ‌پرانی‌ها بود. او در نیمه دوم وقتی با شکاری تعویض شد هم با هواداران پرسپولیس به جنگ لفظی پرداخت تا باز هم فضای ورزشگاه ملتهب شود. شاید خیلی‌ها این برخورد را از یک بازیکن باتجربه ملی بعید می‌دانستند.

  مسجدسلیمان برنده دربی نفتی‌های خوزستان شد

تیم‌های فوتبال نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان در آخرین بازی هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال و در ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان مقابل هم صف‌آرایی کردند که این بازی با برتری 2 بر صفر تیم مسجدسلیمانی به پایان رسید. علیرضا علیزاده در دقیقه 41 و امید سینگ در دقیقه 90 برای شاگردان مهدی تارتار گلزنی کردند تا نفت مسجدسلیمان در ادامه نتایج درخشان خود، با 26 امتیاز به جایگاه هفتم جدول صعود کند. این تیم در جمع چهار تیم پایانی مسابقات جام‌حذفی هم حضور دارد. صنعت نفت نیز با 30 امتیاز در رده چهارم جدول باقی ماند، هرچند استقلال با یک بازی کمتر پنجم است. جالب اینکه در هفته هفدهم غیر از پرسپولیس، سایر تیم‌های مدعی ازجمله سپاهان، تراکتور و نفت ‌آبادان موفق به پیروزی نشدند (سپاهان مساوی کرد، تراکتور و نفت باختند) و اگر بازی استقلال با فولاد برگزار و تیم مجیدی پیروز می‌شد، حالا به خاطر تفاضل گل تیم دوم جدول بود.

   فحش مفت، سنگ مفت، سر مفت!

در نیمه اول بازی پرسپولیس- تراکتور اعتراض دژاگه به یک صحنه خطا که چندان هم تاثیرگذار نبود، جرقه‌ای بود تا جایگاه هواداران پرسپولیس که از بازی رفت تیم‌شان در تبریز دل خوشی نداشتند، منفجر شود و الفاظ رکیک علیه این بازیکن و هواداران تراکتور آغاز شود. در ادامه این صحنه پرسپولیسی‌ها به گل اول بازی رسیدند تا هواداران خشمگین تراکتوری که تاب دیدن شادی هواداران سرخ را نداشتند، پاسخ الفاظ رکیک پرسپولیسی‌ها را با پرتاب قلوه‌سنگ‌هایی به سوی جایگاه تیم میزبان پاسخ بدهند.

بر اثر این سنگ‌پرانی‌ها چند هوادار سرخ به‌شدت از ناحیه سر آسیب دیدند و بلافاصله به آمبولانس فرستاده شدند تا وضعیت آنها تحت‌نظر پزشکان قرار بگیرد. 

پرسپولیسی‌های میزبان که می‌دیدند در خانه مورد هجوم تراکتوری‌ها قرار گرفته‌اند، می‌خواستند پاسخی به این حرکت هواداران میهمان بدهند که با دخالت یگان ویژه برای آرام کردن شرایط مواجه شدند و همین امر سبب شد آنها با ماموران یگان ویژه درگیر شوند و ادعایشان این بود که در این بین تبعیض قائل شده‌اند، چراکه در زمان سنگ‌اندازی تراکتوری‌ها واکنشی نشان داده نشد و این اتفاق چند هوادار پرسپولیس را به‌شدت مصدوم کرد. 

مدت‌هاست شاهد این‌گونه صحنه‌ها در فوتبال‌مان هستیم و شاید باید به آن عادت کنیم و همچنان بگوییم که ما بهترین تماشاگران دنیا را داریم!

* نویسنده:  آرش محمدی،  روزنامه‌نگار

نظر شما