شناسهٔ خبر: 37833645 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

مشاوره پزشکی

شباهت زیاد ویروس کرونا به آنفلوآنزای شدید و اصول مراقبتی کرونا

مسوول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به رصد همیشگی و دائمی بیماری های عفونی تنفسی، خاطرنشان کرد:ویروس کرونا مشابهت زیادی به دیگر بیماری های تنفسی مثل ویروس مرس و آنفلوآنزای شدید دارد و اصول مراقبتی کرونا هم شبیه به همان ویروس ها است.

صاحب‌خبر -

رضا فدایی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به رصد مسافرانی که به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم از چین وارد کشور می شوند ، اظهارکرد:مسافران ورودی به فرودگاه های بین المللی کشور و از جمله فرودگاه شهید بهشتی اصفهان بررسی میشوند تا اگر مسافری مشکوک به ابتلا به این ویروس بود، مراقبت ها و پيش‌گيري های لازم از انتقال ویروس انجام شود.

وی با بیان اینکه تا به حال موردی از ابتلا به این ویروس در استان اصفهان نداشته ایم، ادامه داد:اگر مورد مشکوکی پیدا شود باید نمونه آن برای تشخیص به آزمایشگاهی که وزارت بهداشت در تهران معین کرده ارسال شود.

فدایی با بیان اینکه ویروس کرونا شباهت زيادي به سایر بیماری های تنفسی مثل ویروس مرس و آنفلوآنزای شدید دارد، اعلام کرد :اصول مراقبتی کرونا شبیه به همان ویروس هاست و نیاز به امادگی های جدید برای مقابله با این ویروس نیست.

وی با تأکید بر اینکه بیمارستان ها برای مراقبت از بیماران بدحال تنفسی که به هر دلیل ممکن است دچار مشکل شوند امادگی های پزشکی لازم را دارند، گفت:در اپیدمي انفولانزا که در حال سپری کردن آن هستیم نیز تعداد زيادي بیمار تنفسی بدحال در بیمارستان ها بستری شدند و رسیدگی های لازم انجام شده است ، هم چنین اگر خدای ناکرده ویروس کرونا هم مشاهده شود، شبیه آنفلوآنزای شدید خواهد بود.

مسوول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه اگر کسی، از جمله از مسافران چینی اظهار بیماری کند، رسیدگی های استاندارد انجام شده و در صورت مشکوک بودن نمونه به ازمایشگاه های کشور ارسال می شود، ذکر کرد :وزارت امور خارجه هم از ایرانیان حاضر در چین خواسته به صورت غیرضروری در اماکن شلوغ حاضر نشوند تا بیماری کنترل شود.

وی با بیان اینکه تاجایی که به ما ارتباط دارد بیماری های عفونی تنفسی را به صورت همیشگی و دائمی رصد می کنیم، گفت:ویروس کرونا هم یکی از این موارد است و مورد ویژه ای نیست.

فدایی همچنین با اشاره به اینکه موج اول بیماری آنفولانزا را هنوز بطور کامل پشت سر نگذاشته ایم و چه بسا تا اواخر بهمن ادامه دارد، اعلام کرد :فعلاً نمی شود صحبتی از موج دوم بیماری کرد، البته بیماری نسبت به آذرماه درحال افت بوده و هفته به هفته رو به کاهش است.

وی با بیان این که ابتلا به بیماری آنفولانزا به صورت مراجعات موردی به بیمارستان ها در اصفهان ادامه دارد که مقتضای فصل سرماست، تاکید کرد:رعایت اصول بهداشت فردی همواره مورد توصیه است و ویروس های جدید این هم یکی از این موارد است.

نظر شما