شناسهٔ خبر: 37828971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس جمهور آمریکا زمان رونمایی از معامله قرن را اعلام کرد/ هشدار درباره تصمیم خطرناک ترامپ

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رییس جمهوری آمریکا گفت که قبل از سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن و پیش از دیدار با نتانیاهو از معامله قرن رونمایی خواهد کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری رویترز، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا که در هواپیما در جمعه خبرنگاران صحبت می‌کرد، اذعان کرد که احتمالا فلسطینیان در ابتدا واکنش منفی به این طرح داشته باشند.
او مدعی شد: این طرحی عالی است. طرحی است که واقعا جواب خواهد داد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است سه‌شنبه هفته آینده به همراه بنی گانتز رهبر حزب آبی‌سفید این رژیم در کاخ سفید با ترامپ دیدار کند.
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: دونالد ترامپ از انتشار طرح صلح خاورمیانه (طرح معامله قرن) تا سه شنبه هفته آینده خبر داد.
همچنین، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتری خود، نوشت: ایالات متحده آمریکا منتظر استقبال از نتانیاهو نخست وزیر و گانتز رئیس حزب آبی و سفید طی هفته آینده در کاخ سفید است و گزارش‌ها در مورد جزئیات و زمان بندی طرح صلحی (طرح معامله قرن) که به زودی به اجرا گذاشته خواهد شد، کاملاً مبتنی بر حدس و گمان است.

گمانه‌زنی‌ها درباره محتوای معامله قرن
روزنامه «تایمز اسرائیل» پنجشنبه‌شب در مقاله‌ای به گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌ها پیرامون جزئیات طرح موسوم به «معامله قرن» پرداخت که گفته می‌شود هفته آینده با حضور بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتز رهبر حزب آبی‌سفید این رژیم در کاخ سفید رونمایی خواهد شد.
به نوشته این روزنامه، تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که این طرح «حاکمیت کامل» این رژیم بر سراسر شهر قدس و الحاق همه شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را به رسمیت می‌شناسد.
براین اساس، طرح معامله قرن همچنین حقی را برای بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان قایل نیست و تنها به بازگشت شمار ناچیزی از فلسطینیان اکتفا کرده است.
این گزارش، معامله قرن را "سخاوتمندانه‌ترین پیشنهادی" دانسته است که تاکنون از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی ارایه شده و حقوق چندانی را برای فلسطینیان در نظر نگرفته است.
حق وجود کشور فلسطین نیز تحت شرایط بسیار سختی به رسمیت شناخته شده که از پیش مشخص است رهبران فلسطینی هرگز تن به چنین شرایطی نخواهند داد.
شبکه 12 رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین از جزئیات معامله قرن خبر ندارد و این طرح در رام‌الله «از پیش مرده» در نظر گرفته می‌شود.
این گزارش جزئیات معامله قرن را بدون نام برد از منبعی اینگونه توصیف کرد:
* به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بیش از 100 شهرک یهودی‌نشین کرانه باختری که همه آن‌ها به جز 15 شهرک از لحاظ سرزمینی به هم پیوسته هستند و حدود 400 هزار یهودی در آن‌ها زندگی می‌کنند؛
* حاکمیت اسرائیل بر سراسر شهر قدس از جمله بخش قدیمی این شهر و وجود تنها یک نمایندگی فلسطینی آنهم به صورت نمادین؛
* اگر اسرائیل این طرح را بپذیرد اما فلسطینیان آن را رد کنند، رژیم اسرائیل می‌تواند به صورت یکجانبه الحاق شهرک‌ها را آغاز کند؛
* فلسطینیان می‌توانند دولت مستقل داشته باشند اما شرطش این است که غزه خلع سلاح شود، حماس سلاح‌های خود را تحویل دهد، و فلسطینیان اسرائیل را به عنوان "کشور یهود به پایتختی اورشلیم (قدس)" به رسمیت بشناسند؛
* فلسطینی حق کنترل مرزها را ندارند؛
* دره جردن به طور کامل تحت کنترل اسرائیل خواهد بود؛
* حاکمیت اسرائیل بر سراسر سرزمین‌های منطقه ج در کرانه باختری (که تقریبا 30 درصد کرانه باختری را شامل می‌شود)؛
* پذیرش همه درخواست‌های امنیتی اسرائیل توسط فلسطینیان؛
* تبادل سرزمین محدود به این صورت که فلسطینینان در ازای دریافت مناطق کوچکی از صحرای نقب باید بخش‌های وسیعی از کرانه باختری را به اسرائیل واگذار کند؛
* پذیرش بازگشت بخش کوچکی از آوارگان فلسطینی بدون پرداخت هیچ غرامتی به آنان؛
شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی جزئیات متفاوتی از طرح معامله قرن ارائه داده که شرایط معتدل‌تری در آن گنجانده شده است اما گفت که این جزئیات مربوط به طرح یک سال پیش است و مقام‌های آمریکایی در این مدت شرایط طرح را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر داده‌اند.
این شبکه به نقل از یک مقام کاخ سفید گفت که این طرح صهیونیستی‌ترین پیشنهادی است که تاکنون آمریکا در موضوع سازش فلسطین و اسرائیل ارایه کرده است.

مهمترین بند‌های معامله قرن
شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از شبکه 12 رژیم صهیونیستی، مهمترین بند‌های معامله قرن آمریکا را منتشر کرد. بخشی از این طرح، بر تسلط کامل رژیم صهیونیستی بر قدس تاکید دارد و فلسطین نیز در این شهر نمایندگانی نمادین خواهد داشت.
شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره محتوای طرح معامله قرن اعلام کرد: اسرائیل به طور کامل بر منطقه غور الاردن مسلط خواهد بود. درباره محتوای طرح معامله قرن خبر، اعلام کرد: فلسطین به هیچ وجه بر مرز‌ها مسلط نخواهد بود، در بخش دیگری از بند‌های این طرح آمده است، با تمامی خواسته‌های امنیتی اسرائیل موافقت می‌شود.

احتمال ارائه معامله قرن پیش از انتخابات رژیم غاصب
رئیس جمهور آمریکا می‌کوشد معامله قرن را قبل از برگزاری انتخابات رژیم صهیونیستی ارائه کند
به گزارش  روسیا الیوم، کانال 13 اسرائیل به نقل از مسئولان آگاه اعلام کرد: دونالد ترامپ روز‌های آینده در مورد ارائه طرح صلح آمریکایی معروف به ”معامله قرن“، قبل از انتخابات اسرائیل تصمیم گیری خواهد کرد.
این کانال اسرائیلی از رایزنی‌های گسترده در روز‌های اخیر بین اعضای ”کادر طرح صلح“ وابسته به کاخ سفید درباره ارائه معامله قرن قبل از انتخابات اسرائیل و تاثیری که این اقدام بر نتایج آن خواهد داشت خبر داد.
مسئولان آگاه از قضیه می‌گویند تصمیم ترامپ از چند عامل تاثیر خواهد پذیرفت:
تحولات در روند محاکمه او ظرف روز‌های آینده در کنگره و نشست‌های او و جارد کوشنر مشاور ارشد با سران کشور‌های جهان به ویژه مقامات عربی روز سه شنبه در کنفرانس اقتصادی داووس و آنچه که آن‌ها درباره این طرح از ترامپ خواهند شنید.
این تصمیم از نتایج اجلاسی که قرار است کوشنر در این هفته با نتانیاهو و گانتس در شهر قدس برگزار کند نیز تاثیر خواهد پذیرفت، زیرا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با ارائه معامله قرن تا پیش از انتخابات موافق است، اما بنی گانتس رقیب او این کار را دخالت در روند طبیعی انتخابات می‌داند.
در همین چارچوب، رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی در کاخ سفید هفته گذشته خاطرنشان کرد طرح(به اصطلاح) صلح ترامپ ممکن است تا قبل از انتخابات اسرائیل ارائه شود.
وی مدعی شد زمان ارائه معامله قرن به حل بحران سیاسی در اسرائیل ارتباطی ندارد.

دعوتنامه کاخ سفید برای نتانیاهو و گانتز
معاون رئیس‌جمهور آمریکا تأیید کرد که کاخ سفید نتانیاهو و گانتز را به واشنگتن دعوت کرده تا با آن‌ها در خصوص طرح سازش موسوم به «معامله قرن» رایزنی کند.
«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا که به قدس اشغالی سفر کرده، گزارش‌های منتشرشده در مورد دعوت از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای رایزنی در مورد طرح سازش موسوم به «معامله قرن» را تأیید کرد.
وی که در جریان دیدار با نتانیاهو با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت به پیشنهاد نتانیاهو، آمریکا از «بنی گانتز» رهبر اپوزیسیون اسرائیل هم برای انجام این سفر دعوت کرده است.
پنس گفت هم نتانیاهو و هم گانتز این دعوت را پذیرفته‌اند.

هشدار درباره تصمیم خطرناک ترامپ
یک روزنامه صهیونیستی در واکنش به خبرهای روزهای اخیر درباره رونمایی نزدیک طرح موسوم به «معامله قرن» نوشت، این اقدام ممکن است به درگیری نظامی با فلسطینی‌ها منجر شود.
«رون بن یشای» تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» درباره تنش نظامی با فلسطینی‌ها در صورت رونمایی از «معامله قرن» هشدار داد.
وی نوشت، دیدار نزدیک میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رئیس ائتلاف «آبی سفید» در راستای آمادگی برای اعلام معامله قرن می‌تواند منجر به متشنج شدن وضعیت میدانی در اراضی فلسطینی، نوار غزه، کرانه باختری و اردن شود.
در ادامه این یادداشت آمده، حماس معامله قرن را طرحی علیه اسلام و چالشی برای خود می‌داند و همین موضوع باعث می‌شود اقدامات فعلی برای حصول یک تسویه حساب با این جنبش در نوار غزه به صفر برسد. اسرائیل نباید فریب رویکردهای آمریکا را بخورد زیرا در اوج روند انتخابات خود قرار دارد. درست است که طرح ترامپ باعث دست‌اندازی اسرائیل بر اراضی اشغالی 1967 می‌شود اما روابطش با فلسطینی‌ها را به حالت عدم ثبات سیاسی وارد می‌کند.
بن‌یشای ادامه داد، فلسطینی‌ها این طرح را رد خواهند کرد و جامعه بین‌المللی فورا با آن موافقت نخواهند کرد همانگونه که کشورهای عربی و اسلامی پوشش لازم را به وجود نخواهند آورد.
تشکیلات خودگردان اعلام کرد، بر خلاف صحبت‌های ترامپ، دولت آمریکا هیچ صحبتی با این نهاد در خصوص معامله قرن نداشته است و جنبش حماس هم تصریح کرد، اجازه اجرایی شدن این طرح را نمی‌دهد.
از سوی دیگر، روزنامه سعودی «ایندیپندنت عربی» به نقل از منابع رسمی اردنی نوشت، «امان» در جریان جزئیات کامل طرح موسوم به معامله قرن قرار دارد و برخلاف مواضع سابق خود در قبال این طرح نرمش نشان داده است و برای اتخاذ «سلسله تصمیمات جسورانه داخلی» آماده می‌شود.

معامله قرن مجوزی برای تثبیت اشغالگری رژیم صهیونیستی است
الاخبار نوشت «معامله قرن» مجوز آمریکا به اسرائیل است تا هرآنچه را برای تثبیت اشغالگری خود مناسب می‌بیند انجام دهد.
روزنامه الاخبار چاپ بیروت در تحلیلی به قلم یحیی دبوق درباره معامله قرن نوشت: خبر‌های درز یافته از دولت آمریکا درباره «معامله قرن» که قرار است چند روز دیگر جزئیات آن اعلام شود، از آن حکایت دارد که بدترین سناریو‌ها درباره مناقشه فلسطین در راه است، زیرا این از بین بردن و نه دستیابی به راه حل برای این مناقشه را هدف قرار داده است و این مسئله برای اسرائیل تاریخی به شمار می‌رود. در حالی که نظام‌های عربی و در رأس آن‌ها کشور‌های خلیج (فارس) که مشتاقانه به دنبال عادی سازی روابط و ائتلاف با رژیم اشغالگر هستند، خود را از مسئله فلسطین دور می‌کنند و دیگر به آن توجه ندارند، تشکیلات خودگردان که زاده «گزینه سازش» است، آنچه را رخ می‌دهد انکار می‌کند و امیدوار است که این طرح «مانور انتخاباتی» آمریکا و اسرائیل باشد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد قصد دارد به زودی «معامله قرن» را فاش کند و این اتفاق حتی قبل از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و بنی گانتس، رهبر مخالفان در کنست، به واشنگتن رخ خواهد داد؛ سفری که به دعوت ترامپ و به منظور زمینه سازی برای اعلام «معامله قرن» صورت می‌گیرد.
آنچه از معامله قرن به بیرون درزیافته، حاکی از آن است که این معامله از بین بردن مناقشه فلسطین را صراحتا اعلام می‌کند و در عین حال هرآنچه را رژیم اشغالگر بخواهد به آن می‌دهد. هرچند ممکن است این کار بهایی داشته باشد، این بها صوری خواهد بود و به تعویق خواهد افتاد، زیرا با وعده‌های اجرایی آتی برای نسل‌های آینده مرتبط است یا شرط‌هایی سخت دارد. همین مسئله باعث می‌شود معامله قرن صرفا به نفع اسرائیل و کاملا به ضرر فلسطین باشد.
این معامله همانگونه که به نتانیاهو و گانتس ارائه خواهد شد، شامل «اعمال حاکمیت اسرائیل بر شهرک‌های کرانه باختری، قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و منطقه قدیمی با چهار محله آن است و در صورتی که اسرائیل این معامله را تایید کند می‌تواند اکنون شهرک‌ها را به آن اضافه کند». در مقابل، کشور فلسطین، که روی باقی مانده سرزمین بعد از روند ملحق کردن تشکیل می‌شود، با شرط‌های سخت مواجه است از جمله، خلع سلاح نوار غزه، که شامل حماس و گروه‌های دیگر است، به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک «کشور» یهودی به پایتختی قدس.
این طرح که قرار است هفته آینده مطرح شود، دیگر یک معامله سیاسی نیست بلکه یک برنامه کاری هماهنگ شده بین ترامپ و نتانیاهو است، یعنی سلسله تدابیری به دنبال دارد که نتانیاهو به آن‌ها تکیه خواهد کرد و در نتیجه این معامله صرفا به مثابه تصمیماتی یکجانبه است نه توافق بین دو طرف. از آنجا که بدیهی بود فلسطینی‌ها بعد از اعلام این طرح مخالفت خود را با آن اعلام کنند، پیش بینی می‌شود که نتانیاهو از آن برای شروع اقدامات لازم به منظور ملحق کردن غور اردن و همه شهرک‌ها در کرانه باختری استفاده کند آنهم بعد از اینکه بهای سیاسی وارد شده در معامله را به صورت شفاهی قبول کرد، یعنی «پذیرش بررسی تشکیل کشور فلسطین در آینده». همین مسئله باعث شد یک مقام بلند پایه حزب لیکود در گفتگو با رادیو اسرائیل تاکید کند این معامله «معامله رویاهای» ماست و شاید اجرایی شدن الحاق مهمترین نتیجه فوری آن باشد. همین مسئله عجله در اعلام این معامله را قبل از انتخابات اسرائیل توضیح می‌دهد چرا که می‌تواند به نفع نتانیاهو و منفعتی شخصی برای او داشته باشد و با توجه به درگیری کنونی درباره مصون بودن یا نبودن او و احتمال محاکمه اش به سبب پرونده فساد و رشوه، از دست دادن این فرصت برای نتانیاهو سنگین است.
یک منبع بلندپایه دیگر در کاخ سفید نیز به شبکه 13 تلویزیون اسرائیل گفت: اعلام این طرح که بیشتر به نفع اسرائیل است، قرار بود تا بعد از انتخابات اسرائیل به تعویق بیفتاد، اما به سبب ادامه «رکود سیاسی» قرار شد به انتظار پایان داده شود.
در ادامه این تحلیل آمده است: در نهایت، معامله قرن، توافق راه حل بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با نظارت آمریکا نیست بلکه عملا روند سیاسی را از بین می‌برد و یک توافق دوجانبه است بین طرفی که فرض می‌شود میانجی است با طرف اشغالگر. این معامله همچنین به مثابه مجوز آمریکا به اسرائیل است تا هرکاری را که برای تثبیت اشغالگری خود مناسب می‌بیند انجام دهد آن هم در فرصتی که به نظر نمی‌رسد رژیم اشغالگر بخواهد آن را از دست بدهد. برخی طرف‌های راستگرای اسرائیل طی دو روز گذشته درباره «معامله قرن» اینگونه اظهار نظر کرده اند که این معامله برای اسرائیل رخدادی در حد و اندازه جنگ شش روزه است چرا که اعلام آن تغییر در مرز‌های حاکمیتی را به دنبال خواهد داشت در صورتی که طرح کشور فلسطین در حکم طرحی مرده خواهد بود. نسخه‌ای که با خط تشکیلات خودگردان فلسطین و کشور‌های عربی سنی مذهب پیچیده شده است؛ کشور‌هایی که با ضربه زدن به فلسطین و قدس، شریک اشغالگر هستند.

نظر شما