شناسهٔ خبر: 37803649 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

ویروس کرونا : همه چیز درباره بیماری خطرناک چینی، علائم و روش‌های محافظت

حانیه شریف

صاحب‌خبر -

ویروس کرونا corona حالا کم کم بخشهایی از جهان را نگران کرده است.

متخصصان حوزه سلامت در سرتاسر دنیا تلاش دارند تا ساختار ویروس جدید کرونا و همه گیر شده در شهر Wuhan کشور چین را بهتر شناخته و شیوه‌ای برای کنترل آن پیدا کنند. شیوع این ویروس از شهر Wuhan و در ماه دسامبر آغاز شده است و تا کنون چندین قربانی گرفته است.

تا به امروز چندین نقشه لحظه‌ای شیوع ویروس کرونا  توسط محققان آمریکایی توسعه پیدا کرده که میزان شیوع این بیماری را در دنیا نشان می‌دهد. آماری که منتشر شده نشان می‌دهد که بیش از 600 نفر تا کنون مبتلا به این بیماره شده و 18 نفر قربانی این بیماری جدید شده‌اند. بیشتر قربانیان در شهر ووآن چین گزارش شده‌اند اما از نقاطی مانند کره جنوبی، ژاپن، تایوان، تایلند، ماکائو، هنگ کنگ و آمریکا نیز آمارهایی درباره ابتلا به این بیماری منتشر شده است.

ویروس کرونا از کجا می‌آید؟

اواخر ماه دسامبر، مقامات حوزه سلامت کشور چین، مشکل ویروس جدید corona را با سازمان بهداشت جهانی(World Health Organization) در میان گذاشتند، ویروسی که از شهر ووآن چین آغازشده، منشا نامعلومی دارد و علائمی مشابه بیماری ذات الریه در فرد قربانی ایجاد می‌کند. خیلی زود شدت واگیری این بیماری مشخص شد و نشانه‌های این بیماری در خارج از شهر ووآن نیز دیده شد.

کرونا ویروس- Coronaviruses – نوعی ویروس است که در بین تمام حیوانات مشترک است و گاهی اوقات می‌تواند تکامل یافته و قدرت آلوده کردن انسان را نیز پیدا کند.از ابتدای قرن جاری، دو مدل از ویروس کرونا در انسان‌ها دیده شد. این ویروس اولین بار در سال 2002 باعث همه گیری بیماری سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARSو در سال 2012 باعث شیوع بیماری MERS   یا سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه شد.

دانشمندان معتقدند که این مدل جدید از این ویروس، توانسته از اوایل ماه دسامبر سال پیش(اواخر آذر ماه سال جاری) خود را در بدن انسان تطبیق دهد. بر اساس گزارش‌ها، این ویروس ظاهرا اولین بار،توسط غذاهای دریایی بازار شهر ووآن، وارد بدن شهروندان این شهر شده و به همین ترتیب گسترش یافته است.

مشخص نیست که این ویروس اصالتا از کدام حیوان منشا گرفته است. تیمی از محققان چینی گزارشی منتشر کرده‌اند وادعا دارند که بر اساس کدهای ژنتیکی این ویروس، ظاهرا مارها اولین میزبان این ویروس هستند. با این وجود، این تئوری هنوز تایید نشده است. بر اساس ادعای محققین دیگر، دنباله ژنتیکی ویروس جدید به اندازه 96 درصد با دنباله ژنتیکی خفاش‌ها مطابقت دارد. هر دو بیماری سارس و مرس نیز از خفاش‌ها منشا می‌گیرند.

پس بیماری جدید مشابه بیماری سارس است؟

ویروسی که جدیدا شیوع پیدا کرده، بیماری سارس ایجاد نمی‌کند ولی ویروس‌های ایجاد کننده این دو بیماری، هم خانواده هم هستند. به همین دلیل شباهت‌هایی با یکدیگر دارند اما ثابت شده که ویروس کشف شده، یک ویروس کاملا جدید است. شباهت‌هایی که این دو بیماری به یکدیگر دارند باعث می‌شود تا محققان و دانشمکندان بتوانند از استراتژی‌های برخورد با ویروس سارس استفاده کرده و از آنها برای کنترل بیماری جدید بهره ببرند.

چین قبلا به سازمان بهداشت جهانی درباره بیماری سارس دروغ گفته. آیا این بار هم دروغ می‌گوید؟

مقامات چینی هنگام شیوع بیماری سارس، تعداد دقیق قربانیان را از بازرسان سازمان بهداشت جهانی مخفی کرده و اطلاعات دستچین شده به آنها ارائه دادند. اما این بار آمار مرتبط با شیوع ویروس جدید، سریعا به سازمان بهداشت جهانی گزارش داده شد. با این وجود، منتقدان و شهروندان چینی در این باره هنوز مشکوک‌اند و هنوز هم نگرانی‌هایی پیرامون احتمال کتمان آمار دقیق مبتلایان به بیماری جدید وجود دارد. بسیاری نگرانند که دولت چین ممکن است مرگ کیس‌های مبتلا به ویروس جدید را تحت عنوان «ابتلا به ذات الریه» معرفی کند. پلیس شهر ووآن همچنین در حال بازجویی از برخی از شهروندان چینی است تا منبع آنچه گفته شده «انتشار شایعات به صورت آنلاین» را پیدا کنند.

ویروس کورونا جدید تا چه اندازه خطرناک است؟

در حال حاضر، شدت علائم بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، تقریبا یک چهارم موارد تایید شده به این بیماری، وضعیت حاد دارند. میزان مرگ ناشی از این بیماری، تا به امروز 4 درصد بوده اما این میزان ممکن است با پیشرفت و شیوع بیشتر بیماری، افزایش پیدا کند. میزان مرگ و میر ناشی از بیماری سارس، تقریبا بین 14 الی 15 درصد بوده است. مرگ و میر در این بیماری جدید، بیشتر در قربانیانی روی می‌دهد که از قبل، مشکلات سلامتی داشته‌اند مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت.

علاوه بر این، فعلا کسی نمی‌داند که این ویروس جدید با چه سرعتی از فرد بیمار، به فرد سالم منتقل می‌شود. بر اساس شواهد اولیه، افراد خانواده و افراد نزدیک به فرد بیمار و یا حتی پرسنل پزشکی درمان کننده بیمار، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. چیزی که از آن مطمئنیم این است که ویروس، با نزدیکی فیزیکی به بیمار، به فرد سالم انتقال می‌یابد. شیوه‌ای که در دیگر مدل‌های ویروس کرونا نیز دیده می‌شود. این انتقال با قرار گرفتن در معرض عطسه یا سرفه فرد بیمار، افزایش می‌یابد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در بیست و سوم ژانویه سال جاری میلادی، یک فرد ناقل این بیماری( که ویروس را از حیوانات گرفته) می تواند زنجیره پایداری از این بیماری را تا 4 نسل، ایجاد کند.

تعدادی از محققان معتقدند که هر فرد درگیر با بیماری کورونا می‌تواند به طور متوسط، بین 1.4 تا 2.5 نفر دیگر را آلوده کند.

البته این احتمال، صرفا یک تخمین اولیه است. به این آمار، اطلاعات مربوط به اعداد R0 (r-naught) ویروس می‌گویند که نوعی نماد ریاضی برای بیان سرعت انتقال ویروس است. هرچه که این ارقام بیشتر باشد بدین معنی‌ است که سرعت انتقال بالاتر است. به عنوان مقایسه، عدد R0  بیماری سارس، بین 2 تا 5 بوده است. قرنطینه کردن و دیگر فعالیت‌های کنترلی می‌تواند میزان سرعت شیوع ویروس را پایین بیاورد. هدف محققان در چنین شرایطی این است که R0  را به زیر 1 برسانند که در این شرایط هیچ فرد ناقلی نمی‌تواند دیگری را آلوده کند و اینجاست که می‌توانیم بگوییم شیوع متوقف شده است.

برای دستیابی به R0  یک بیماری، محققان دو مورد «شدت بیماری» و «شدت انتقال» را مدنظر قرار می‌دهند. اگر یک بیماری، شدت بالایی نداشته باشد( و جان تعداد کمی را بگیرد) ولی شدت انتقال بالایی داشته باشد، بازهم می‌تواند تاثیرات فاجعه باری به همراه بیاورد.

اخیرا زیاد سرفه می‌کنم. آیا به این ویروس کرونا مبتلا شده‌ام؟

اگر اخیرا در شهر ووان چین نبوده‌اید و یا اینکه با فردی که در این شهر بوده معاشرت نداشته‌اید، نیازی به نگرانی ندارید. تا به امروز، بیشتر افراد درگیر با این ویروس، یا در این شهر و یا اطراف آن حضور فیزیکی داشته‌اند. در نظر داشته باشید که هنوز فصل سرماخوردگی و آنفولانزا را سپری می‌کینم و بیماری شما ممکن است صرفا یک سرماخوردگی ساده باشد.

در آمریکا، تنها یک مورد بیماری با این ویروس گزارش شده: مردی در واشنگتن که بعد از بازگشت از سفرش به چین، آزمایشش مثبت شده است. البته این فرد فعلا وضعیت خوبی داشته و تحت نظر است.

برای محافظت از خودم چه کار کنم؟

بر اساس اطلاعاتی که تا به امروز در دست داریم، جلوگیری از ابتلا به این ویروس، مراحلی مشابه جلوگیری از سرماخوردگی دارد: دستانتان را بشویید، هنگام سرفه دهان خود را بپوشانید و از افراد بیمار دوری کنید.

آیا ویروس کرونا یک هشدار اورژانسی جهانی محسوب می‌شود؟

البته که وضعیت در کشور چین، هشدار دهنده است اما فعلا این ویروس باعث ایجاد وضعیت هشدار اورژانسی جهانی نشده است. سازمان بهداشت جهانی روز پنج شنبه گذشته اعلام کرد که کشور چین باید 20 میلیون جمعیت خود را تا اطلاع ثانوی قرنطینه نگه دارد.

آیا باید سفرم به چین را کنسل کنم؟

وزارت امور خارجه آمریکا  هشدار سفر به چین را، سطح 3 اعلام کرده و پیشنهاد داده که افراد فعلا از سفر خود به این کشور صرف نظر کنند.

چین چطور می‌خواهد جلوی این ویروس را بگیرد؟

در حال حاضر واکسنی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در شهر ووآن، تولید نشده اما آنتی ویروس‌هایی که وجود دارد ممکن است روی این ویروس نیز تاثیر بگذارند.

همچنین به دنبال گسترش بیماری در چین، مسافرت بیشاز 35 میلیون شهروند چینی محدود شده است. امروز-جمعه، مقامات چینی ممنوعیت مسافرت از 12 شهر چین را اعلام کردند، شهرهایی که مجموعا 35 میلیون نفر جمعیت دارند.

این محدودیت در حالی اعمال شده است که شهروندان چین در آستانه سال نوی چینی خود هستند و بالطبع در این زمان، بیشترین میزان مسافرت در بین شهرهای مختلف چین انجام می‌شود. شهر11 میلیون نفره ووآن، پایتخت ایالت Hubei  چین است و دولت دستور داده که تا اطلاع ثانوی، تمام سرویس‌های حمل و نقل عمومی در این ایالت به حالت تعلیق دربیاید.

نظر شما