شناسهٔ خبر: 37775734 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

بازدید وزیر بهداشت از روند اجرایی طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" در کاشان/ تاکید وزیر بهداشت بر لزوم بهره گیری از مشارکت مردمی در ارتقای سلامت

صاحب‌خبر -

وزیر بهداشت با حضور در مرکز جامع خدمات سلامت زنده یاد مهرپرور کاشان از روند اجرای طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" و ارائه مباحث آموزشی به سفیران سلامت در این مرکز بازدید کرد.

به گزارش وبدا، دکتر سعید نمکی در حاشیه بازدید از این مرکز، اظهار داشت: طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" به عنوان یکی از طرح های جدید و موفق وزارت بهداشت در راستای جامعه محور کردن نظام سلامت از دیدگاه نظام ارائه خدمت و جامعه محور کردن آموزش علوم پزشکی با همت همکاران ما در سه دانشگاه علوم پزشکی کاشان، سمنان و قزوین به صورت آزمایشی آغاز شده است.

وی افزود: همکاران ما در معاونت بهداشت، درمان، آموزشی و سایر معاونت های وزارت بهداشت به عنوان یک کار ادغام یافته پیگیری می شود. در این طرح به عنوان یک حرکت جدید برای ماندگاری مشارکت مردم و سپردن کار مردم به خود آنها در نظام سلامت، سه هدف اصلی را دنبال می کنیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در طرح "هرخانه یک پایگاه سلامت" با انتخاب یک نفر به عنوان سلامتیار یا سفیر سلامت از درون خانواده ها، مراقبت های بهداشتی اولیه، شیوه زندگی صحیح، حذف برخی از فاکتورهای خطر از زندگی خانواده ها، مراحل اولیه درمان بیماری های شایع و شناخت آنها مانند سکته های مغزی و قلبی، تروما، حوادث و لطمات در خانه و همچنین خدمات توانبخشی و افزایش کیفیت زندگی در دوران سالمندی با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در سالهای آینده انجام می شود.

به گفته دکتر نمکی، در قالب طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" حدود 20 میلیون سلامتیار یا سفیر سلامت به منظور ارتقای سلامت خانواده ها، آموزش خواهند دید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد دیگر این طرح، ورود آموزش علوم پزشکی و دانشجویان رشته های مختلف گروه علوم پزشکی در جهت آشنایی با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت در درون خانواده ها است و خوشبختانه این طرح به خوبی از یکی دوماه پیش در کاشان آغاز و اجرایی شده و نقاط ضعف آن با همکاری سایر دانشگاه ها برطرف شود.

گفتنی است طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" به صورت همزمان و آزمایشی در سه دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سمنان و کاشان آغاز شد و به تدریج در کل کشور، اجرایی خواهد شد./206



نظر شما