شناسهٔ خبر: 37731834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه:

اقدام سفیر انگلیس تعمدی و مشکوک بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدام سفیر انگلیس نامتعارف، خلاف شئون دیپلماتیک، تعمدی و مشکوک بود.

صاحب‌خبر -


 

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: قرار بود آقای ظریف برای نشست داووس به سوئیس برود و علیرغم دعوت حضوری از ایشان، برنامه توافق شده به هم زده شد و بنابراین این سفر انجام نمی‌شود.
موسوی در پاسخ به سوالی درباره اجرای یک طرفه برجام از سوی ایران و بی‌عملی اروپا و اجرای مکانیسم ماشه از سوی آنها اظهار داشت: ما در برجام هستیم و آن را در قبال اقدامات آنها متوازن کرده‌ایم. عبارت اجرای یک طرفه برجام از سوی ما صحیح نیست. ما گفته بودیم که برای بازگرداندن توافق به حالت توازن، گام‌هایی را برخواهیم داشت که آخرین گام آن را برداشتیم. ادعای اروپایی‌ها قابل قبول نیست.
وی افزود: ایران از ۲۱ ماه قبل مکانیسم حل اختلاف را بر اساس بند ۳۶ فعال کرد. ادعای آنها درست نیست. آنها خود مدعی فعال کردن مکانیسم ماشه هستند ولی استدلال ما این است که اقدام آنها درست نبوده و باید منتظر ماند تا در آینده چه می‌شود.
درباره مسائل غیر از برجام
مذاکره نمی‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات بوریس جانسون در مورد توافق ترامپ به جای برجام گفت: توافق با فرد معنا ندارد. ایران با اوباما توافق نکرد. ظریف با جان کری مذاکره نکرد، با نماینده دولت آمریکا مذاکره کرد. وقتی اسم فردی بر روی توافق می‌آید درست نیست. مبنای کار ما برجام است و این توافق درصورتی نجات پیدا می‌کند که دیگر طرف‌ها به آن بازگشته و تعهدات خود را عمل کنند. ایران آمادگی ندارد که در مورد مسائل دیگر و منویات آنها گفت‌وگو کند.
موسوی افزود: اروپا آزادی سیاسی ندارد که ابتکارات خود را مستقل عمل کند بلکه باید با آمریکا هماهنگ کند.
وی در مورد احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت از سوی اروپا بیان کرد: ما چشم‌اندازی از این کار نمی‌بینیم. دست آنها خالی است و احتمال موفقیت اروپا در این کار پایین است و با توجه به بالا بودن ریسک بعید است این اتفاق رخ دهد. اگر رخ دهد، ما بلدیم که چگونه جواب دهیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: در دیدار با وزیر خارجه کانادا تاکید شد که ایران تابعیت دوگانه را نمی‌پذیرد و از این رو جمهوری اسلامی داغدار اصلی فوت هموطنان خود است. مدتی زمان نیاز است تا ابعاد فنی و حقوقی این حادثه مشخص شود و ما در این زمینه همکاری‌های لازم را کرده‌ایم. سفر روز دوشنبه(دیروز) وزیر راه به اوکراین هم در همین راستا بود و توصیه می‌کنیم هیچ کشوری این پرونده را سیاسی نکند.
موسوی در مورد خروج سفیر انگلیس از ایران و تقاضای برخی برای کاهش سطح روابط اظهار داشت: اقدام سفیر انگلیس نامتعارف و خلاف شئون دیپلماتیک بود. از سوی وزارت خارجه به او اخطار و تذکر جدی داده شد. بیانیه رسمی نیز داده شد و مسائل اعلام شد. این کار خلاف مقررات بین‌المللی بود و به‌نظر تعمدی و مشکوک بود. مردم ما با توجه به سوابقی که از این رژیم دارند، مطالبات جدی دارند. مسائل دیپلماتیک آداب خود را دارد که در حال انجام است. ایشان ترجیح داده که ایران را ترک کند که به ما اعلام شده است، این خروج موقت است. در صورت تکرار این حوادث، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی
وی در مورد پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی گفت: این وظیفه را به نمایندگی دائم کشور در سازمان ملل محول کرده‌ایم. ما نامه‌های اعتراضی به دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت نوشته‌ایم. این ترور ابعاد بین‌المللی داشته و دو کشور ایران و عراق در حال پیگیری هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه باید در عراق رخ دهد، از سوی دولت و مردم این کشور است. خواست همه آزادی‌خواهان جهان خروج بیگانگان از منطقه است و باید این پیگیری حقوقی از سوی دولت و ملت عراق انجام پذیرد.
لغو میزبانی ایران
به گزارش مهر، موسوی درباره لغو میزبانی باشگاه‌های فوتبال ایرانی اظهار داشت: اقدامی که اعلام شد و بهانه‌ای که متأسفانه آورده شد، اقدامی فنی نبوده و به سمت سیاسی شدن پیش می‌رود. روند برخی اتفاقاتی که افتاد نشان داد ایران امن بوده و از بسیاری از کشورهای مدعی امن‌تر است. فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌ها در حال پیگیری هستند. ما از اقدامات آنها حمایت می‌کنیم. دولت، وزارت ورزش و وزارت خارجه به آنها کمک خواهد کرد و باید بگویم هنوز فرصت باقی است و نباید ورزش را با سیاست بیالایند. ما کمک و مشورت‌های لازم را خواهیم داد تا باشگاه‌ها به هدف خود برسند.
هنوز به ترور سردار سلیمانی پاسخ نداده‌ایم
وی در پاسخ به سوالی در زمینه پاسخ ایران به ابعاد ترور سردار سلیمانی افزود: پاسخ به ترور سردار سلیمانی با این اقدامات هنوز جواب داده نشده است. پاسخ ایران به آمریکا و حمله موشکی به عین‌الاسد بخشی از پاسخ ما بود. ما دنبال تنش نیستیم. ما مردم صلح‌طلب، جنگ‌بلد هستیم. ایران در برابر تهدیدات دست بسته نیست ولی ما خواستار تنش نیستیم. تاریخ کشور نشان داده که ما دنبال صلح و گفت‌وگو هستیم ولی در برابر تجاوز دفاع می‌کنیم. ما سیاست‌های اعلامی رهبری را پی می‌گیریم.

برچسب‌ها:

نظر شما