شناسهٔ خبر: 37716748 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

فعالیت سامانه بارشی در کشور روزهای آینده هم ادامه دارد

لغو و تاخیر پروازها در «برف» برای حفظ «ایمنی‌»

صاحب‌خبر - «برف نو، برف نو، سلام، سلام! بنشین، خوش نشسته‌ای بر بام. پاکی آوردی - ای امید سپید!- همه آلودگی است این ایام. راه شومی است می‌زند مطرب. تلخ‌واری است می‌چکد در جام. اشک‏واری است می‌کشد لبخند. ننگ‌واری است می‌تراشد نام. شنبه چون جمعه، پار چون پیرار، نقش هم رنگ می‌زند رسام».
بارش برف در نقاط گوناگون کشور باعث شده است که این شعر از احمد شاملو، بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شود. اتفاقی که با هر بار بارش برف می‌افتد، اما شاید با این روزها از هر زمان دیگری مناسبت بیشتری دارد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به بارش برف در روز یکشنبه، از تداوم بارش‌ها در امروز و روزهای بعد خبر داد. به گفته صادق ضیائیان از بعدازظهر امروز (۳۰ دی) سامانه بارشی جدیدی به کشور وارد می‌شود. وی گفت: «روز دوشنبه (۳۰ دی) نیز بارش در نیمه شرقی و سواحل دریای خزر ادامه دارد و سامانه بارشی از اواخر وقت این روز از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود». مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه از بعدازظهر دوشنبه سامانه بارشی دیگری از غرب و شمال‏غرب وارد کشور می‌شود و بارش پراکنده برف و باران در این مناطق آغاز خواهد شد، افزود: «طی روز سه‌شنبه (یک بهمن‏ماه) فعالیت بارشی این سامانه در شمال غرب، غرب، دامنه‌های البرز غربی، غرب دریای خزر و برخی نقاط مرکز کشور پیش‌بینی می‌شود». به گفته ضیائیان طی روز چهارشنبه (۲ بهمن) با تشدید فعالیت سامانه بارشی در دامنه‌های زاگرس مرکزی، شمالی و غرب کشور گسترده آن نیمه غربی و قسمت‌های از جنوب کشور را در بر می‌گیرد. وی با بیان اینکه روز پنجشنبه (۳ بهمن) سامانه بارشی به جز جنوب‏شرق و شمال‏غرب در سایر مناطق کشور فعال خواهد بود، یادآور شد: «طی سه روز آینده در شرق و جنوب‏شرق کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود».
بارش برف و باران باعث شد در بسیاری از مناطق کشور شامل 18 استان از جمله تهران، مدارس تعطیل شود. همچنین پلیس راهور از رانندگان خواسته است اصول ایمنی رانندگی در شرایط بارش برف و باران و مه‌آلودگی مسیرها را رعایت کنند.
در عین حال، برای رعایت «ایمنی» پروازها و مسافران هواپیماها، پرواز هواپیماها در فرودگاه‌های مناطق برفی تا زمان بهبود وضعیت و برقراری شرایط ایمن برای پرواز، با تاخیر مواجه شده و یا لغو شدند.
سازمان حفاظت محیط‏زیست نیز با صدور اطلاعیه‌ای توصیه کرد که در صورت مشاهده گونه‌های جانوری وحشی در اطراف مناطق مسکونی این موضوع را به ماموران محیط‏زیست اطلاع داده شود. سازمان بهزیستی نیز از مردم خواست در صورت مشاهده کارتن‌خواب‌ها، در تماس با شماره 137 زمینه انتقال آن‌ها به گرمخانه‌ها که در این ایام 24 ساعته فعالند را فراهم کنند. سازمان انتقال خون نیز از مردم خواست در روزهای برفی، اهدای خون را فراموش نکنند.

نظر شما