شناسهٔ خبر: 3769073 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

شکل‌گيري و بنيان تربيت با خانواده است

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: شکل‌گيري و بنيان تربيت با خانواده است.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، اسفنديار چهاربند در نشست خبري، با اشاره به نقش مهم پدران و مادران، افزود:‌ والدين نيز مربي و معلم هستند.
وي به نقش رسانه ملي اشاره کرد و يادآور شد: رسانه ملي به دليل اينکه در هدايت و جهت‌گيري افکار عمومي تأثيرگذار است، مربي و معلم نيز هست و روزنامه‌ها و مجلات نيز مربي و معلم هستند.
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به نقش نويسندگان، هنرمندان و ورزشکاران در جامعه خاطر نشان کرد: جدا از اين گروه‌ها همه اقشار در عين حال که يک وظيفه رسمي به عنوان شغل و حرفه دارند، به دليل نوع تأثيرگذاري و دخالت در افکار عمومي و تغيير رفتارها در تربيت جامعه شهر تهران سهيم هستند.
وي، با اشاره به ويژگي جامعه صالح گفت: افراد نسبت به ديگران، محيط زيست، ترافيک و نظافت شهر خود حساس بوده و رعايت حقوق انساني در جامعه صالح، ارزش است و عدالت‌محوري رکن بوده و قانونمندي بر روابط حاکم است.
چهاربند گفت:‌ درشهرتهران براي داشتن چنين جامعه‌اي زمينه‌اش شکل‌گيري هويت جمعي شهروندان بر اين مبناست و در تربيت اسلامي بايد مروج اين پيام باشيم که استقرار جامعه سالم مستلزم فرآيند تربيت است.
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص اينکه آموزش و پرورش تا چه حد به مباحث تربيتي دانش‌آموزان پرداخته است، يادآور شد:‌ شکل‌گيري و بنيان تربيت با خانواده است؛ بنابر اين نقش خانواده با ورود دانش‌آموز به مدرسه خاتمه نمي‌يابد و خانواده متولي تربيت اوست و طبق سند تحول و آموزش و پرورش يک مولفه در کنار خانواده است.
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران اضافه کرد:‌ دانش‌آموز 6 ساعت در مدرسه است که 90 درصد وقت خود را صرف علوم پايه مي‌کند و 18 ساعت ديگر از 24 ساعت کجا صرف مي‌شود؟ آيا با بيرون آمدن از مدرسه تربيت تعطيل مي‌شود.
وي گفت:‌ در 18 ساعت ديگر اتفاقات ديگري مي‌افتد که تمام 6 ساعت ديگر تعليم و تربيت را کمرنگ‌تر مي‌کند.
چهاربند تصريح کرد: طبق سند تحول، نظام تعليم و تربيت نهاد فرهنگي و اجتماعي است که با مجموعه اقدامات و برنامه‌ها که زمينه تکوين مستمر هويت فرد را فراهم مي‌کند؛ وزارت آموزش و پرورش يکي از مولفه‌هاي نظام تعليم و تربيت است و خانواده رسانه و نهادهاي ديگر نيز نقش موثري در اين خصوص دارند.
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران، خاطر نشان کرد: يکي از اهداف سند تحول به روز کردن شايستگي‌هاي معلمان است و روش‌هاي مختلف روانشناسي که در مجامع و کشورها به کار گرفته شده است، مي‌تواند موثر باشد و سه هدف سند تحول به روز رساني شايستگي‌هاي حرفه‌اي معلمان است که 25 راهکار را شامل مي‌شود.
وي با بيان اينکه از اواسط سال گذشته بر فرآيند تجهيز هوشمندسازي و توانمندسازي معلمان تأکيد کرده‌ايم، خاطر نشان کرد: 72 هزار نفر ساعت دوره برگزار کرده‌ايم و شوراي راهبردي هوشمندسازي مدارس تهران با حضور اساتيد دانشگاهي برگزار شده است.
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص مبارزه با فرقه‌هاي انحرافي اظهار داشت: تلاش کرده‌ايم با تقويت تشکل‌هاي دانش‌آموزي در مدارس در اين راه حرکت کنيم و راهبردمان براي مبارزه با فرقه‌هاي انحرافي، مشارکت دانش‌آموزان در فعاليت‌هاست و تشکل‌هايي مانند پيشتازان، فرزانگان، اتحاديه انجمن اسلامي دانش‌آموزان و بسيج دانش‌آموزي وجود دارد و اخيرا شوراي هماهنگي تشکل‌هاي دانش‌آموزي در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است تا قدرت خنثي‌سازي اين جريان‌ها را افزايش دهيم.