شناسهٔ خبر: 37686160 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

درگیری های شدید در لبنان/ درخواست رییس جمهور برای دخالت ارتش

ابنا

سازمان صلیب سرخ لبنان شنبه شب اِعلان کرد در جریان درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای نظامی و ضد شورش در میدان های الشهدا و النجمه در مرکز بیروت 160 معترض زخمی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ اوضاع در لبنان همچنان بحرانی است و سازمان صلیب سرخ لبنان امشب (28 دی 1398) اِعلام کرد در جریان درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای نظامی و ضد شورش در میدان های الشهدا و النجمه در مرکز بیروت 160 معترض زخمی شدند.

شش گروه از نیروهای صلیب سرخ حدود 40 تن از زخمی ها را به بیمارستان های بیروت منتقل و بقیه را سرپایی درمان کردند. 

نظامیان برای پراکنده کردن جوانان معترض در میدان های یاد شده و نیز اطراف ساختمان مجلس ملی لبنان و شهرداری بیروت از خودروهای آب پاش و گاز اشک آور استفاده و خیمه های تحصن معترضان را جمع آوری کردند.

صدها نفر امروز با تجمع در برابر پارلمان لبنان تلاش کردند که وارد محوطه پارلمان شوند. این معترضان به خودروهای نیروهای امنیتی حمله کرده و به سوی آنها سنگ پرتاب کردند. در درگیری‌های مقابل پارلمان، شماری از نیروهای امنیتی این کشور هم زخمی شده اند.

این درگیری‌ها زمانی شروع شد که معترضان به نیروهای ضد شورش با سنگ و آهن و بمب‌های آتش زا و کندن درختان اطراف پارلمان، یورش بردند.

نیروهای امنیتی پارلمان نیز از گاز اشک آور و ماشین آبپاش علیه تظاهرات کنندگان استفاده کردند. سپس ارتش لبنان اقدام به اعزام نیروهای کمکی به اطراف پارلمان برای حمایت از نیروهای امنیتی کرد.

همزمان اداره امنیت داخلی لبنان از تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز خواست برای حفظ سلامتی خود از اغتشاشگران دور شوند.

شماری از خیمه های تحصن معترضان در میدان های الشهدا و ریاض الصلح در مرکز بیروت آتش گرفت و برخی رسانه ها این اقدام را به نیروهای نظامی و انتظامی لبنان نسبت دادند که تکذیب شد.

مدیریت نیروهای امنیت داخلی لبنان در صفحه ی توییتر خود از جوانانی که برای تظاهرات و تجمع مسالمت آمیز شنبه شب با شعار «همه یعنی همه» و «تاوان نخواهیم داد» به میدان های الشهدا و النجمه در مرکز بیروت آمده اند خواست صف خود را از معترضانی که اقدام به راه بندان و پرتاب سنگ و ترقه های آتشین و حمله به مراکز دولتی و خصوصی و آتش زدن خیمه ها می کنند، جدا سازند.

معنای شعار «همه یعنی همه » محکوم کردن عملکرد و فساد چهل سال گذشته ی همه حاکمان و مقام ها و احزاب و گروههای سیاسی لبنان بدون استثناء است. معنای شعار « تاوان نخواهیم داد» این است که مردم لبنان دیگر حاضر نیستند تاوان فساد، سوء مدیریت رهبران و دولت های طایفه ای، پیامدهای تشکیل نشدن دولت جدید و عواقب بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بپردازند.

* درگیری در نبطیه

در شهر نبطیه در جنوب این کشور نیز پس از آن که معترضان جاده ی اصلی را بستند میان آن ها و نیروهای نظامی و انتظامی درگیری رخ داد و عده ای از جوانان معترض بازداشت شدند.

معترضان به سوی بانک دریای مدیترانه بمب آتش زا پرتاب کردند که ساختمان دچار حریق شده است و بیم سرایت آتش سوزی به منازل مجاور آن می‌رود.

* درخواست عون از ارتش: آرامش را به بیروت بازگردانید

در پی تشدید ناآرامی‌ها در مرکز بیروت، میشل عون رئیس جمهوری لبنان از ارتش و دستگاه‌های امنیتی خواست آرامش را به پایتخت بازگردانند.

وی از وزیران دفاع و کشور و فرماندهان امنیتی خواست که امنیت تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز را تأمین کنند و مانع اقدامات هرج و مرج طلبانه شوند و سلامت اماکن دولتی و خصوصی را تأمین کنند.

* سعد حریری: اقدامات خرابکارانه بیروت، جنون آمیز و مردود و تهدید کننده ثبات داخلی است

همزمان با تشدید درگیری‌ها در بیروت، «سعد الحریری» نخست وزیر مستعفی لبنان در اظهاراتی تامل برانگیز ناآرامیهای امشب را نتیجه حضور "افراد مزدور" توصیف نمود، اما به ماهیت آنها اشاره نکرد.

نخست وزیر پیشبرد امور لبنان در واکنش به درگیری‌های شدید در بیروت گفت: درگیری، آتش سوزی و اقدامات خرابکارانه در مرکز بیروت، جنون آمیز و مردود و تهدید کننده ثبات داخلی است.

وی افزود: این تبعات وخیمی به دنبال خواهد داشت. بیروت جایی برای اقدامات خرابکارانه نخواهد بود. نیروهای امنیتی به نقش خود در مقابل قانون شکنان و نفوذی‌ها عمل کنند.

نیروهای امنیتی اعلام کرده اند که کسانی که دست به اغتشاش می‌زنند را بازداشت خواهند کرد. 

* وزیرکشور لبنان: حمله به نیروهای امنیتی و تخریب اموال عمومی غیرقابل قبول است

وزیر کشور لبنان هم هشدار داد که تبدیل شدن تظاهرات به حمله به نیروهای امنیتی و تخریب اموال عمومی و خصوصی غیر قابل قبول است.

«ریّا الحسن» وزیر کشور لبنان به اغتشاشات و ناآرامی‌ها در پایتخت این کشور واکنش نشان داد و آن را غیر قابل قبول توصیف کرد.

وی در پیامی در توئیتر نوشت: «بیش از یک بار تعهد خود را در حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز اعلام کردم و همواره بر حقانیت این تظاهرات تاکید کرده بودم.»

الحسن در ادامه نوشت: «اما اینکه تظاهرات به حمله آشکار به نیروهای امنیتی و اموال عمومی و خصوصی تبدیل شود این اقدامی محکوم شده و کاملا غیرقابل قبول است.»

در جریان ناآرامی ها و درگیری های ۲۴ دی ماه در مرکز بیروت ۲۰ تن از معترضان زخمی و ۶۵ تن بازداشت شدند. هم چنین در ۲۵ دی ماه ۳۵ جوان معترض از جمله عده ای از روزنامه نگاران و ۱۰۰ تن از نیروهای نظامی و انتظامی با سنگ پراکنی معترضان مجروح شدند.

از آغاز جنبش اعتراضی مردم لبنان در ۲۵ مهر ماه ۹۸ تاکنون ۵ نفر کشته و صدها تن زخمی و بازداشت شده اند.

..............................
پایان پیام/ 101

نظر شما