شناسهٔ خبر: 37601208 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آریا گزارش می دهد؛

آنفلوانزای نوع B آماده همه گیری ؟ / در سال انفجار ویروس آنفلوانزا مراقب باشیم

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-  علائم مهم آنفلوانزا تب، لرز، درد بدن، سرفه، گلودرد و در آنفلوانزای نوع B همراه با اسهال حاد و استفراغ است. طول مدت درمان نیز در صورت رعایت اصول بهداشتی بین 3 تا 5 روز است.
به گزارش آریا، روز گذشته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه در ماه‌های گذشته با همه‌گیری آنفلوانزا شاهد مرگ و میر گسترده در دنیا بودیم، ضمن تشریح آخرین وضعیت ویروس آنفلوانزا در نیمکره شمالی و جنوبی زمین، خاطرنشان کرد:به هیچ عنوان نمی توان با قطعیت گفت که این بیماری در نقاط مختلف از الگویی واحد در ابتلا، پیشگیری و درمان پیروی می‌کند.
 او ضمن تشریح وضعیت ویروس آنفلوآنزا در کشور، با بیان اینکه ویروس h1n1 در کشور ما نسبت به سایر ویروس‌ها غالب بوده گفت:در هفته گذشته موج دوم ابتلا به آنفلوانزا را ویروس نوع b به خود اختصاص داده است.

انفجار ویروس آنفلوانزا در سال‌های اخیر
به گفته دکتر گویا، 9 میلیون مورد ابتلا، 87 هزار بستری و 4 هزار و 800 مورد مرگ و میر آخرین آمار جهانی از ابتلا به آنفلوانزا در آمریکاست که به گفته محققان نوعی انفجار این ویروس در سال‌های اخیر بوده است.
وی در ادامه از اخطار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر همه‌گیری جهانی آنفلوانزا در آینده ای نه چندان دور خبر داد و خاطرنشان کرد: انواع مختلف ویروس های آنفلوانزا، h1n1، h3n2 به مراتب شدیدتر از سال‌های قبل بود.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت تاکید کرد: مقایسه روند ابتلا به آنفلوانزا در سال 2018 و 2019 نشان از افزایش ابتلا به این بیماری در جهان دارد.
آنفلوآنزا
 آنتی بیوتیك  در درمان آنفلوانزا كاربردی ندارد
به گفته مسعود مردانی  فوق متخصص بیماری‌های عفونی آنفلوانزا یك بیماری ویروسی است و در درمان آن آنتی بیوتیك كاربردی ندارد مگر اینكه فرد همزمان دچار یك نوع عفونت باكتریایی هم باشد بنابراین بیماران باید از خوددرمانی با آنتی بیوتیك خودداری كنند، پزشكان نیز در تجویز آنتی بیوتیك به این بیماران باید دقت كنند زیرا مصرف نا به جای این دارو باعث می‌شود فرد مقاومت دارویی پیدا كند و در زمان نیاز به آنتی بیوتیك استفاده از آن اثربخش نباشد ضمن اینكه داروخانه‌ای هم كه بدون نسخه آ‌نتی بیوتیك ارائه كند تخلف كرده و باید تحت پیگرد قرار گیرد.
مردانی می گوید:علایم مهم آنفلوانزا تب، لرز، درد بدن، سرفه، گلودرد و در آنفلوانزای نوع B همراه با اسهال حاد و استفراغ است. طول مدت درمان نیز در صورت رعایت اصول بهداشتی بین 3 تا 5 روز است.

احتمالاً طی هفته‌های آینده موارد بیماری افزایش پیدا کند
دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به اخباری درباره موج دوم آنفلوآنزای فصلی با ویروس نوع B  اعلام کرده که زمانی که صحبت از موج آنفلوآنزا می‌کنیم، منظورمان نوع ویروس است.همان‌طور که قبلا هم متذکر شده بودیم، در موج اول این بیماری طی دو ماه پیش، ویروس غالب آنفلوآنزا نوع H1N1 بود اما اکنون موارد مشاهده شده ویروس آنفلوآنزا از نوع B است.
وی تاکید کرده که البته نوع B این ویروس هنوز به حالت همه‌گیر درنیامده است اما این احتمال را می‌دهیم که طی هفته‌های آینده موارد بیماری افزایش پیدا کند و تاکید می‌شود که فعلا این اتفاق رخ نداده است.


شروع موج دوم آنفلوآنزا با نوع B ویروس

 مشخصه‌های نوع B ویروس آنفلوآنزا
اما این مقام مسئول درباره مشخصه‌های نوع B ویروس آنفلوآنزا می گوید:نوع B این ویروس قدری خفیف‌تر بوده و مرگ و میر آن نیز کمتر است.در هفته گذشته نیز حدود 500 مورد مشکوک به آنفلوآنزا را در سراسر کشور بررسی کردیم که از این تعداد 24 مورد مربوط به ویروس نوع B بوده و در بیمارستان بستری و درمان شده‌اند.
به گفته او موج اول آنفلوآنزا که موج سنگینی بود، به پایان رسیده و قطعا اگر موج دیگری در راه باشد، هم خفیف‌تر است و هم تعداد مبتلایان کمتر خواهد بود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرده که برای ارائه خدمات در مورد این نوع از ویروس آنفلوآنزا نیز آمادگی کامل در سراسر کشور وجود دارد و دارو هم به میزان کافی تامین شده است.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت تصریح می کند که احتمال اینکه طی هفته‌های آینده موارد بیماری افزایش پیدا کند وجود دارد.


شیوع آنفولانزای نوع  B درکشور


با وجود آمادگی کامل در سراسر کشور اما لازم است نکات بهداشتی از سوی مردم رعایت شود و توصیه ها بر این است كه مردم از شست و شوی مداوم دست، پرهیز از روبوسی و استفاده از دستمال یكبار مصرف در صورت بیماری و انداختن آن در سطل در دار غافل نشوند.

نظر شما