شناسهٔ خبر: 37539435 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

عضو کمیسیون تلفیق مجلس:

نجومی‌بگیران و کم‌درآمدها نباید با درصد یکسان مالیات بدهند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس تأکید کرد: نباید درصد مالیات افرادی که سه میلیون تومان حقوق می‌گیرند با افرادی که 21 میلیون تومان حقوق می‌گیرند، یکسان باشد.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با‌اشاره به مصوبه این کمیسیون درباره شیوه محاسبه مالیات پلکانی بر درآمد کارمندان گفت: نباید درصد مالیات افرادی که سه میلیون تومان حقوق می‌گیرند با افرادی که 21 میلیون تومان حقوق می‌گیرند، یکسان باشد. قرار‌دادن این طیف از حقوق‌ها در یک پله مالیاتی درست نیست و باید اصلاح شود. نجومی بگیران و کم درآمدها نباید در یک پله مالیاتی قرار گیرند.
وی ادامه داد: مصوبه کمیسیون تلفیق قطعا باید اصلاح شود. تبصره 6 و 12 لایحه بودجه 99 که به ترتیب مربوط به مالیات و حقوق‌ها هستند باید در کنار یکدیگر مورد بررسی و رای‌گیری قرار گیرند.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: دولت به دنبال تصویب بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99 بود که در آن به دریافت مالیات به صورت پلکانی از 10 تا 35 درصد تاکید شده است. چارچوب مدل مذکور خوب و در راستای عدالت است. البته نقدهایی هم به مدل مالیات پلکانی وارد می‌شد. منتقدین مدل مذکور معتقد بودند که در مدل پلکانی، نتیجه طوری رقم می‌خورد که بعضی از صنوف مالیات 35 درصدی می‌دهند بدون آنکه حقوق آنها افزایش یابد.
یک عضو دیگر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هم درباره مصوبه این کمیسیون درباره شیوه محاسبه مالیات پلکانی بر درآمد کارمندان توضیح داد: به اعتقاد بنده مدل پنج پله‌ای مالیات تبعات بازتوزیعی بهتری دارد و عادلانه‌تر است. طبق این مدل کسانی که حقوق پایین‌تری دارند، مالیات کمتری خواهند پرداخت و در مقابل افراد با حقوق بالا مشمول مالیات بالاتری خواهند بود.
محسن کوهکن بیان کرد:  برای جبران اختلاف زیاد بین حداکثر و حداقل حقوق راهکار دیگری باید برگزید. باید سرعت افزایش حداقل حقوق را بیشتر کرد، همزمان نرخ افزایش حداکثر حقوق را کاهش داد.
وی همچنین گفت: درسال‌های قبل ضریب افزایش حقوقها به صورت 8، 10 و 12 درصد بود که باعث ایجاد تفاوت فاحشی میان حداقل و حداکثر حقوقها می‌شد. در این روش حقوق 10 میلیون تومانی با 10 درصد افزایش، به 11 میلیون رسید و حقوق یک میلیونی، یک میلیون و صدهزار تومان شد.
این نماینده مجلس یادآور شد: سال بعد افزایش 10 درصدی، به حقوق یازده میلیونی، یک میلیون و صد هزار تومان اضافه می‌کرد در حالی که حداقل حقوق را فقط یکصد و ده هزار تومان بیشتر می‌شد. این مسئله اختلاف زیادی بین دو سر طیف به وجود آورد.
بر اساس این گزارش، اواخر هفته گذشته، کمیسیون تلفیق مجلس در اقدامی عجیب، ضمن رد پیشنهاد دولت برای پنج پله‌ای شدن مالیات بر درآمد کارمندان در بند «الف» تبصره 6 لایحه بودجه 99، مصوب کرد مالیات بر درآمد کارمندان به صورت دو پله‌ای اخذ شود. کارشناسان اعتقاد دارند این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس که به معنای کاهش چشمگیر مالیات افرادی است که حقوق‌های نجومی می‌گیرند، هم برخلاف عدالت است و هم موجب کاهش 5 هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از این محل می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما