شناسهٔ خبر: 37466501 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گفتگوی مهر با طراح یک مجموعه پوستر:

قهرمانان ملی ایران تحت تعقیب آمریکا!/ چه کسی واقعاً تروریست است؟

ارسلان عیوض‌زاده طراح مجموعه پوستر «چه کسی واقعاً تروریست است؟» معتقد است، یک اثر گرافیکی می‌تواند در کمترین زمان با مخاطب، درست صحبت کند و این همان قابلیت زبان تصویری یک اثر گرافیکی است.

صاحب‌خبر -

ارسلان عیوض‌زاده هنرمند طراح گرافیک که مجموعه پوسترهایش با عنوان «چه کسی واقعاً تروریست است؟» این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، درباره ایده طراحی این پوسترها به خبرنگار مهر گفت: ایده طراحی این مجموعه پوسترها در ذهنم بود؛ از زمانی که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مردم ایران را تروریست خطاب می‌کرد و طرح‌هایی هم برای این ایده انجام داده بودم، اما فرصت مناسبی نبود که بتوانم روی آنها بیشتر کار و منتشر کنم.

وی افزود: در این پوسترها، قهرمانان ملی، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و افرادی که امنیت اکنون را مدیون آنها هستیم، از دید یک آمریکایی به تصویر کشیده شده‌اند که همه آنها تروریست محسوب می‌شوند.

این هنرمند گرافیست تصریح کرد: وقتی سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دستور مستقیم ترامپ شهید شد، از آنجایی که آمریکا هیچوقت اینقدر مستقیم وارد میدان نمی‌شد که یک فرمانده ایرانی را به شهادت برساند، تصمیم گرفتم این ایده را به این سمت ببرم که فرماندهان کنونی، جنگ تحمیلی و قهرمانان ملی ایران را در طرح‌هایم استفاده کنم و جمله ترامپ را برای عنوان پوسترها انتخاب کردم که می‌گوید «مردم ایران تروریست هستند»!

طراح پوستر فیلم سینمایی «سیانور» بیان کرد: در مجموعه پوسترها، سوالی از جانب مردم ایران مطرح می‌شود و مطالبه گرافیکی من نیز این بود که مردم باید پاسخ دهند که «چه کسی واقعاً تروریست است؟». طرح پوسترها به گونه‌ای است که انگار کسی از کنار این پوستر رد شده و خطی بر گفته ترامپ کشیده و نوشته «چه کسی واقعاً تروریست است؟»

وی افزود: فرمی که من برای این پوسترها انتخاب کردم، به فرم و تِم آمریکایی نزدیک است چراکه می‌خواستم نشان دهم که آمریکایی‌ها، قهرمانان ایرانی را تروریست خطاب می‌کنند.

عیوض‌زاده که در کارنامه‌اش، طراحی پوستر فیلم‌هایی را دارد که هر کدام به نوعی در سینمای ایران فیلم‌های استراتژیک محسوب می‌شوند، درباره ویژگی‌های یک اثر گرافیکی استراتژیک توضیح داد: طراحی استراتژیک، طراحی است که راهبردی و کاربردی است و در زمان مشخص اتفاق می‌افتد و نکته‌ای که می‌خواهد برای بیانش روی آن تمرکز کند نشانه اشتباهی به مخاطب نمی‌دهد و طراح باید بتواند آن نکته را تیز و بُرنده مطرح کند؛ از طرف دیگر، یک طرح گرافیکی استراتژیک می‌تواند نشان اشتباه دهد و مخاطب را سرگردان کند. اما در مورد اتفاقی مثل شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و اتفاقاتی دیگر که در کشور رقم می‌خورد، اثر گرافیکی می‌تواند در کمترین زمان با مخاطب، درست صحبت کنند و این همان قابلیت زبان تصویری یک اثر گرافیکی است که می‌تواند استراتژیک هم باشد.

طراح پوستر فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» تاکید کرد: طراحی و اجرای یک اثر گرافیکی استراتژیک، فکر و پیشینه بیشتری می‌طلبد چراکه اگر با زبان تصویری درست و به موقع مطرح نشود، حتی می‌تواند اثر اشتباه بر مخاطب بگذارد.

عیوض‌زاده در پایان در پاسخ به اینکه آیا ایده‌های دیگری مرتبط با شهید قاسم سلیمانی دارد که هنوز آنها را اجرا نکرده است؟ گفت: قطعاً ایده‌هایی دارم اما نمی‌توانم تا زمانی که به مرحله اجرا برسم در مورد آنها صحبت کنم. برای طراحی مجموعه پوسترهای «چه کسی واقعاً تروریست است؟» نیز از قبل ایده‌ای در ذهن نداشتم اما اتفاقات اخیر، ایده‌های متفاوتی را به ذهنم آورد که آنها را در زمان مناسب و با فکر و حساب شده، اجرا خواهم کرد، چراکه وقتی فرم و محتوا درست کنار هم بنشینند، مساله اصلی به منصه ظهور می‌رسد.

به گزارش مهر، ارسلان عیوض‌زاده طراح گرافیک و عکاس متخصص در فتومونتاژ و کامپوزیت تصاویر و عکاسی است. وی همچنین مدرس حوزه هنرهای بصری و طراحی گرافیک در مجتمع آموزشی و پژوهشی شهید آوینی مرکز بسیج صداوسیما است. در کارنامه او، طراحی پوستر فیلم‌های سینمایی «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون»، «دارکوب»، «سیانور» و «لاتاری» دیده می‌شود.

پس از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، مجموعه پوسترهای او با عنوان «چه کسی واقعاً تروریست است؟» منتشر شد. حاج قاسم سلیمانی، مصطفی چمران، احمد متوسلیان، عباس بابایی، عباس دوران، صیاد شیرازی، حمید و مهدی باکری، حسین خرازی، محسن وزوایی، ابراهیم همت، محمد جهان آرا، محمد بروجردی، داوود کریمی، جواد فکوری، موسی نامجو و حسن باقری، شخصیت‌ها و قهرمانان ایرانی است که این طراح گرافیک در پوسترها به آنها پرداخته است.

نظر شما