شناسهٔ خبر: 37457925 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

دو نهاد بین‌المللی تهدید ترامپ به حمله علیه مراکز فرهنگی ایران را محکوم کردند

در پی تهدیدهای ضد فرهنگی رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران، شورای بین المللی موزه ها و شورای بین المللی اماکن و بناهای تاریخی در بیانیه مشترکی هر گونه تخریب عامدانه میراث فرهنگی را به شدت محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایرنا: در این بیانیه با اشاره به افزایش تخریب و غارت میراث فرهنگی در درگیری های مسلحانه هزاره سوم میلادی آمده است که این اقدامات به منظور تامین مالی جنگ یا تاثیرگذاری بر هویت و اعتماد به نفس طرف درگیر صورت گرفته که در این میان موزه ها نیز از آسیب بی نصیب نبوده اند.

کنوانسیون محافظت از اموال فرهنگی در درگیری های مسلحانه سال ۱۹۵۴ لاهه که ایران در سال ۱۹۵۹ و آمریکا در سال ۲۰۰۹ امضا کرده اند نخستین پیمان جهانی ای است که این دو شورا تمامی طرفهای درگیری های مسلحانه را به رعایت آن فراخواندند.

در این بیانیه آمده که تهران و واشنگتن هر دو عضو کنوانسیون سال ۱۹۷۲ میراث جهانی بوده و آمریکا نخستین کشوری بود که در سال ۱۹۷۳ آن را امضا کرد و نقش اساسی در ترویج آن داشت. ۲۴ مکان میراث جهانی یونسکو نیز در ایران قرار دارد که اهمیت فرهنگی و طبیعی فراوانی نه تنها برای ایرانیان بلکه برای انسانیت و حافظه جمعی دارند.

قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۱۷ خواهان پرهیز از آسیب به اماکن فرهنگی در درگیری های مسلحانه شده است دیگر سند بین المللی ای است که در این بیانیه به آن استناد شده است.

این شوراهای بین المللی در خاتمه این بیانیه از تمامی طرف ها خواسته اند تا به قراردادهای بین المللی احترام گذاشته و از میراث فرهنگی جهانی هر کجا که باشد و فارغ از اعتقاد های دینی یا نیات سیاسی محافظت کنند.

اودری ازوله مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) دیروز (۱۶ دی) در دیدار با احمد جلالی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد این نهاد نسبت به مواضع ترامپ در مورد حمله به مراکز فرهنگی ایران واکنش نشان داد و حفاظت از دارایی‌های فرهنگی را به آمریکا یاد آور شده است.  

ازوله بر جهانی بودن میراث فرهنگی و طبیعی به عنوان عامل صلح و گفت و گو بین مردم تأکید و گفت که جامعه جهانی وظیفه دارد از آن برای نسل‌های آینده محافظت و نگهداری نماید.  

پیشتر سازمان دیده‌ بان حقوق بشر نیز تهدید علنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای حمله به مراکز مهم فرهنگی در ایران را در صورتی اجرایی شدن، جنایت جنگی دانست و از دولت آمریکا خواست تا "فورا تصریح کند که همواره به قوانین جنگی بین المللی پایبند است. "

آندرا پراسو (Andrea Prasow) قائم مقام مدیر دیده‌بان حقوق ‌بشر سازمان ملل گفت: ترامپ باید علنا تهدیدهای خود را علیه دارایی های فرهنگی ایران پس بگیرد و به طور شفاف اعلام کند که مجوز یا دستور جنایت جنگی را صادر نمی کند. وزارت دفاع آمریکا نیز باید به طور آشکار بر تعهد خود برای پیروی از قوانین جنگی و تبعیت از دستورات نظامی قانونی تاکید کند.

ترامپ پس از دستور ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق و دیگر همرزمانشان در اظهارتی در واکنش به حملات احتمالی تلافی جویانه ایران تهدید کرد که به مراکز دارای اهمیت فرهنگی ایران نیز حمله می کند.

نظر شما