شناسهٔ خبر: 37447529 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حمله نیروهای امنیتی سعودی به دو محله شیعه نشین/ سفارت آمریکا در ریاض هشدار عملیات موشکی و پهپادی داد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- منابع خبری در شرق عربستان از حمله نیروهای «امنیت کشور»‌ به دو محله شیعه نشین در استان قطیف در شرق عربستان سعودی خبر دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، صبح امروز سه‌شنبه «نیروهای امنیت کشور به دو شهرک القدیح و البحاری حمله کرده‌اند».
به گزارش منابع محلی، نیروهای سعودی در قالب کاروانی نظامی شامل خودروهای زرهی به این منطقه در استان القطیف حمله کرده و با محاصره آن، اجازه خروج مردم را نمی‌دهند.
طبق گزارش‌های خبری، نیروهای امنیتی در خیابان‌های روستای البحاری و القدیح که در مسیر قطیف به العوامیه است با خودروهای نظامی و زرهی مستقر شده‌اند. صدای تیراندازی به گوش می‌رسد و وضعیت ملتهب گزارش شده است.
هنوز اطلاع بیشتری از وضعیت در این دو روستای شیعی در شرق عربستان سعودی خبری نیست.
در همین حال حساب کاربری شبکه ثوار النمر در توئیتر با انتشار فیلمی نوشت: «همچنان صدای گلوله نیروهای سعودی در مناطق القطیف شنیده می شود و خودروهای جنگی, روستاهای البحاری و القدیح منتهی به العوامیه را محاصره کرده اند. درخواست می شود همه محتاط باشند.»
حساب کاربری شبکه "ثوار النمر" نیز در توئیتر با انتشار ویدئویی نوشت: «نیرو‌های رژیم سعودی اکنون با خودرو‌های جنگی در حال بستن خیابان‌های روستای البحاری و القدیح هستند که به شهرک العوامیه (واقع در القطیف) منتهی می‌شود و از آمد و رفت مردم جلوگیری می‌کنند.»

سفارت آمریکا در ریاض هشدار عملیات موشکی و پهپادی داد
خبر دیگر اینکه سفارت آمریکا در عربستان سعودی برای دومین بار با صدور بیانیه‌ای هشدار داد، احتمال عملیات موشکی و پهپادی وجود دارد و شهروندان آمریکایی باید نهایت احتیاط را داشته باشند.
سفارت آمریکا در عربستان، بار دیگر به آمریکایی‌ها مقیم این کشور درباره «خطر رو به افزایش» امکان وقوع «حملات موشکی و پهپادهای بدون سرنشین» هشدار داد.
بر اساس گزارش «سی ان ان» عربی، سفارت آمریکا در سوم ژانویه نیز با صدور بیانیه‌، هشداری مشابه صادر و اعلام کرده بود: در سایه حوادث کنونی منطقه، تیم دیپلماتیک تمایل دارد که جامعه آمریکایی را به حفظ بیداری امنیتی بیشتر و پیروی از اقدامات امنیتی مسالمت‌آمیز هنگام حضور در عربستان یادآوری کند.
در ادامه آن پیام آمده بود؛ سفارت اطلاعی درباره تهدیدات مشخص علیه منافع آمریکا یا شهروندان آمریکایی در عربستان سعودی ندارد اما در گذشته برخی طرف‌های منطقه‌ای حملات موشکی و پهپادی علیه اهداف غیرنظامی و نظامی در عربستان انجام دادند.
سفارت آمریکا افزود: شهروندان آمریکایی که در نزدیکی پایگاه‌های نظامی و زیرساخت‌های غیرنظامی مهم بویژه در منطقه «شرقیه» و مناطق نزدیک به مرز یمن زندگی یا کار می‌کنند در معرض خطر رو به افزایش حملات موشکی و پهپادی هستند.
اما در بیانیه سفارت آمریکا در پنجم ژانویه جمله «عدم آگاهی از تهدیدات مشخص» حدف شده و به شهروندان آمریکایی اقداماتی را که باید انجام شود، توصیه شده است.
سفارت آمریکا اعلام کرده، عربستان سعودی آژیرهای هشدار دارد اما ممکن است هیچ هشدار قبلی درباره حمله موشکی یا پهپادی داده نشود.

فرار خانواده‌ برخی شاهزادگان به اروپا از بیم پاسخ ایران
یک وبگاه یمنی به نقل از منابع آگاه سعودی گزارش داد، تعدادی از خانواده‌های شاهزادگان سعودی از بیم واکنش ایران به ترور دو فرمانده شهید، عربستان را به مقصد کشورهای اروپایی ترک کرده‌اند.
وبگاه «یمنی پرس» به نقل از منابع آگاه سعودی اعلام کرد، خانواده‌های تعدادی از شاهزادگان سعودی چند روزی است در حال ترک کشور خود به سمت اروپا هستند.
بر اساس گفته منابع آگاه، خانواده‌های مذکور به دور از چشم رسانه‌ها و صورت محرمانه از فرودگاه‌های ریاض، جده و مکه به سمت تعدادی از کشورهای اروپایی پرواز کرده‌اند.
این اقدام خانواده شاهزادگان سعودی در حال رخ می‌دهد که سفارت آمریکا در عربستان در خصوص هدف قرار گرفته شدن تأسیسات سعودی بخصوص در شرق عربستان به ریاض هشدار دارده است.
یمنی پرس افزود: دلیل این اقدام آنها پیش‌بینی واکنش ایران به جنایت ترور «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده الحشدالشعبی به دست آمریکا در جمعه گذشته است.

گفت‌وگوی خالد بن سلمان با پامپئو
معاون وزیر دفاع عربستان که به آمریکا سفر کرده است گفت که با وزیر خارجه این کشور درباره حمایت از صلح و ثبات منطقه گفت‌وگو کرد.
«خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان که در راس هیئتی سعودی ساعاتی پیش وارد آمریکا شد با وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
خالد بن سلمان پس از این دیدار گفت: با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا درباره آنچه که برای حفظ امنیت و صلح در منطقه می‌تواند انجام شود، گفت‌وگو کردم.
به گزارش رسانه‌های سعودی، هدف معاون وزیر دفاع عربستان از سفر به آمریکا و دیدار با مقامات این کشور گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام دو کشور از جمله حمایت از صلح و ثبات در منطقه است.
وعده ایران برای گرفتن انتقام خون شهید سردار سلیمانی و همرزمانش از آمریکا موجی از ترس و وحشت را به دل آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای آن انداخته است.

نگرانی ریاض از پیامدهای وخیم جنایت آمریکا
منابع خبری از واکنش رسمی حکومت سعودی به اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمان شهیدشان خبر دادند.
بنابر گزارش رسانه‌های سعودی، «فرحان فیصل» وزیر خارجه سعودی امروز (دوشنبه) اظهار داشت در وضعیت بسیاری خطرناکی به سر می‌بریم و باید در خصوص خطرات نه تنها برای منطقه بلکه برای امنیت جهانی برحذر باشیم. وی مدعی شد که کشورش دوست ندارد شاهد تشدید تنش در منطقه در این شرایط بسیار خطرناک باشد.
فیصل ابراز امیدواری کرده است که تمام طرف‌ها در مسیر برداشتن گام‌ها و اقدامات لازم برای جلوگیری از تنش بیشتر و هر گونه اقدام تحریک آمیز به گفته خود حرکت کنند.
این اولین واکنش رسمی رژیم سعودی دنباله‌روی همیشگی و بی‌چون و چرای آمریکا و سیاست‌های ویرانگر و خصمانه‌اش علیه کشورهای مستقل به ویژه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

پیام کشورهای عربی خلیج فارس به آمریکا: ما را درگیر جنگ نکنید
خبرنگار روزنامه واشنگتن پست تاکید کرد عربستان قصد دارد به آمریکا پیام بفرستد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را وارد جنگ نکند.
خبرنگار انگلیسی روزنامه واشنگتن پست در صفحه توئیتر خود نوشت:
دولت سعودی قصد دارد هیأتی به آمریکا اعزام کند تا به نیابت از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پیامی مهم را به سران واشنگتن ببرد، این پیام این است:«لطفا ما را از درد یک جنگ دیگر دور کنید».

نظر شما