شناسهٔ خبر: 37418300 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

اخبار کارگری

صاحب‌خبر -

کاهش ۲۰درصدی حوادث کار در خراسان جنوبی

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی از کاهش ۲۰درصدی حوادث ناشی از کار ۹ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سال ۹۷ خبر داد. به گزارش ایلنا، غلامرضا اشرفی گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه تعداد ۳۲ مورد حادثه کار در استان اتفاق افتاد که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۴۰ مورد بود، ۲۰درصد کاهش داشته است. وی درباره حوادث ناشی از کار منجر به فوت اظهار داشت: در ۹ ماهه نخست سال ۹۸ تعداد افراد فوت شده بر اثر حوادث ناشی از کار ۶ مورد بوده که به نسبت مشابه سال قبل که ۴ مورد بود، ۵۰درصد افزایش داشته است.

    

قاضی‌پور:

شفافیت قراردادهای کارگران امری پسندیده است

عضو فراکسیون کارگری مجلس گفت: ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران یک اقدام رو به جلوست و می‌تواند بخشی از مشکلات بین کارگر و کارفرما را حل و فصل کند. نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به آغاز ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران گفت: کارفرمایان متخلف، نیرو، فکر و پول هنگفت در اختیار دارند و برای هر اقدامی و فعالیتی راه‌حلی جداگانه اتخاذ می‌کنند. نماینده ارومیه در مجلس با بیان اینکه شفافیت در قراردادهای کارگران امری بسیار پسندیده است، افزود: متاسفانه برخی حقوق کارگری را در قالب یک برگه چک یک میلیون و 500هزار تومانی صادر و پس از آن به وی می‌گویند که باید 500هزار تومان از آن مبلغ چک را به حساب نامشخصی که نهایتا برای کارفرماست، واریز کند و از این طریق کارگر را از حقوقش محروم می‌کنند. وی ادامه داد: لذا تکلیف این‌گونه مباحث باید روشن شود چرا که این اقدامات به نحوی فریب دادن کارگران است. نماینده ارومیه در مجلس افزود: کارفرمایان باید وجدان و شرافت کاری داشته باشند. ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران قطعا می‌تواند تاثیرات زیادی بر نحوه فعالیت برخی از کارفرمایان بگذارد اما این مسأله اتمام کار متخلفین نیست. عضو فراکسیون کارگری مجلس تصریح کرد: کسانی که با زندگی کارگران بازی می‌کنند راه‌های مختلفی برای فریب کارگران دارند. به عنوان مثال یک برگه کاغذ را رو به روی کارگری می‌گذارند و به وی می‌گویند درون آن کاغذ بنویسد که حق و حقوقش به کل پرداخت شده و آن برگه را امضا کند که این نهایت ظلم است چرا که این خود نشان می‌دهد حق و حقوق این کارگر به درستی پرداخت نشده است.

    

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی:

امید کارگران به شورای عالی کار است

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، واقعی شدن حق مسکن و بن خواربار کارگران در شورای عالی کار را خواستار شد و گفت: کارفرمایان افزایش هزینه‌های خود را با تغییر قیمت تمام شده کالا جبران می‌کنند ولی کارگران به جز شورای عالی کار امید دیگری برای افزایش دستمزد ندارند.

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مسائل حاشیه‌ای دستمزد از متن و اصل آن بیشتر است. به‌رغم پرداختن به موضوع هزینه سبد معیشت کارگران در آخرین نشست کمیته دستمزد، متاسفانه گروه کارفرمایی به مباحث حاشیه‌ای دامن زده و مباحثی انحرافی در جلسات مطرح می‌شود که وقت‌گیر است و موجب می‌شود دیر به نتیجه برسیم.

وی تاخیر در برگزاری جلسات کمیته دستمزد و کشاندن جلسات مزد به آخر سال را به سود کارگران ندانست و گفت: امسال هم گروه کارگری تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا واقعیت‌های زندگی کارگران را در شورای عالی کار نشان بدهد هر چند که امسال، سال سختی برای تعیین دستمزد کارگران داریم. دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: یک کارگر یا نیروی انسانی باید به لحاظ معیشتی آن‌قدر تامین باشد که بتواند کار کند و معیشت هم مولفه‌های مختلفی ازجمله مسکن، خوراک، پوشاک، حمل و نقل، تحصیل و... را شامل می‌شود. انتظاراتی مثل اینکه کارگر باید تفریحات یا پس‌انداز داشته باشد را هم شامل می‌شود ولی ما از اینها فاکتور می‌گیریم و می‌گوییم تامین خوراک کارگران واجب‌تر از پس‌انداز است.

 

نظر شما