شناسهٔ خبر: 37416227 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر اقتصاد:

فروش بدون تشریفات اموال دولت فقط برای موارد خاص است!

وزیر اقتصاد اعلام کرد رویکرد اصلی ما در وزارت اقتصاد این است که روی این مجوز تأکید نداشته باشیم و به آن اصالت نمی‌دهیم. از این مجوز فقط در موارد خاص استفاده می‌کنیم.

صاحب‌خبر -




فرهاد دژپسند در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به بند 3 تبصره 12 لایحه بودجه و فروش 40 هزار میلیارد تومان از اموال دولتی بدون تشریفات قانونی اظهار داشت: این پیشنهاد با این هدف در لایحه بودجه گنجانده شده تا 50 هزار میلیارد تومان فروش اموال مقرر در مصوبه سران قوا محقق و تسهیل شود.
وی افزود: برای تحقق این عدد نیاز به یک‌سری اختیارات داریم اما رویکرد اصلی ما در وزارت اقتصاد این است که روی این مجوز تأکید نداشته باشیم و به آن اصالت نمی‌دهیم. از این مجوز فقط در موارد خاص استفاده می‌کنیم، توجه کنید که وقتی به‌عنوان مثال اموال و شرکت‌های دولتی در بورس عرضه می‌شود تمام تشریفات انجام می‌شود.
دژپسند با بیان اینکه این فروش اموال در عین شفافیت این اقدام صورت می‌گیرد، گفت: به‌زودی شرکت‌های غیربورسی که دولت در آنها سهم دارد، در بازار پایه بورس عرضه می‌شوند. البته قصدی برای واگذاری شرکت‌های زیان‌ده دولتی نداریم.
وی اضافه کرد: دولت برای انجام واگذاری‌ها دو هدف دارد که این اهداف تأمین مالی و چابک‌سازی دولت است. اما در ارزش‌گذاری‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم. روند واگذاری اموال دولت در سال آینده مطابق بودجه 10 برابر خواهد شد و ما نیز برای تحقق این میزان از واگذاری برنامه‌ریزی‌های خاص خود را انجام داده‌ایم.
وزیر اقتصاد در واکنش به گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع کسری بودجه از محل واگذاری 40 هزار میلیارد تومان اموال دولتی گفت: برای سال 99 اگر این مجوز و تبصره مرتبط در لایحه بودجه، که وزارت اقتصاد درخواست کرده است در کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی مصوب شود از این محل کسری بودجه‌ای ایجاد نمی‌شود.
گفتنی است، در حالی که در سال 98 دولت پیشنهاد کرده بود حدود 5000 میلیارد تومان اموال دولتی در قالب تبصره 12 لایحه بودجه 98 به فروش برسد این رقم در لایحه بودجه سال بعد به حدود 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به عبارتی، 10 برابر شده است!
جالب‌تر اینجاست که بررسی عملکرد بودجه در هشت ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد حدود پنج درصد از فروش مصوب اموال دولتی در سال جاری محقق شده! یعنی آنچه که تاکنون از 5000 میلیارد تومانِ مصوب در بودجه امسال محقق شده، تنها حدود 300 میلیارد تومان می‌باشد!
حالا دولتی که تنها پنج درصد از تعهدات امسال خود را انجام داده، تصمیم گرفته حجم تعهدات سال بعدش را 10 برابر کند! با این اوصاف مشخص نیست دولت با کدام مبنا تصمیم گرفته است بخشی از منابع خود را با فروش50 هزار میلیارد تومانی اموال منقول و غیر منقول تامین کند.

برچسب‌ها:

نظر شما