شناسهٔ خبر: 37397377 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ترس سعودی ها از پیامدهای ترور سردار سلیمانی؛

عربستان با متحدانش نشست عالی‌ نظامی برگزار می کند/ سفر خالد بن سلمان به آمریکا و انگلیس

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- ولیعهد عربستان بر ایجاد ثبات و امنیت در عراق تاکید کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از تلویزیون الحدث، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در گفتگوی تلفنی با عادل عبد المهدی نخست وزیر عراق تاکید کرد ریاض خواهان ایجاد امنیت و ثبات در عراق است .
محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، به تبادل دیدگاه‌ها درخصوص اهمیت همکاری برای جلوگیری از تشدید فراگیر تنش‌ها در منطقه پرداخت.
ملک سلمان پادشاه سعودی نیز شنبه شب در گفت وگوی تلفنی با برهم صالح رییس جمهوری عراق، خواستار اجرای اقداماتی برای کاهش تنشها و جلوگیری از گسترش بحران در منطقه شد.
روز جمعه نیز یک مقام ارشد سعودی خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن اوضاع منطقه شد.
این مقام سعودی اضافه کرد که این کشور اوضاع در عراق را تحت نظر دارد و پیشتر نیز درباره پیامدها هشدار داده بود.
وی همچنین از جامعه بین‌الملل خواست تا به مسئولیت خود برای تضمین ثبات در منطقه عمل کند.

تقدیر پامپئو از محمد بن سلمان
پس از اعلام موضع عربستان در حمایت از عملیات تروریستی آمریکا در بغداد، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با ولیعهد سعودی از حمایت مستمر ریاض از واشنگتن قدردانی کرد.
«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، از حمایت مستمر ریاض از واشنگتن و درک تهدیدات ایران تشکر کرد.
پامپئو در پیامی توئیتری نوشت: «با محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی درباره اقدام دفاعی قاطع برای حمایت از نیروهای آمریکایی در خارج از کشور صحبت کردم.»
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت که وی در این تماس تلفنی درباره اقدام تحریک‌آمیز نظامی ایران صحبت کرده است.
پس از ترور شهید سپهبد سلیمانی برخی منابع خبری اعلام کردند کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی از طرح ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اطلاع داشتند.

سفر معاون وزیر دفاع عربستان به آمریکا و انگلیس
منابع خبری بامداد یکشنبه گزارش دادند؛ «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان برای رایزنی با هدف کاهش تنش در منطقه، به آمریکا و انگلیس سفر می‌کند.
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، خالد بن سلمان به دستور برادرش محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع سعودی در دو روز آینده به واشنگتن و لندن سفر می‌کند.
بر اساس این گزارش، معاون وزیر دفاع سعودی در سفر به واشنگتن با مقام‌های کاخ سفید و وزارت دفاع این کشور گفت وگو خواهد کرد.
این گزارش می‌افزاید؛ هدف از سفر این مقام سعودی به آمریکا و انگلیس، گفت وگو برای دستیابی به راهکارهایی با هدف کاهش تنش‌ها، جلوگیری از افزایش بحران و تقویت امنیت و ثبات در منطقه اعلام شده است.

ترس سعودی ها از پیامدهای ترور سردار سلیمانی
روزنامه الشرق الاوسط خبر داد فرماندهان نظامی ارشد عربستان با همتایانشان از میان کشورهای دوست سعودی درباره احتمال حمله یمنی‌ها به عربستان و کشورهای ائتلاف عربی در واکنش به ترور سردار سلیمانی تشکیل جلسه دادند.
روزنامه الشرق الاوسط از نشست فرماندهان نظامی عربستان با همتایان خود از میان کشورهای دوست سعودی به منظور بررسی احتمال حمله یمنی‌ها به عربستان یا دیگر کشورهای عضو ائتلاف متجاوزان علیه یمن خبر داد.
بنا به اعلام الشرق الاوسط، فرماندهان نظامی ارشد عربستان با فرماندهان و مقامات نظامی جمعی از کشورهای دوست برای اتخاذ راهبرد پیشرفته در تعامل با حوثی‌ها در صورت حمله آنها به تاسیسات نظامی و اقتصادی کشورهای عضو ائتلاف تشکیل جلسه دادند.
آن گونه که الشرق الاوسط بر اساس داده‌های دریافتی خودآورده است، این راهبرد شامل آمادگی برای حمله‌ای نظامی به رهبران یمن است که به ادعای شرکت کنندگان در نشست مذکور، حمله‌ای دردناک علیه کسانی است که راه حل سیاسی را متوقف کرده‌اند و مقرها و منافع آنها در یمن در کانون هدف گیری ائتلاف عربی قرار می‌گیرد.
به ادعای الشرق الاوسط در این نشست گفته شده که حملات به یمن توسط سامانه‌های رهگیری و هدف‌گیری بسیار پیشرفته‌ای که وارد یمن شده است، انجام می‌شود که از جمله آن استقرار جنگنده‌های کشورهای دوست عربستان و رادارها و سامانه‌های پدافند هوایی و تسلیحات منحصر به فرد و مدرن است.
در همین خصوص هم یک مقام سعودی در گفت‌وگو روزنامه الشرق الاوسط ادعا کرده است، ائتلاف تحت رهبری عربستان به آتش‌بس و اقدامات سیاسی و نظامی برای حفظ آتش بس و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل به منظور ایجاد راه حل سیاسی جامع میان طرف‌های یمنی پایبند است.
ائتلاف سعودی در حالی ادعای حمایت از راه حل سیاسی در یمن می‌کند که حملات روزمره زمینی و هوایی آن به یمن ادامه دارد.
تاکید ایران به پاسخ تلافی جویانه به حمله تروریستی آمریکا که با شهادت سردار شهید سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و همرزمانش همراه شد، موجی از ترس و وحشت را به دل آمریکا و متحدان آن در منطقه انداخته است.


نظر شما