شناسهٔ خبر: 37336641 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

اردوغان: حماسه‌های عثمانی را در لیبی ادامه دهید!

روزنامه جوان

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که ترکیه دنبال اقداماتی متفاوت در لیبی و مدیترانه شرقی است و از سربازان ترکیه خواسته که مانند یک دریاسالار عثمانی در لیبی حماسه‌های عثمانی را ادامه دهند.

صاحب‌خبر -
رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که ترکیه دنبال اقداماتی متفاوت در لیبی و مدیترانه شرقی است و از سربازان ترکیه خواسته که مانند یک دریاسالار عثمانی در لیبی حماسه‌های عثمانی را ادامه دهند.
 
 اتحادیه عرب از اعزام نیرو‌های ترکیه‌ای به لیبی ابراز نگرانی کرده و وزارت خارجه مصر هم با صدور بیانیه‌ای از اقدامات اخیر ترکیه در لیبی انتقاد کرده است. وزارت خارجه مصر گفته که اقدامات ترکیه بر امنیت و آینده لیبی تأثیر منفی می‌گذارد و این اقدامات، ثروت‌ها و منابع لیبی را هدف قرار داده است. در مقابل، دولت آنکارا از دوهفته قبل با دولت فایز سراج نخست‌وزیر لیبی چند توافق نظامی و امنیتی امضا کرده و در حال گسترش اقدامات خود در لیبی است تا جایی که «رویترز» روز سه شنبه به نقل از منابعی در دولت ترکیه و گروهک موسوم به ارتش آزاد سوریه گزارش داد ترکیه قصد دارد با اعزام عناصر مسلح در سوریه به لیبی، از تجربه جنگی آن‌ها در حمایت از طرابلس استفاده کند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز به مناسبت سال نو میلادی در یک تماس تلفنی با سربازان لیبی، درباره نقش جدید نیرو‌های ترکیه گفت: «ما به دنبال اتخاذ اقدامات جدید و متفاوت در لیبی و مدیترانه شرقی هستیم».
 
 به گزارش اسپوتنیک، اردوغان گفت: «سال ۲۰۱۹ به پایان رسید و در این سال سربازان ما در دریا، زمین و هوا قهرمانانه جنگیدند.» وی درباره نقش سربازان ترکیه‌ای مثالی زد و گفت: بهترین مثال برای «قهرمانی» نیرو‌ها عملیات نظامی «چشمه صلح» است که همانطور که همه می‌دانند در این عملیات توانستند عرصه را بر تروریست‌ها در سوریه تنگ کنند. رئیس‌جمهور ترکیه گفته که ما به دنبال اتخاذ اقدامات جدید و متفاوت در لیبی و مدیترانه شرقی هستیم. وی ابراز امیدواری کرد که سربازانش در مدیترانه شرقی «حماسه‌های قهرمانانه‌ای» مانند آنچه بارباروس خیرالدین پاشا، دریا سالار عثمانی آفرید، خلق کرده و نگارش حماسه‌های عثمانی را ادامه دهند. بارباروس خیرالدین پاشا یکی از دریاسالار‌های عثمانی و از فرماندهان کشتی‌های بازرسی عثمانی بود که چندین دهه در منطقه مدیترانه چیرگی داشت. در سال ۱۵۳۴ میلادی، عثمانیان به سرکردگی بارباروس خیرالدین پاشا تونس را اشغال کردند. معاون ریاست‌جمهور ترکیه با بیان اینکه هر طرحی در منطقه بدون حضور این کشور محکوم به شکست است، گفته از طریق امضای توافق با لیبی، مانع محدود شدن ترکیه به خشکی شدند.
 
به گزارش فارس، «فؤاد اُکتای» معاون ریاست‌جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گفت برخی کشور‌ها قصد داشتند آنکارا را در محدوده خشکی محصور کنند که این نقشه را با قرارداد دریایی با لیبی خنثی کردند. اُکتای در گفتگو با میز دبیران خبرگزاری «آناتولی»، در این باره توضیح داد: «به کسانی که از ما می‌پرسند «در لیبی و قبرس چه کار دارید؟» می‌گویم، ما آنجا هستیم تا نقشه‌ها و نیرنگ‌هایی که علیه ما طرح شده را باطل کنیم». به نوشته آناتولی، وی با بیان اینکه هر نقشه‌ای در منطقه بدون حضور ترکیه محکوم به شکست است، افزود: «حال هر که می‌خواهد پشت آن باشد... ما از طریق انعقاد توافق با لیبی، توطئه محدود کردن [ترکیه]به خشکی را خنثی کردیم.»
 
منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها:

نظر شما