شناسهٔ خبر: 37243626 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون هماهنگ کننده ارتش:

اجراي رزمايش مرکب تحت فرماندهي ايران

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- امیر دریادار سیاری: رزمایش دریایی مرکب ایران، روسیه و چین تحت فرماندهی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
به گزارش آریا؛ معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری رزمایش مرکب سه کشور ایران، روسیه و چین گفت:  این رزمایش دریایی تحت فرماندهی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
امیر دریادار حبیب اله سیاری افزود: رزمایش دریایی مرکب ایران، روسیه و چین از این حیث اهمیت دارد که اقیانوس هند یکی از مناطق راهبردی جهان است، چون میان سه تنگه مهم و راهبردی در جهان یعنی تنگه هرمز، تنگه مالاکا و تنگه باب المندب قرار دارد.
وی گفت: این منطقه ورودی خلیج عدن به دریای سرخ هم است اگر دریای سرخ را ادامه دهیم به کانال سوئز می‌رسیم و تجارت جهانی تا 90 درصد در این مسیر انجام می‌شود و واردات و صادرات کشور‌هایی که به دریا راه دارند از طریق دریا صورت می‌گیرد.
دریادار سیاری افزود: به همین خاطر تجارت دریایی مقرون به صرفه بوده است ضمن اینکه در پاره‌ای از اوقات نمی‌توان از وسایل حمل و نقل دیگری به جز کشتی استفاده کرد.
وی گفت: همه می‌دانیم که جهان، خلیج فارس را به عنوان انبار انرژی معرفی می‌کند و اروپایی‌ها به این انرژی نیاز دارند، به همین خاطر برقراری امنیت در این منطقه بسیار مهم است و اگر مشکلی در این منطقه بروز کند اروپایی‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.
معاون هماهنگ کننده ارتش افزود: ما باداشتن یک مرز طولانی از بندرعباس تا پسابندر، هزار کیلومتر مرز دریایی داریم و برای ما مهم است که امنیت در این منطقه برقرار باشد، زیرا ما مشرف به اقیانوس هند هستیم و تردد کشتی‌های نفتی نیز در همین منطقه انجام می‌شود و صادرات و واردات ما هم از طریق چابهار و بندر هرمز از همین طریق صورت می‌گیرد.
وی تاکید کرد: به همین خاطر از منطقه برگزاری رزمایش مرکب به عنوان مثلث طلایی یاد می‌شود و برای ایران حائز اهمیت است.
دریادار سیاری افزود: در سواحل مکران آب‌های سرزمینی ما مشخص و دسترسی ما نیز به شمال اقیانوس هند ملموس است، استقرار ما در سواحل مکران که مشرف بر شمال اقیانوس هند است به طور کامل معلوم است و ما برای ایجاد امنیت بیشتر تاکنون در این منطقه اقدامات زیادی انجام داده ایم و این موضوع نیز برای دیگر کشور‌ها هم حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: ما امروز میزبان دو کشور قدرتمند نظامی به ویژه در بحث دریایی هستیم، اما چه شده است که روسیه و چین امروز مهمان ما شدند و تحت فرماندهی جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکب در یک منطقه راهبردی را به نمایش می‌گذارند.
دریادار سیاری تصریح کرد: باید بدانیم پیش از انقلاب کجا بوده ایم و امروز در چه نقطه‌ای قرار داریم؟ ما در هشت سال دفاع مقدس اقتدار دریایی ایران را به رخ جهانیان کشیدیم و در عمر چهل ساله پربرکت انقلاب نیز با رشد چشمگیری که داشتیم پرفروغ ظاهر شده ایم و در نیروی دریایی جهشی ایجاد شده است تا جایی که نیروی دریایی ایران امروز در آب‌های آزاد جهان و شمال اقیانوس هند حضور دارد و ایجاد امنیت می‌کند به طوری که سازمان‌هایی از ما درخواست می‌کنند برای تامین امنیت در خلیج عدن حضور داشته باشیم.
معاون هماهنگ کننده ارتش تاکید کرد: ما در بحث تامین امنیت خلیج عدن آن قدر پرقدرت ظاهر شده ایم که هر کشوری جز ما می‌خواست این کار را انجام دهد می‌بایست تحت کنترل و فرمان ناتو قرار می‌گرفت، اما ما با اقتدار تحت فرمان مقام معظم رهبری این مهم را به سرانجام رساندیم تا جایی که پنج هزار کشتی را همراهی و هدایت کردیم و چندی پیش نیز کشتی چینی را از دست دزدان دریایی خارج کردیم.
دریادار سیاری گفت: اجرای تاکتیک‌ها و تکنیک‌های ما در نیروی دریایی یک الگو در سطح جهان محسوب می‌شود و وقتی در همایش‌های فرماندهان نیرو‌های دریایی جهان حضور می‌یابیم همه دنیا به دنبال برنامه‌ها و تاکتیک‌های ما برای مقابله با دزدان دریایی هستند.
وی افزود: ما از یک نیروی دریایی ساحلی در پیش از انقلاب، امروز به یک نیروی دریایی با عظمت در جهان دست یافتیم تا جایی که قدرت‌های دنیا به اقتدار ایران پی برده اند و روی ما حساب باز می‌کنند و به همین دلیل است که روسیه و چین برای برگزاری رزمایش مرکب وارد عملیات شدند.
معاون هماهنگ کننده ارتش اضافه کرد: فکر می‌کنم این که ما به این افتخار و قله رسیدیم که در میان نیرو‌های دریایی جهان سرآمد باشیم، موجب شده است تا روسیه و چین نیز برای برگزاری رزمایش مرکب در این مسیر به ما بپیوندند.
دریادار سیاری گفت: برخی اهداف رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین شامل این موارد است:
1- نشان دادن اقتدار دریایی ایران در شمال اقیانوس هند
2- تبادل تجارب میان سه کشور
3- ایجاد امنیت در این منطقه حساس دریایی و تامین خطوط کشتیرانی
4- نجات کشتی‌های آسیب دیده
5- برگزاری عملیات امداد و نجات در شمال اقیانوس هند
6- نزدیک شدن تفکرات در اجرای تاکتیک‌های دریایی
7- تقویت مناسبات بین المللی
8- دستیابی به یک روش مورد پذیرش در نخستین تجربه برپایی رزمایش مرکب
9- ایجاد هم افزایی با روسیه و چین
10- سنجش عزم و اراده کشور‌های حاضر در رزمایش
11- ایجاد زبان مشترک میان سه کشور در رزمایش مرکب
12- تامین امنیت شمال اقیانوس هند و افزایش امنیت خطوط دریایی و بین الملل
13- تضمین آزادی کشتیرانی؛ زیرا برخی می‌خواهند با ایجاد ناامنی در شمال اقیانوس هند و این مثلث طلایی ناامن بودن این مسیر را به گوش جهانیان برسانند در حالی که ما با اقتدار در این منطقه امنیت را به طور کامل برقرار کرده ایم و نیازی به حضور بیگانگان برای برپایی امنیت نداریم.
14- رفع نیاز‌های آموزشی در بحث دریایی.
دریادار سیاری خاطرنشان کرد: امروز ما با اتکا به نیروی انسانی مومن، متعهد، متخصص و با مهارت از قدرت بالایی برخوردار هستیم و برای اینکه اقتدار خود را به اثبات برسانیم، بسیار تمرین کرده ایم و توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته ایم تا جایی که امروز برای تامین تجهیزات دریایی دیگر به بیرون نیازمند نیستیم.
وی افزود: تمام تجهیزات ما با تلاش نیرو‌های داخل کشور و همچنین کارکنان نیروی دریایی ایران تامین می‌شود و دشمنان هم بدانند ما با هرگونه تهدید مقابله می‌کنیم و تاکتیک‌هایی را به اجرا در می‌آوریم که برای آن‌ها غیرقابل باور باشد.

نظر شما