شناسهٔ خبر: 37201173 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

پوتین: روسیه در تولید تسلیحات فرا صوت رقیب ندارد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز پنجشنبه گفت که کشورش در  پیشبرد تسلیحات «فرا صوت» بی نظیر پیشرفت کرده است و تصریح کرد که دیگر کشورها دنبال این هستند که به آنها برسند. به گزارش سی.ان.ان، پوتین این سخنان را در جمع هیات نظامی وزارت دفاع کشورش گفت و اضافه کرد که یک کشور هم نتوانسته است در رقابت برای تولید تسلیحات فرا صوتی قاره پیما از آنها پیشی بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوزهمانند روسیه، هر دو کشور آمریکا و چین نیز روی پروژه های فرا صوتی کار می کنند و هر سه کشور سرمایه گذاری های عظیمی روی این موضوع داشته اند.  در این زمینه پکن در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که یک هواپیمای فرا صوت را آزمایش کرده است و ایالات متحده هم اعلام کرد که با شرکت «لاکهید مارتین» قراردادی را برای تولید موشک های فرا صوت امضا کرده است.

چنین سخنانی را البته پوتین در اوایل سال گذشته نیز تکرار کرده و گفته بود که سال ۲۰۱۹، سیستم موشکی فرا صوتی کشورش را وارد خدمات دهی خواهد کرد، موضوعی که هنوز و در  روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ رخ نداده است.

رهبر روسیه قبلا تعدادی سلاح های پیشرفته را به نمایش گذاشته بود که به گفته وی قادر است ایالات متحده و ناتو را شکست دهد. وی در این زمینه مدعی شد که کشورش  توانسته است دست به ساخت سلاحی بزند که قابلیت حمل کلاهک هسته ای با سرعت فرا صوت دارد.

این در حالی است که تحلیل گران همواره هشدار داده اند که سخنان روسیه در مورد توانایی های نظامی اش، غالبا با واقعیت همخوانی ندارد. به عنوان مثال در سال جاری روسیه چندین حادثه مرگبار در حوزه نظامی را تجربه کرده است.

در یکی از این حوادث در روز سیزدهم اوت سال جاری میلادی، روسیه اعلام کرد که پنج تن از متخصصان «روس اتم» در پی آزمایش های موشکی کشته شدند. به گفته کارشناسان آزمایش های صورت گرفته دارای جنبه های هسته ای نیز بوده است.

همچنین در سال جاری یک فروند زیر دریایی روسیه که به گفته مسکو در عمیق ترین نقاط حرکت می کرد، دچار اشکال، و منفجر شد، و خدمه آن نیز کشته شدند. البته در مورد حادثه  ۱۳ اوت، روسیه حاضر نشده که تایید کند، حادثه مورد نظر مربوط به موشک های هسته ای بوده است.

روز سه شنبه نیز یک فروند سوخوی ۵۷ که در حال آزمایش بود، دچار سانحه شد و سقوط کرد. برخی تحلیل گران علت سقوط این جنگنده روسی را ضعف و ایرادات فنی ابراز کرده اند.

خبرگزاری دولتی تاس اعلام کرده که روسیه تحقیقات رسمی خود را برای علت این سقوط آغاز کرده است و به زودی نتیجه تحقیقات خود را اعلام خواهد کرد. در گزارش تاس تصریح شده که خلبان این هواپیمای جنگی توانسته است، به موقع بیرون بپرد و سالم است.

در حال حاضر بین روسیه، چین و آمریکا بر سر توسعه تسلیحات پیشرفته رقابت تنگاتنگی وجود دارد. برخی پیشتر هشدار داده بودند که با لغو یک طرفه قرارداد منع توسعه موشک های هسته ای میان برد از سوی آمریکا، دنیا شاهد رقابت های تسلیحاتی جدید خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در زمان لغو قرارداد گفته بود که این قرارداد دو طرفه و قدیمی بوده است. به ادعای وی این پایبندی به این قرارداد موجب می شود که چین با سرعت زیاد به توسعه انبارهای تسلیحاتی خود به لحاظ کمی و کیفی بپردازد.

همچنین رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که روسیه در ظاهر پایبند به آن قرارداد بوده و مخفیانه موشک های هسته ای میان برد خود را توسعه داده است. توسعه این موشک ها از سوی روسیه، ریسک بالایی برای امنیت کشورهای اروپایی دارد.  

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
( رای)

نظر شما