شناسهٔ خبر: 37189066 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

اهمیت اتصال شورایاری به مردم و سازمانهای دولتی و مردم نهاد

عضو شورای شهر تهران، شورایاری را نوک پیکان و حرکت اجتماعی مردم دانست و گفت: اتصال شورایاری به مردم و سازمانهای دولتی و مردم نهاد، در مشارکت بسیار مهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از مهر: پنل تخصصی مشارکت اجتماعات محلی در فرآیند توسعه محله؛ برنامه ریزی، اجرا و بهره برداری  با حضور زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، محمد سعید ایزدی عضو هیأت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران،حسین ایمانی جاجرمی جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه‌ در سالن ایران زمین ساختمان شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

 به طور موردی از مشارکت مردم استفاده می کنیم

در این نشست زهرا نژادبهرام با طرح این سوال که چگونه می شود از تجربیات خوب خود استفاده نمی کنیم، گفت: انتظار کنونی از محله با زمان گذشته متفاوت است. ساختار شکلی محله تغییر کرده و کارکرد آن متفاوت شده است بنابر این باید از تجربیات قبلی خود به خوبی استفاده کنیم.

 نژاد بهرام ادامه داد: باید از ظرفیتهای ارتباطی و ظرفیت مدیران ساختمانها استفاده کنیم؛ در حال حاضر سازمان مناسبی برای مشارکت در شهر تهران نداریم؛  تلاشها تصویری از مشارکت موردی هستند و به همین دلیل برای موضوع های خاص سراغ مشارکت مردم رفته ایم و محله ها هم کم کم از هویت خود دور شده اند.

نژادبهرام، شورایاری را نوک پیکان و حرکت اجتماعی مردم دانست و گفت:  اتصال شورایاری به مردم و سازمانهای دولتی و مردم نهاد، در مشارکت بسیار مهم است.

 آگاهی شهری افزایش یافته است

 در ادامه این پنل عبدالرضاگلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: در گذشته پروژه هایی که کار می شد یکی از راهکارهای حل مشکلات تهران بوده است. همچنین در موضوع  توسعه محله از نظر اجتماعی، اقتصادی و محلی یک سازمان منسجمی وجود داشته است، مردم به محلات تعصب خاصی داشتند و می دانستند خیرینی بودند که هزینه های عمرانی را تقبل می کردند و مردم به واسطه نیت خیر احساس تعلق نسبت به محلات می کردند و احترام خاصی برای آن محل صورت می گرفت.

گلپایگانی بیان داشت: نحوه توسعه و سازه های شهری نسبت به گذشته فرق کرده، دولت با استفاده از درآمد نفت بودجه فعالیت های عمرانی را در اختیار شهرداری قرار می داد و پروژه ها انجام می شد و ما شاهد هستیم که مدیران شهری و کارشناسان خارج از محلات با بودجه شهرداری محلات را می ساختند.

 وی تصریح کرد: چند وقت پیش نقشه احساس تعلق مردم به محلات را دیدم که وضعیت خوبی ندارد زیرا بسیاری از مردم از محلات کوچ می کنند و در یک محله ساکن نمی شوند.

وی گفت: انسجام محلی به شدت آسیب دیده و باعث گسست اجتماعی شده است؛ در دهه ۷۰ می گفتیم شهر ما خانه ما که این موضوع امروز بسیار کم رنگ تر از گذشته شده است.

گلپایگانی گفت: در منابع مالی شهری تغیراتی رخ داده است و شهرداری نباید درآمد فروش تراکم را داشته باشد و اختیار پول و درامد دست مدیریت واحد شهری نخواهد بود.

وی ادامه داد: آگاهی شهری نسبت به گذشته تغییر کرده و افزایش یافته، مردم محله نسبت به کارشناسان شهری درک بهتری دارند؛ همچنین ابزار اطلاع رسانی تغییر کرده و با استفاده از تکنولوژی میتوانی نظر مردم را در مورد محلات بدانید و با اطمینان بیشتری در این موضوع پیش بروید. لازم است نسبت به افزایش حس تعلق بیشتر و دقیق تر عمل کنیم.

گلپایگانی خاطر نشان کرد: لازم است شهرداری تسهیلگر و خدمتگذار مردم باشد و سال آینده این هزار پروژه را در محلات اجرا کنیم.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
( رای)

برچسب‌ها:

نظر شما