شناسهٔ خبر: 37164566 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

داعش دوباره در عراق جان می‌گیرد

اخبار رسیده از عراق حکایت از آن دارند که گروه تروریستی داعش دوباره جان گرفته و عملیات آن در مناطقی افزایش یافته که پیش از این تحت نفوذش قرار داشتند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| اخبار رسیده از عراق حکایت از آن دارند که گروه تروریستی داعش دوباره جان گرفته و عملیات آن در مناطقی افزایش یافته که پیش از این تحت نفوذش قرار داشتند.

 

به گزارش اعتمادآنلاین، رسانه‌های عراقی خبر دادند نیروهای کرد عراقی در شرق موصل با یک گروه وابسته به داعش درگیر شدند.

 

بر اساس این گزارش، عناصری از گروه داعش موفق شدند وارد یکی از روستاهای کردنشین این منطقه شوند که به درگیری شدیدی بین نیروهای پیشمرگه کرد و این گروه مسلح انجامید.

 

این در حالی است که اندیشکده «ویلسون» در پژوهشی خبر داد: داعش خود را برای بازگشتی قدرتمندانه آماده می‌کند.

 

در این تحقیق که «آرون وای» کارشناس مسائل تروریسم آن را نوشته، نظریه بازگشت داعش به رغم ضرباتی که به آن وارد شده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

به اعتقاد این کارشناس، از دست دادن سرزمین برای داعش امر غافلگیرکننده‌ای نبود، زیرا این گروه از سال 2016 برنامه‌هایی برای بقا در صورت شکست ریخته بود تا فروپاشی سال‌های 2007 تا 2009 القاعده برایش تکرار نشود.

 

این پژوهشگر با اشاره به اظهارنظر سخنگویان و رهبر سابق گروه داعش در مورد پذیرش شکست تاکتیکی و ادامه جنگ، با استناد به اطلاعات پنتاگون، آورده است: در سال 2019 پنتاگون شمار جنگجویان داعش را 14 تا 18 هزار نفر اعلام کرد که همچنان در عراق و سوریه حضور دارند.

 

این افراد در آنجا چه می‌کنند؟ اهداف آنها از حضور در این 2 کشور چیست؟

 

به اعتقاد نویسنده، گروه داعش از زمان شکست و از دست دادن سرزمین‌های تحت کنترل خویش تاکنون عملکرد یک گروه شورشی را چه در سوریه و چه در عراق در پیش گرفته است. آنها وقت خود را در طراحی حمله به زندان‌ها یا تصرف برخی از مناطق از طریق جنگ‌های فرسایشی صرف می‌کنند.

 

همچنین آنها از هر نقطه‌ای که از کنترل دولت مرکزی دور مانده باشد در راستای اهداف خود استفاده می‌کنند یا بر هر شکاف سیاسی، نژادی و دینی‌ای متمرکز می‌شوند و سعی در سوءاستفاده از آن شرایط دارند.

 

بر اساس آمار جمع‌آوری‌شده در این پژوهش، گروه داعش از اواخر مارس که «باغوز» آخرین پایگاهش را از دست داد تا 12 دسامبر 2019، بیش از 1500 عملیات تروریستی در عراق و سوریه صورت داده است.

 

گرچه این آمار در مقایسه با عملکرد گروه طی سال‌های 2014 تا 2016 رقم ناچیزی می‌نماید، اما با توجه به اینکه در مورد گروهی سخن می‌گوییم که طبق اعلامیه دولت آمریکا متلاشی شده و از بین رفته  است، بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد و این نگرانی در سایه هرج‌ومرجی که همچنان دامنگیر عراق است بیشتر هم می‌شود.

 

نظر شما