شناسهٔ خبر: 37127142 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

افزایش ذخایر ارزی ترکیه

بانک مرکزی ترکیه از افزایش ۱۲ درصدی ذخایر ارزی این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 به نقل از خبرگزاری آناتولی، بانک مرکزی ترکیه در گزارشی به ارائه آمار وضعیت شاخص های اقتصادی این کشور تا پایان سه ماهه سوم سال پرداخت که بر این اساس جایگاه خالص سرمایه گذاری این کشور ۷.۹ درصد نسبت به اکتبر سال قبل بهتر شده است. این شاخص که اختلاف بین دارایی های خارجی و بدهی یک کشور را در نظر می‌گیرد به منفی ۳۴۱ میلیارد دلار در اکتبر سال جاری کاهش پیدا کرده است.

از طرف دیگر میزان دارایی های خارجی ترکیه تا پایان اکتبر با ۸.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۴۷.۷ میلیارد دلار رسیده است. به دنبال بهبود تدریجی ارزش لیر در ماه های اخیر و افزایش میزان خرید طلا و ارزهای خارجی از سوی بانک مرکزی، ذخایر ارز یترکیه تا پایان سه ماهه سوم سال به ۱۰۴.۶ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۴.۸ درصد بیشتر از ذخایر این کشور تا پایان سه ماهه دو مسال و ۱۲.۱ درصد بیشتر  از ذخایر ثبت شده در اکتبر سال قبل بوده است.

بانک‌های ترکیه طی این مدت ۴۶.۵ میلیارد دلار منبع مالی (به شکل سپرده) جذب کرده اند که ۳.۹ درصد بیشتر از اکتبر سال ۲۰۱۸ است. از سوی دیگر در طرف بدهی ها، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی با ۵.۳ دصرد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۵۶.۶ میلیارد دلار تا پایان اکتبر رسیده است که بخشی از آن ناشی از تغییرات نرخ ارز و ارزش بازار بوده است.

به گفته بانک مرکزی ترکیه، متوسط نرخ برابری دلار در برابر لیر در سال گذشته ۴.۸۲ لیر بوده که این رقم در سال جاری به ۵.۷۹ لیر افزایش پیدا کرده است. شبکه بانکی ترکیه ۶۹.۱ میلیارد دلار بدهی دارد که ۱۵.۳ دصرد کمتر از رقم ثبت شده در انتهای سال قبل است.

نظر شما