به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه خبری پلیس، رئیس پلیس راهور پایتخت از اجرای طرح برخورد با تردد کامیونها خبر داد و گفت: جریمه 90 هزار تومانی برای برخورد با تخلف کامیونها کافی نیست و برخی پیمانکاران، جریمه را پرداخت میکنند.
سردار محمد رضا مهماندار افزود:باید این مبلغ در وزارت کشور اصلاح و درست شود.
وی گفت: در جلسهای که در همین زمینه در استانداری با حضور استاندار تهران و کارگروه ویژه آلودگی هوای تهران برگزار شد، در خصوص آلودگی هوا و میزان تراکم ذرات معلق برای روزهای شنبه و یکشنبه، مانند هفته گذشته که کامیونها اجازه تردد و ورود به شهر را نداشتند، تصمیم گیری شد.
سردار مهماندار افزود: اولین کسانی که در معرض این آلودگیها قرار دارند، همکاران زحمتکش و پر تلاش بنده هستند، اگر همکارم 15 دستگاه کامیون را کنار بکشند و با وی صحبت کند، مدارک بگیرد و مورد اعمال قانون قرار دهد ببینید چه آلودگی را استشمام میکند و چه آسیبی به وی از نظر سلامتی خواهد رسید.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: همکارانم در 52 نقطه از حلقه اطراف شهر تهران که کامیونها از آن به داخل شهر تردد داشتند، مستقر شدند و در هفته گذشته 3 هزار و 510 دستگاه کامیون که از منافذ مختلفی توانسته بودند وارد شهر بشوند مورد اعمال قانون و جریمه قرار گرفتند وآنها را برگرداندیم که به صورت میانگین هر شب 2 هزار و 500 دستگاه از این کامیونها را برگردانده و اجازه ورود آنها را به شهر نداده ایم.
وی افزود: در هفتهای که گذشت ما این طرح را اجرا و ترددهای کامیونها را کنترل کردیم که آلودگی هوا به حداقل ممکن رسید، زیرا شهر تهران یک کلان شهر و دارای منافذ بسیار در خصوص تردد این کامیون هاست.
سردار مهماندار گفت: برخی از این رانندگان از فرصت سوء استفاده کرده و از این طریق وارد شهر میشدند که با مشاهده هر یک از آنان توسط همکارانم، آنها نیز مورد اعمال قانون و جریمه قرار میگرفتند و بازگردانده میشدند.
وی افزود: این مقدار جریمه، کارساز نیست چرا که برخی پیمانکاران با توجه به اینکه مشغول ساخت و ساز هستند و یک شب تاخیر در ساخت و ساز به آنها ضرر بسیار میرساند، جریمه رانندگان و کامیونهایی را که برای آنها کار میکنند و مصالح میآورند، بر عهده میگیرند و آن را پرداخت میکنند.
سردار مهماندار گفت: جدول جرایم راهنمایی و رانندگی در هیئت وزیران در حال بازنگری است و افزایش جریمه این دست تخلفها نیز در دستور کار قرار دارد و مبلغ 90 هزار تومانی که برای ورود به شهر در نظر گرفته شده اصلا پاسخگوی حذف ورود این کامیونها به شهر نیست و باید این قانون و جدول جریمهها بازنگری شود.
وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد میشود که اصلاح این قانون در وزارت کشور صورت پذیرد نه در هیئت دولت؛ تا از مراحل و طولانی شدن بررسی آن پرهیز شود و جدول جرایم در اختیار وزارت کشور قرار داده شود تا بتوان آن را زودتر بررسی کرد و به نتیجه رسانید.
سردار مهماندار با اشاره به پیشنهاد دوم راهور ، گفت: پیشنهاد ما این است که دو نوع جریمه برای برخورد با خودروها و کامیونهای دارای آلودگی وضع شود که به صورت شرایط عادی و شرایط اضطرار مطرح شود به این صورت که در شرایط عادی که ورود کامیونها از 6 صبح تا 10 شب در شهر ممنوع است اگر کامیونی مرتکب تخلف شد با یک مبلغ جریمه شود و یک برخورد صورت پذیرد و در شرایط اضطرار که آلودگی هوا زیاد است و طرح ورود ممنوع کامیونها به شهر به صورت کلی انجام میگیرد؛ سخت گیری بیشتر و اعمال قانون بیشتری برای کامیونها در نظر گرفته شود.
وی افزود : به دلیل اینکه سلامتی شهروندان در خطر است دولت هم این پیشنهاد را بهتر خواهد پذیرفت.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: برابر قانون هوای پاک، باید نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت باشد و میتوان با تعویض بموقع فیلتر هوای ناوگان اتوبوسرانی به کاهش آلودگی هوای تهران کمک کرد که هم اکنون 60 تا 70 درصد ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران فرسوده هستند.
نظر شما