شناسهٔ خبر: 37114682 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شوراِی شهر؛

بررسي آلودگي هوا و انتشار بوي نامطبوع

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دو موضوع آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع در صد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در دستور بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری آریا، محسن هاشمی پیش از آغاز صد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در مورد جلسه هم اندیشی صبح امروز اعضای شورا و شهردار گفت: دو موضوع آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع در دستور بررسی قرار گرفت.
وی افزود: علاوه بر شهردار تهران، مدیران و مسئولان اداره کل محیط زیست شهرداری نیز حضور داشتند که تقریبا کل جلسه به بحث انتشار بوی نامطبوع اختصاص داده شد.
هاشمی گفت: شهردار تهران گزارشی ارائه کرد که در آن نمودار‌ها نشان می‌داد که در 23 آذر سطح گوگرد به مراتب بالاتر بود و روند افزایشی داشته است؛ کارشناسان در این خصوص در حال تحقیق و بررسی هستند.
وی افزود: در این جلسه سهم هر دستگاه در آلودگی هوا مشخص شد و مسئولان امر گزارشی در این خصوص ارائه کردند.
هاشمی گفت: موضوع آلودگی هوا و انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دو موضوع متفاوت است؛ به گونه‌ای که در حوزه آلایندگی گازی، سهم کامیون 1.3 درصد، تاکسی 9 درصد، موتور 21 درصد، وانت 9.5 درصد، اتوبوس 0.5 درصد و سهم خودرو سواری 37 درصد بوده است.
رئیس شورا ادامه داد: در مبحث تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون سهم خودرو‌ها 13 درصد، کامیون 15 درصد، و موتور سیکلت‌ها تنها 10 درصد بوده است.
هاشمی گفت:کمیسیون اصل نود گزارشی در خصوص سهم دستگاه‌های دخیل در آلودگی هوا منتشر کرده است و سهم 9 دستگاه در این حوزه مشخص شده است.
وی در خصوص بوی نامطبوع در تهران اضافه کرد: هنوز تکلیف مشخص نشده، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که سهم گوگرد بالا رفته است، کارخانه سیمان مجاور تهران هم در 150 روز گذشته از مازوت استفاده می‌کرده است و آرادکوه به نظر می‌رسد نقش کمی داشته باشد.
هاشمی در خصوص توسعه متروی شهرک‌های اقماری با بیان این که از سال 86 و با بالارفتن جمعیت شهرک‌های اقماری اطراف تهران بحث توسعه حمل و نقل عمومی مطرح شد، افزود: تعداد شهرک‌ها به 43 شهرک و با حدود 6 میلیون نفر جمعیت رسیده است و به نظر می‌رسد توسعه حمل و نقل عمومی علی الخصوص مترو به عنوان بهترین وسیله تردد یک الزام است.
وی گفت: بحث متروی اسلامشهر مدت‌ها مسکوت مانده بود، اما حالا با تلاش شهرداری اسلامشهر این مهم در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، صحن شورا را برای حضور در جلسه‌ای با رئیس قوه قضاییه ترک کرد.

رسانه‌ها عزم ملی برای کاهش آلودگی هوا ایجاد کنند
هاشمی: از رسانه‌ها می‌خواهم با ورود کارشناسی به موضوع آلودگی هوا، شرایط مناسب را برای ایجاد عزم ملی در جهت حل این معضل فراهم کنند.
محسن هاشمی در ابتدای یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورا از همه مسئولان و به ویژه رسانه‌ها خواست در ایجاد وفاق ملی برای کمک مردم و مسئولان در مبارزه و کاهش این معضل گام بردارند.
رئیس شورای شهر تهران همچنین به پشت سر گذاشتن شب یلدا اشاره داشت و ادامه داد: مفهوم گرامیداشت شب یلدا در ایران باستان، بر امید استوار است، امید به اینکه تاریکی کوتاهتر و روشنایی بلندتر خواهد شد و گرامیداشت یلدا، این پیام را برای ما دارد که سخت‌ترین شرایط و بیشترین نقطه تاریکی، نقطه شروع برای گشایش و روشنی است و امیدواریم همانطور که شب یلدا گذشت، مشکلات اقتصادی هم بگذرد و دوره رونق برسد.
وی افزود: ابتدای زمستان با دوران اوج آلودگی هوا در تهران همراه شده است، معضل آلودگی هوا متاسفانه در کشور تبدیل به یک موضوع مناسبتی شده است و رسانه‌ها در روز‌های اوج آلودگی هوا و پدیده وارونگی به آن می‌پردازند و پس از آن تا سال آینده فراموش می‌شود.
وی با بیان اینکه باید بدانیم که آلودگی هوا، تنها چالش امروز جامعه ما نیست و تهران نیز تنها کلانشهری در جهان نیست که با این معضل مواجه است، ادامه داد: بنابراین باید برای برخورد صحیح با این مسئله، عقلانیت را برهیجان، تجربه جهانی را بر دیدگاه فردی، نگاه کارشناسی را بر سلیقه شخصی و مصالح عمومی را بر منافع جناحی ترجیح دهیم که بتوانیم با آلودگی هوا و سایر چالش‌های پیش رو مواجهه موثری داشته باشیم.
وی افزود: کلانشهر‌هایی نظیر مکزیکوسیتی و لندن که تجربه موفقی در دهه‌های اخیر در کنترل آلودگی هوا داشتند، براساس برنامه مدون و وفاق و اجماع مسئولان محلی و ملی توانستند این معضل را کاهش دهند و رویکرد‌هایی که سعی شود در آن مردم در برابر مسئولان یا دستگاه‌های مختلف در برابر یکدیگر قرار داده شوند، تنها به فرافکنی و وخامت مساله می‌انجامد نه حل شدن آن.
محسن هاشمی با اشاره به آخرین بررسی منابع آلودگی افزود: خودرو‌های سواری با 37 درصد آلاینده ها، موتورسیکلت با 21 درصد و تاکسی و وانت با حدود ده درصد، نیروگاه با 5 درصد، پالایشگاه با 4 درصد و کامیون‌ها با 3 درصد؛ منابع اصلی آلاینده‌های گازی هستند
وی خاطرنشان کرد: در بخش تولید ذرات معلق، سهم خودرو‌های شخصی در تولید ذرات معلق، کمتر از 14 درصد و سهم کامیون‌ها بیش از 15 درصد و موتورسیکلت‌ها بیش از ده درصد، یعنی سهم کامیون و موتورسیکلت در آلایندگی دو برابر خودرو‌های شخصی است و هیچ برنامه‌ای برای این دو وسیله نداریم و همه توجه رسانه‌ها و مسئولان به طرح ترافیک و خودروهاست.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: همچنین نیروگاه‌های حاشیه تهران 12 درصد و صنایع آلاینده حدود 18 درصد آلودگی را تولید می‌کنند، اگر برنامه علمی برای کاهش آلاینده‌ها داشته باشیم، باید کار‌هایی مانند نوسازی موتورسیکلت ها، تاکسی‌ها و وانتها، کاهش سرویس ادارات و استفاده کارمندان از سیستم حمل و نقل عمومی، بهبود خروجی‌های نیروگاه‌ها و صنایع حاشیه تهران را در اولویت قرار دهیم، ضمن آنکه اصولی‌ترین اقدام تقویت سیستم حمل و نقل عمومی است که متاسفانه همچنان منابع مالی آن تامین نشده است.
محسن هاشمی در پایان از رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی خواست که با ورود کارشناسی و ادامه‌دار به موضوع آلودگی هوا، فضا و شرایط مناسب را برای ایجاد عزم ملی جهت حل این معضل فراهم کنند.
رئیس شورای شهر پس از ایراد سخنرانی، صحن شورا را برای دیدار و گفتگو با رئیس قوه قضاییه درباره موضوع آلودگی هوای تهران ترک کرد.

نظر شما