شناسهٔ خبر: 37113407 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش عضو ائتلاف البناء عراق به دخالت‌های آمریکا:

تمامي مصائب ما از آمريکا است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- حسن شاکر: آمریکا نمی‌خواهد عراق به ثبات برسد؛ اگر آنان خواستار ثبات عراق بودند، این اتفاق پس از سال 2003 یا 2004 رخ می‌داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، عضو ائتلاف البناء در پارلمان عراق اظهار داشت، معتقدیم آمریکا نمی‌خواهد عراق به ثبات برسد. اگر آنان خواستار ثبات عراق بودند، این اتفاق پس از سال 2003 یا 2004 رخ می‌داد، اما امرور همه گرفتاری‌های ما از آمریکاست.
حسن شاکر در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین خاطرنشان کرد: تنها کسی که می‌تواند به صورت رسمی نام مامور تشکیل کابینه در کشور را اعلام کند، رئیس جمهور است، اما آنچه مسجل شده است اینکه ائتلاف البناء اکثریت پارلمانی را در اختیار دارد و این واقعیتی است که در دورانی ماموریت عادل عبدالمهدی برای تشکیل کابینه، مسجل و با ارائه اسامی و امضا‌ها به رئیس پارلمان و از آنجا به ریاست جمهوری اثبات شده بود. با این حساب وقتی نام نامزد مورد نظر ائتلاف البناء برای پست نخست وزیری به ریاست جمهوری تحویل داده شود، رئیس جمهور نیز به صورت رسمی آن را رسانه‌ای خواهد کرد.
شاکر درباره دلایل توافق ائتلاف البناء بر سر نام قصی سهیل برای نخست وزیری گفت، تنها قصی سهیل مطرح نیست بلکه شخصیت‌های زیادی برای این سمت وجود دارند که شخصیت‌هایی پاک دست، مستقل و بدون وابستگی حزبی هستند. قصی سهیل نیز چنین صفاتی دارد ضمن اینکه انسانی باتجربه و دارای پیشینه کاری است. او سابقه نایب رئیسی پارلمان و وزیر آموزش عالی را دارد. کشور هم در شرایط کنونی نیازمند شخصیتی ملی و پاک دست است که بتواند کشور را مدیریت کند. ما برای شخصیت‌های مستقل احترام زیادی قائلیم، اما هیچکدام از آن‌ها پیشینه فعالیت سیاسی ندارند، شرایط امروز عراق دشوار است، اعتراضات مسالمت آمیز هم ادامه دارد و شاهد فشار‌های داخلی و خارجی هستیم. مرجعیت دینی نیز در خطبه اخیر نماز جمعه خواستار سرعت عمل در تشکیل کابینه شد. درخواست مرجعیت این بود که این کابینه نباید کابینه‌ای مجادله‌ای و اختلافی باشد، به اعتبار دیگر توصیه کردند کابینه، توافقی باشد. تمامی این مسائل دست به دست هم داد تا قصی سهیل برای این سمت در نظر گرفته شود. البته در شرایط کنونی هر فردی که نامزد بشود پذیرش جمعی او در کشور کاری بس دشوار است.
وی ادامه داد، متاسفانه رئیس جمهور مدتی قبل در خواسته‌ای مکتوب خواستار تعیین اکثریت پارلمانی شده بود. پاسخ این بود که اکثریت شامل گروهی است که بر اساس امضای نمایندگان، بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمانی را در اختیار دارد، بر اساس اطلاعات من، البناء با 153 کرسی و براساس فهرستی که اسامی این افراد و امضای آنان در آن درج شده است، ائتلاف اکثریت است و این سند به پارلمان و از پارلمان به رئیس جمهوری تحویل داده شد. رئیس جمهور نیز از دادگاه فدرال خواستار بررسی موضوع شد و برداشت ما این است که دادگاه روز یکشنبه، یعنی آخرین روز مهلت قانونی برای تعیین نخست وزیر پاسخ خواهد داد، به نظر می‌رسد در همین روز موضوع تعیین نامزد نخست وزیری مشخص شود.
وی ادامه داد، البته درباره قصی سهیل هنوز توافق نهایی حاصل نشده است، به همین منظور احتمال تغییر هم وجود دارد و نمی‌توان گفت: صددرصد قصی سهیل نامزد نخست وزیری است، برای آشکار شدن این موضوع باید اندکی منتظر ماند. گفتگو‌ها تا دقایق آخر ادامه دارد، این گفتگو‌ها هنوز به پایان نرسیده، در گفتگو‌ها نام قصی سهیل و نام‌هایی دیگری مطرح است، به نظر می‌رسد امروز این موضوع به صورت صددرصدی مشخص شود.
وی درباره امکان پذیرش نام قصی سهیل از سوی معترضان گفت، قصی سهیل شخصیتی پاک دست و باسابقه است که مردم می‌توانند عملکردش را در پارلمان و در وزارت آموزش عالی ارزیابی کنند. اگر می‌خواهیم عراق، کشوری برای همه باشد، امن باشد و در بعد سیاسی و امنیتی، ثبات داشته باشد، باید بر سر نامزدی رضایت داده شود. در غیر این صورت راه حل مشکل چه خواهد بود؟ باید در این زمینه وفاق ملی حاصل شود و همگان از تبعات اوضاع نابسامان کنونی آگاه باشند.
وی درباره انتخابات زودهنگام گفت، فشار‌های آمریکا در کشور پایان نیافته است، حتی در تعیین نامزد نخست وزیری نیز این فشار‌ها دیده می‌شود، زیرا حضور آنان در عراق از سر عشق به کشور و مردم عراق نیست، این فشار‌ها بر ائتلاف البناء و دیگران ادامه دارد، اکثریت ائتلاف البناء از کسانی هستند که علیه داعش ایستادند و شاخ تروریست‌هایی را که از آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شدند شکستند. به همین منظور است که معتقدیم آمریکا نمی‌خواهد عراق به ثبات برسد. اگر آنان خواستار ثبات عراق بودند، این اتفاق پس از سال 2003 یا 2004 رخ می‌داد. امروز تمامی مصائب ما از آمریکاست. همه ما عراقی هستیم، گروه‌های دیگر هم، عراقی و محترم هستند، همه این گروه‌ها می‌دانند در عراق چه می‌گذرد، آنان خطر چنین شرایطی را درک می‌کنند. صد‌ها شهید برای تغییرات دادیم و کسی نمی‌خواهد این خون‌های پاک پایمال شود. نباید موجب خونریزی دیگری شویم بلکه باید به سرعت اوضاع را مهار کنیم و نامزد نخست وزیری را معرفی نماییم، نامزدی که موقت است. نامزدی که باید سه ماموریت اساسی یعنی گسترش امنیت، مهیا کردن شرایط برای انتخابات و اصلاحات سریع را مدنظر داشته باشد.

نظر شما