شناسهٔ خبر: 37107411 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

استقلال ارزی

حسن روحانی، رییس‌‌‌جمهوری کشورمان در هنگام سخنرانی در اجلاس سران کوآلالامپور پیشنهاد کرد که از ظرفیت‌های بلاکچین استفاده شده و رمزارز اسلامی ایجاد شود. این پیشنهاد موافقت برخی و مخالفت برخی دیگر از فعالان رمزارزها را به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوزعده‌ای از ماینرها تصور می‌کنند بهتر است از همان بیت‌کوین برای تبادلات تجاری چه میان کشورهای اسلامی و چه دیگر کشورها استفاده شود، برخی دیگر بر این باور هستند که این پیشنهاد بسیار عالی بوده و اعتماد میان ایران و دیگر کشورهای اسلامی را به همراه خواهد داشت و بهتر است که رمزارز مشترک میان ایران و کشورهای دوست مانند روسیه و چین که تمایل انجام تبادلات تجاری با ایران را دارند ایجاد شود.

به هر روی ماینرها از روحانی برای تاکید بر اهمیت رمزارزها و بلاکچین قدردانی می‌کنند. از سوی دیگر با توجه به تحریم‌ها و تراکنش‌های بالای ۲۳۰ میلیارد دلاری بیت‌کوین در روز، در مقابل تراکنش‌های ۲۳۰ میلیون دلاری روزانه صادرات و واردات ایران می‌توان از بیت‌کوین به جای ارزهای حقیقی استفاده کرد.

در مقابل بسیاری نیز بر این باور هستند که بیت‌کوین به هیچ عنوان ارز قابل اعتمادی برای انجام تبادلات مالی یک کشور نیست. دلیل عمده آن هم نوسانات شدید بیت‌کوین است. برخی دیگر بر این باور هستند که رمزارز ملی می‌تواند به مردم صدمه وارد کند، با این حال برای تبادلات مالی میان چند کشور آن هم در دوران تحریم‌ها، رمزارز مشترک می‌توان پیشنهاد جالبی به شمار رود.

همکاری‌های مشترک فناوری

حسن روحانی رییس‌جمهور روز پنجشنبه هفته گذشته طی سخنانی در میزگرد اولویت‌های توسعه و چالش‌ها در اجلاس سران کوآلالامپور ۲۰۱۹، با بیان اینکه همه ما برای گشودن مسیر عزت و سربلندی امت اسلامی مسوولیت تاریخی بر دوش داریم، تاکید کرد: امروز وقت آن است که به جایگاهی شایسته و سزاوار برای امت اسلامی بیندیشیم.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با سایر کشور‌های مسلمان است. ثمره سرمایه‌گذاری گسترده در آموزش عالی و تربیت دانشمندان جوان ما خوشبختانه کشور ما را در رده‌های بالای علمی منطقه‌ای و جهانی قرار داده است و خوشبختانه در برخی از رشته‌ها از جمله نانو و بیوتکنولوژی، علوم شناختی و دانش صلح‌آمیز هسته‌ای توفیقات بسیار خوبی را امروز به دست آورده‌ایم.

روحانی تاکید کرد: امروز روز تصمیم برای پیشرفت دنیای اسلام بر پایه همکاری است. ما باید در کنار یکدیگر با هم همکاری کنیم و زمینه‌های بسیار متعددی برای هم‌افزایی امروز در دنیای اسلام وجود دارد. مهم این است که ما بتوانیم با گام‌های سنجیده و حساب شده زمینه را برای همکاری گسترش دهیم.

او با اشاره به اینکه به نظر ما در بخش اقتصادی ما در پنج حوزه می‌توانیم به هم نزدیک‌تر شویم و مشارکت کنیم، بیان کرد: یکی از این زمینه‌ها، زمینه فناوری‌های نوین است در این زمینه کشور‌های اسلامی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتند و ما شاهد آن هستیم که در زمینه فناوری‌های نوین قادریم روی پای خود بایستیم.

روحانی در رابطه با رمزارز اسلامی تاکید کرد: با پیدایی فناوری جدید بلاکچین ما امروز می‌توانیم با همکاری بانک‌های مرکزی خود رمزارز واحد کشور‌های اسلامی را بنیانگذاری کنیم همان‌طور که در گذشته آقای ماهاتیر محمد دنبال دینار اسلامی بود شاید امروز بتوانیم با این فناوری واحد پولی جدیدی را در دنیای اسلام به وجود بیاوریم و از مزایای پول‌های دیجیتال استفاده کنیم و بتوانیم از نوسانات شدید سفته‌بازانه در مصونیت قرار بگیریم.

او گفت: برای حمایت از نوآوری و توسعه در فناوری‌های نوین می‌توانیم صندوق سرمایه‌گذاری مشترک خطرپذیر را با هم تاسیس کنیم و این صندوق می‌تواند از همه استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های نوین دنیای اسلام به خوبی حمایت کند.

روحانی افزود: پیشنهاد می‌کنم موضوع طراحی و راه‌اندازی شبکه گردشگری، شبکه اطلاعاتی و ارتباطی بین کشور‌های اسلامی، تحقیقات مشترک در زمینه هوش مصنوعی و تاسیس بازار محصولات فرهنگی و رسانه‌ای کشور‌های اسلامی را در دستور کارمان قرار دهیم. می‌توانیم روی یک برنامه عمل کوتاه‌مدت و میان‌مدت با همدیگر توافق کنیم و سازوکاری را برای پایش مستمر مسائل و ارائه راه‌حل واقع‌بینانه و عملی فراهم کنیم.

به جای رمزارز اسلامی از بیت‌کوین استفاده کنید

کارشناسان معتقدند دولت به جای ایجاد رمزارزی که کشورهای اسلامی آن را خواهند پذیرفت از بیت‌کوین که بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان رمزارز قابل قبول پذیرفته‌اند استفاده کند.

میرسهیل نیکزاد، ماینر و فعال در زمینه رمزهای مجازی به «جهان‌صنعت» گفت: باید از آقای روحانی تشکر کرد که این فناوری را به همه یادآوری کرده و بر اهمیت آن نیز تاکید کرد.

او در رابطه با رمزارز اسلامی بیان کرد: بسیار پیشنهاد جالبی است و پیش‌بینی می‌شود کشورهای بسیار زیادی در آینده از آن استفاده کنند. به نظر اقدام بسیار جالبی می‌رسد.

نیکزاد پیشنهاد کرد: به نظرم بهتر است علاوه بر رمزارز اسلامی از بیت‌کوین نیز استفاده شود. یا اینکه رمزارز اسلامی ایجاد نشده و همان بیت‌کوین مورد استفاده دولت قرار بگیرد.

او تاکید کرد: به طور کلی پول مشترک بازی درستی نیست. به جای اینکه رمزارزی اختراع شود که کشورهای اسلامی آن را قبول دارند بهتر است رمزارزی مورد استفاده قرار بگیرد که مورد قبول تمام کشورهای دنیا به شمار می‌رود.

نیکزاد در رابطه با استفاده بسیاری از کشورهای دنیا از رمزارز ملی و در دستور کار قرار دادن ایجاد رمزارز ملی از سوی کشورهای همسایه تاکید کرد: بسیاری از کشورهای دنیا در زمینه رمزارز ملی پیشرو بوده‌اند و این امر فرصت و اتفاق بسیار خوبی است که ایران از آن غافل مانده است. رمزارزملی در واقع همان تبدیل ریال به بلاکچین است.

او در پاسخ به این پرسش که بسیاری رمزارزها و بیت‌کوین را برای مردم بسیار بد می‌دانند چراکه نوسانات بسیاری دارد و ممکن است دارایی مردم را به باد دهد گفت: اگر مردم رمزارز خود را سریعا به ریال یا ارزهای دیگر تبدیل کنند دیگر مشکلی از جهت نوسانات نخواهند داشت اما اگر بخواهند درآمد خود را به بیت‌کوین نگهداری کنند در آن صورت پول آنها در خطر خواهد بود.

نیکزاد تاکید کرد: متاسفانه بانک مرکزی ایران را در حوزه بیت‌کوین تحریم کرده و می‌گوید مردم حق ندارند از بیت‌کوین استفاده کنند. افراد خارجی هم حق باز کردن حساب در ایران را ندارند، اگر امکان انجام مبادلات مالی به بیت‌کوین وجود داشت در آن صورت مردم می‌توانستند بسیاری از فرآیندهای صادراتی و وارداتی خود را به بیت‌کوین انجام دهند.

او افزود: تراکنش‌های روزانه بیت‌کوین در جهان ۲۳ میلیارد دلار است، این در حالی است که میزان صادرات و واردات روزانه ایران ۲۳۰ میلیون دلار است. بنابراین به راحتی می‌توان روزانه تمامی تراکنش‌های مالی مربوط به تجارت‌های کشور را با بیت‌کوین انجام داد.

نظر شما