شناسهٔ خبر: 37081498 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

ریزش پایگاه ترامپ؟

اگر بدانید که اوانجلیکاها، از حامیان سرسخت  ترامپ در مجله خود خواستار برکناری وی شده اند بسیار تعجب خواهید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اختصاصی جهان صنعت نیوزبه نوشته روزنامه واشنگتن پست، مجله اوانجلیکاها موسوم به «کریشینتی تودی» که توسط بیلی گراهام منتشر می­شود گفت که زمان آن رسیده است تا ترامپ از دفتر کار خود اخراج شود. به ­رغم آنکه مسیحیان اوانجلیکایی طرفدار سرسخت ترامپ هستند اما سردبیر این مجله خواستار برکناری ترامپ شده است.

اوانجلیکاها هر چند تا حدودی منتقد رییس جمهوری آمریکا بوده اما هیچگاه تا این اندازه واضح و رسا علیه ترامپ سخن نگفته است. در مطلبی که این مجله به قلم مارک گالی منتشر کرده، آمده است: «ترامپ مصداق بارز بشری است که راه خود را گم کرده است».

این مطلب در شرایطی منتشر شده است که روز چهارشنبه مجلس نمایندگان آمریکا با قاطعیت رای به استیضاح ترامپ داده است. ترامپ با دو ماده قانونی مستحق استیضاح شناخته شده است: ابتدا به خطر انداختن امنیت ملی در جهت منافع شخصی و دیگری اخلال در روند تحقیقات مجلس نمایندگان.

به گفته دموکرات ها ترامپ از اوکراین خواسته است تا تحقیقاتی را علیه خانواده بایدن در آن کشور راه بیاندازد تا موقعیت جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تضعیف شود. این در حالی است که ترامپ در طول تحقیقات نیز اجازه حضور برخی از مطلعین پرونده را نداد و به این طریق در کار مجلس نمایندگان کارشکنی کرد.

ترامپ و برخی جمهوری­خواهان، به عکس دموکرات ها  همچنین بر این باورند که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری دخالت نکرده و این اوکراین بوده که با دخالت در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ قصد داشته است تا نتیجه را به سود دموکرات ها رقم بزند. بر اساس این فرضیه تیم ترامپ قصد داشته است تا اوکراین را تحت فشار بگذارند.

در این شرایط یکی از مقامات سابق کاخ سفید که همکاری نزدیکی با ترامپ داشته در واشنگتن پست فاش کرده است که احتمالا پیشنهاد فرضیه دخالت اوکراین در انتخابات سال ۲۰۱۶ توسط ولادیمیر پوتین ارائه شده است.

این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، می گوید که ترامپ پس از دیدار با پوتین در سال ۲۰۱۷ در اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ از سوی رییس جمهوری روسیه متقاعد شده است که این اوکراین بوده که در انتخابات سال ۲۰۱۶ دخالت کرده است.

در این باره چندین مقام آشنا به موضوع نیز صحت این اظهارات را تایید کرده اند. این مقام کاخ سفید می گوید که ترامپ به صراحت گفته است که پوتین شخصا به وی گفته است که اوکراین در انتخابات سال ۲۰۱۶ دخالت داشته است.

دو مقام دیگر کاخ سفید که آنها نیز خواسته اند نامشان محفوظ بماند گفته اند که آنها نیز چنین چیزی را از ترامپ شنیده اند. این در حالی است که این فرضیه حالا از سوی جمهوری خواهان داخل کنگره نیز دنبال می شود. آنها با ادعای این مساله قصد دارند تا موضوع استیضاح را به چالش بکشند.

جمهوری خواهان می گویند که برای دخالت اوکراین در انتخابات سال ۲۰۱۶ باید تحقیقات مستقلی صورت بگیرد اما کارشناسان از جمله مقامات اف بی آی با رد این ادعا می گویند که هیچ دلیل و مدرکی برای گفته های جمهوری خواهان و ترامپ وجود ندارد.

اتهامات علیه اوکراین اما توسط روزنامه نگاران دست راستی به شدت دنبال می شود و یکی از حامیان این فرضیه رودولف جولیانی، وکیل دونالد ترامپ است. در مقابل دموکرات ها و مقامات اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که فرضیه دخالت اوکراین در انتخابات سال ۲۰۱۶ از سوی روسیه مطرح شده است.

روسیه خود متهم است که در سال ۲۰۱۶ از طریق هک کامپیوتر مرکزی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و همچنین دستکاری اطلاعات رای دهندگان در آمریکا، به سود ترامپ در انتخابات آن سال وارد عمل شده است.

در خصوص فاش سازی این اطلاعات هنوز کاخ سفید و روسیه واکنش نشان نداده اند اما سفیر روسیه در واشنگتن به این روزنامه گفته است که وی خبری از این موضوع ندارد اما محتوای مکالمات بین دو رهبر در وب سایت کاخ کرملین وجود دارد. این در حالی است که این گزارش با تایید ۱۵ مقام سابق و فعلی کاخ سفید نوشته شده است.

نظر شما