چهرههای مجازی چقدر درآمد دارند؟
یکی از چهرههای معروف فضای مجازی نفری ٢٥٠هزار تومان میگیرد و یک ویدیوی تبریک تولد برای دوستان شما منتشر میکند. او این ویدیوها را فقط ٢٤ساعت روی صفحهاش میگذارد و البته روزانه حدود ١٠ ویدیو برای فالوورهایش تولید میکند. با این حساب او تقریبا روزانه ٢,٥میلیون تومان و ماهانه حدود ٧٥میلیون تومان درآمد دارد.
ع.ص که یکی از چهرههای معروف فضای مجازی است و از برنامه خنداننده شو معروف شده است، برای هر پست تبلیغی در صفحهاش ٢٥میلیون تومان درخواست میکند. با فرض اینکه او در ماه حداقل سه سفارش تبلیغ داشته باشد، درآمد ماهانه او هم بالاتر از ٧٥میلیون تومان است. تماس با ادمین صفحه برخی دیگر از چهرههای معروف فضای مجازی هم نشان میدهد که ارقام دریافتی آنها از تبلیغات تفاوت زیادی با این عددها ندارد. با این حال برخی از آنها هم مانند بسیاری از سلبریتیهای پردرآمد تاکنون مالیاتی نمیپرداختند. این اتفاق درحالی رخ میدهد که کارمندان و کارگرانی که ماهانه ٢میلیون و ٧٥٠هزار تومان درآمد دارند و درآمد سالانهشان تنها ٣٣میلیون تومان و نصف درآمد ماهانه این چهرههای معروف است، به دولت مالیات میپردازند.
اینفلوئنسرها هم باید مالیات بدهند
حالا محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی به مهر گفته است که اینفلوئنسرها هم از سال آینده مشمول پرداخت مالیات میشوند. او دراینباره توضیح داده است: «برای بحث شبکههای اجتماعی هیچ محدودیتی از بابت شمول مالیات نداریم و فعالان فضای مجازی مثل بقیه افرادی که در فضای واقعی فعالیت میکنند حتما مشمول مالیات میشوند.» او گفته است: «در یکی دوسال گذشته برنامهای برای رسیدگی به فعالان فضای مجازی در دستور کار داشتیم و بخشی را هم مطالبه مالیات کردیم که بیشترآنها به نتیجه رسیده است و اکثر این افراد دارای پرونده مالیاتی و کد مالیاتی هستند.» او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش درآمدهای نفتی با انسجام بیشتری به مالیات فعالان فضای مجازی ورود خواهید داشت، تأکید کرد: «با توجه به توسعه شبکههای اجتماعی و افزایش چشمگیر فعالیت مردم در شبکههای اجتماعی که منجر به درآمدزایی بالای چهرههای شناخته شده در شبکههای اجتماعی شده است، حتما برنامهریزی لازم را برای این بخش خواهیم داشت.» البته سازمان امور مالیاتی معتقد است که درآمد هنرمندان و سلبریتیها براساس بند لام ماده ۱۳۹ قانون مالیاتهای مستقیم ناشی از مجوز فعالیت وزارت فرهنگ یا صداوسیما (به صورت نیابتی) معاف از مالیات است، البته مشروط به اینکه اسناد و مدارک را ارایه کنند، اما اگر سلبریتیها فراتر از این مجوزی که دارند، فعالیتی داشته باشند، مشمول مالیات میشوند. بهعنوان مثال اگر آنها محصولی را تبلیغ کنند، در آنجا دیگر معافیتی برایشان متصور نیست و سازمان مالیاتی مالیات مربوطه را اخذ میکند. حالا این تبلیغات چه در اینستاگرام باشد و چه هر محیط دیگری انجام شود.
معافیت مالیاتی سلبریتیها در روزهای گذشته بسیار حاشیهساز بوده است و البته فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد دراینباره توضیح داده است که بنا نیست معافیت مالیاتی سلبریتیهای پردرآمد ادامهدار باشد و این موضوع باید در مجلس و با اصلاح قوانین مالیاتی حل شود.
نظر شما