شناسهٔ خبر: 37028501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ترکیه ترامپ را تهدید کرد؛ تحریم کنید، اینجرلیک را تعطیل می‌کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرد در صورتی که آمریکا به سمت تحریم آنکارا حرکت کند، ممکن است ترکیه تصمیم به تعطیلی پایگاه نظامی «اینجرلیک» و ایستگاه راداری «کورسیک» بگیرد.

صاحب‌خبر -

مدت‌هاست که کشمکشی بین ترکیه و آمریکا در جریان است: از حمله ترکیه به سوریه تا به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط دولت عثمانی، در کنگره آمریکا. یکی از اختلافات بین این دو کشور عضو «ناتو» بر سر سامانه موشکی «اس-400» است که ترکیه از روسیه خریده و آمریکا خواستار کنار گذاشتن کامل آن است و تهدید کرده، در غیر این صورت آنکارا را تحریم خواهد کرد.
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه اما، یکشنبه شب به شبکه «آ نیوز» گفت: «در صورتی که لازم باشد، می‌توانیم پایگاه هوایی اینجرلیک و ایستگاه راداری کورسیک را تعطیل کنیم».
پایگاه هوایی «اینجرلیک» که در نزدیکی شهر «آدانا» در جنوب ترکیه واقع شده، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایگاه‌های میزبان نظامیان آمریکایی در منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس به شمار می‌آید. بر اساس گزارش‌های غیررسمی، آمریکا در این پایگاه ده‌ها کلاهک اتمی دارد.
واکنش منفعلانه آمریکا
وزارت دفاع آمریکا هم در واکنش به تهدیدات اردوغان اعلام کرد، واشنگتن برای حفظ روابط با ترکیه تلاش می‌کند. به گزارش شبکه خبری «روسیا الیوم»، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده: «حضور نظامی آمریکا در این دو پایگاه با موافقت دولت ترکیه است. ما به حضور نیروهایمان در ترکیه به عنوان نمادی برای پایبندیمان به همکاری و حمایتمان از هم‌پیمان و شریک استراتژیکمان در ناتو نگاه می‌کنیم».
آینده روابط این دو عضو «ناتو» چندان روشن نیست، این دو کشور که هر دو سیاست‌های سلطه‌جویانه‌ای را پیش می‌گیرند، حالا به فراخور زمان رو در روی هم قرار گرفته‌اند. آیا «اردوغان» سیاست چرخش به شرق را پی‌خواهد گرفت؟ یا در آغوش غرب خواهد ماند؟

نظر شما