شناسهٔ خبر: 37028304 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

تلاش آمريکا براي استناد به مکانيسم ماشه؛

توطئه مشترک جديد واشنگتن و اروپا عليه ايران

ايالات متحده آمريکا طي روزهاي اخير زمزمه هايي را در خصوص استناد به مکانيسم ماشه در برجام مطرح کرده است، اين در حالي‌است که اساسا واشنگتن در برجام حضور ندارد!

صاحب‌خبر -

‌|گروه بين الملل‌| 
ايالات متحده آمريکا طي روزهاي اخير زمزمه هايي را در خصوص استناد به مکانيسم ماشه در برجام مطرح کرده است، اين در حالي‌است که اساسا واشنگتن در برجام حضور ندارد! کاخ سفيد و کنگره در صدد آن هستند تا با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت ( که قطعنامه تضمين کننده برجام است )، پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع داده و تحريم‌هاي چندجانبه را عليه کشورمان باز گردانند. اين در حالي‌است که طرح اوليه شکايت از طرفين ، بايد در کميته مشترک اجرايي برجام صورت گيرد: کميته اي که ديگر آمريکا عضو آن نيست! 
معامله بين «تد کروز»، عضو کميته خارجي روابط خارجي آمريکا و مايک پمپئو به روندي منجر شده که مي‌تواند باعث شود آمريکا مدعي مکانيسم ماشه يا همان مکانيسم حل اختلافات ذيل برجام شود.بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتد پرس، وزارت خارجه آمريکا در برابر دست کشيدن کروز، سناتور تندروي جمهوري‌خواه و داراي مواضع شديدا ضدايراني از مخالفت با انتصاب «استفان بيگان»، به‌عنوان نفر دوم وزارت امور خارجه، با انتشار بخشي از يک «نظر حقوقي» وزارت امور خارجه آمريکا که مي‌گويد به رغم خروج واشنگتن از برجام، اين کشور همچنان حق استفاده از مکانيسم ماشه را دارد، موافقت کرده است.
مکانيسم ماشه، بخش نهايي از ساز و کار حل اختلاف ذيل برجام است که مي‌تواند قطعنامه‌هاي پيشين سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعليق شده بودند، باز گرداند.انتصاب بيگان از آن جهت براي دولت ترامپ مهم است که از يک‌سو، انتصاب «جان ساليوان»، نفر دوم وزارت خارجه آمريکا به‌عنوان سفير اين کشور در سوريه تأیید شده و از ديگر سو، احتمال دارد که مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا قصد شرکت در رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس سنا را داشته باشد.
اين در حالي است که مردادماه گذشته، «برايان هوک»، نماينده دولت آمريکا در امور ايران اذعان کرده بود که اين کشور قادر به استفاده از مکانيسم ماشه نيست. وي در پاسخ به سؤالي اظهار داشته بود: «در خصوص مکانيسم بازگشت خودکار تحريم‌ها (مکانيسم ماشه) بايد بگويم ما ديگر داخل آن توافق (برجام) نيستيم. طرف‌هايي که هنوز داخل توافق هستند بايد تصميم خودشان را بگيرند که مي‌خواهند از مکانيسم حل اختلاف استفاده کنند يا خير؟ ترديدي وجود ندارد که ايران در حال نقض توافق هسته‌اي است ولي اين تصميمي است که آن‌هايي که داخل توافق هستند بايد بگيرند.» 
نکته مهمي که در خصوص لزوم انتصاب بيگان وجود دارد آن است که با منصوب شدن معاون وزير خارجه آمريکا به عنوان سفير اين کشور در سوریه، نفر سوم وزارت امور خارجه کسي نيست جز «ديويد هيل»، کسي که در جريان تحقيقات در مورد استيضاح ترامپ بر سر رسوايي اوکراين‌گيت نامش مطرح بود و پشت درهاي بسته شهادت هم داد. حالا اگر پمپئو به‌خاطر رقابت در انتخابات سنا کنار برود و بيگان هم منصوب نشده باشد، اين هيل است که سکان وزارت امور خارجه آمريکا را به‌عنوان سرپرست در دست مي‌گيرد.
بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، قرار است کروز و ديگر مخالفان برجام در سنا از نظر حقوقي که در اختيار آن‌ها قرار گرفته براي استفاده از مکانيسم ماشه عليه ايران استفاده کنند.اين نظر حقوقي مي‌گويد: «از آنجا که ايالات متحده يکي از مشارکت‌کنندگان اوليه در برجام [ذکر شده در قطعنامه شوراي امنيت] بوده است، يک بحث حقوقي وجود دارد که ما مي‌توانيم مکانيسم ماشه را با ثبت يک اطلاع در شوراي امنيت ذيل قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص موردي که از نظر آمريکا به منزله نقض آشکار  برجام  است، به جريان بيندازيم.»
تد کروز در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي حزب جمهوري‌خواه در سال ۲۰۱۶، که در آن شکست خورد هم گفته بود که به محض رسيدن به رياست‌جمهوري برجام را پاره خواهد کرد.
بدون شک اين بازي مقامات آمريکايي، به اطلاع مقامات اروپايي نيز رسيده است. با اين حال تروئيکاي اروپايي نشان داده اند که اساسا اراده اي براي ايستادگي و مواجهه با اقدامات غير حقوقي واشنگتن ندارند. در اين معادله، فرانسوي ها يکي از مرموزترين بازيگران صحنه محسوب مي شوند!مقامات فرانسوي و شخص وزير امور خارجه در آستانه مذاکرات وين پيام تهديد فعال‌سازي ماشه را مخابره کردند: در ۱۵ آذر ماه در سطح معاونين وزير امور خارجه بين ايران و کشور‌هاي باقي مانده در برجام مذاکراتي در وين برگزار مي شود که آن‌ها در صدد اين هستند تا در آستانه اين مذاکرات جوي ايجاد کنند که در قالب اين مسئله بتوانند در آن مذاکرات امتيازات بيشتري از دستگاه ديپلماسي ما بگيرند.
 گرفتن امتياز با تهديد فعال‌سازي مکانيسم ماشه همان ترجمان راهبرد هميشگي چماق و هويج  است که کشور‌هاي اروپايي همواره در قبال ايران آن را مد نظر قرار دادند. خيلي جالب است که از آغاز مذاکرات هسته‌اي با اروپا يعني ۱۶ سال ما شاهد استمرار اين راهبرد از سمت اروپايي‌ها بوديم، آن ها همچنان که ادعاي همکاري با کشور ما را دارند در عمل هيچ کاري براي پيشبرد تعهدات و منافع جمهوري اسلامي انجام نمي دهند. وظيفه دستگاه ديپلماسي ما در چنين شرايطي  کاملا مشخص است اولا در چنين شرايطي ما نه تنها نبايد کمترين حسابي بر طرح‌هاي فرانسه باز کنيم بلکه بايد به صورت آشکار و در قالب ديپلماسي رسمي خودمان اين رويکرد دوگانه فرانسوي ها را   نزد افکار عمومي کشور و کل دنيا به چالش بکشيم و فرانسه را وادار کنيم که نسبت به اين تغيير چهره خود و استفاده از ابزار گوناگون خود نسبت به کل دنيا نه تنها ملت ايران پاسخگو باشد.
در حقيقت منظور از مکانيسم ماشه همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهاي ۳۶ و ۳۷ در برجام است. اين ۲ بند از آن‌جا که رجوع به آن‌ها مي‌تواند به بازگشت خودکار تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران بينجامد، به «مکانيسم ماشه» معروف شده‌ است.قبل از ورود ايران به گام دوم کاهش تعهدات برجامي در ۱۶ تير ماه نيز اظهاراتي درباره اعمال مکانيسم ماشه عنوان شده بود. از جمله اين‌که بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي دهم تير ماه از کشورهاي اروپايي خواست مکانيسم تحريم‌هاي خودکار عليه ايران را کليد بزنند.

نظر شما