به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمد اسلامی صبح امروز در مراسم «افتتاحیه چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته» با اشاره به لبیکگویی رانندگان کامیون در ۲۶ آذر ۱۳۶۲ به فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر «حمل کالاهای اساسی از بندر امام (ره) در زمان جنگ تحمیلی» اظهار داشت: هفته حمل و نقل مصادف با این روز جاودانه است و نمایشگاه حمل و نقل نیز فرصت مناسبی برای گفتوگو، تعامل، انتقال تجربیات و ارزیابی عملکرد و تصویرسازی مطلوب برای آینده است.
وی با اشاره به دو بخش مهم مسکن و حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی افزود: به دنبال آن هستیم که با تحرکبخشی به این دو حوزه، سهم وزارت راه و شهرسازی در خروج از رکود اقتصادی و رسیدن به رونق اقتصادی را ارتقاء دهیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این یک سال پیشرفتهایی در وزارت راه و شهرسازی به وقوع پیوست از جمله در بخش دیپلماسی حمل و نقل، تفاهمنامههایی با کشورهای عضو کمیسیونهای مشترک اقتصادی ایران بخصوص با کشورهای همسایه به امضاء رساندیم و اسنادی مبادله کردیم که موانع را یکبار برای همیشه از سر راه توسعه اقتصادی برداریم.
مسیر ترانزیتی ریلی به چین فعال شده است
اسلامی افزود: با هر کشوری که در مسیر ترانزیت ما قرار دارد بخصوص کشورهای همسایه، در حال حاضر هیچگونه عدم تفاهمی نداریم. در بخش ریلی نیز تفاهمنامههای ۴ و ۵ جانبه با کشورهای منطقه و آسیای میانه بخصوص در مسیر حمل ریلی کالا از چین به اروپا از مسیر ایران به امضاء رساندهایم، فعالیت در این مسیر آغاز شده و به صورت واقعی و زنده از این خط بهرهبرداری میکنیم. با ایجاد تعرفههای یکسان، حجم ترانزیت ما متحول خواهد شد.
وی تصریح کرد: سرمایهگذاری در حوزههای زیرساختی راه و شهرسازی را علیرغم محدودیت منابع ارتقاء دادهایم و با متمرکز کردن مدیریت منابع و استفاده بهینه از اعتبارات، توانستیم تحرک خوبی به پروژههای زیرساختی بدهیم؛ به گونهای که تا پایان دولت دوازدهم ۲۰۰۰ کیلومتر آزادراه به مجموعه آزادراههای کشور افزوده خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی به فعالیت سازمان راهداری در بخش راه روستایی اشاره و اظهار کرد: توسعه راههای روستایی با هدف تحقق اشتغال روستاها در دستور کار سازمان راهداری قرار دارد و به عنوان یک برنامه ملی راهاندازی شده است؛ به گونهای که تا پایان سال جاری و سال آینده، روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی احداث خواهد شد.
به گفته اسلامی، در کنار احداث راههای جدید، قرار است با استفاده از تکنولوژی نوین، بهسازی و نوسازی راهها با دو هدف افزایش راندمان حمل و نقل و کاهش سوانح جادهای را در دستور کار قرار دهیم.
کاهش تصادفات و کشتهها در محورهای پرحادثه
وی در خصوص بهسازی جادهها یادآور شد: جاده چابهار ـ ایرانشهر، یکی از محورهای پرحادثه ما بود. در سال ۱۳۹۶ در این محور ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار تن بار جابجا شد که یک میلیون و ۴۰۰هزار تردد در این جاده به ثبت رسید ولی تعداد تصادفات ۴۳۰ فقره و تعداد کشتهها ۹۰ نفر بود اما در سال ۱۳۹۷ علیرغم آنکه ۲.۵ میلیون تردد انجام شد و حجم بار عبوری سه برابر افزایش یافت، اما با استفاده از بهسازی و نوسازی این محور توانستیم تعداد تصادفات را به ۴۰۳ فقره و تعداد کشتهها را به ۸۹ نفر کاهش دهیم درحالیکه فعالیت بندری نیز همزمان در بندر چابهار رونق داشته است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با تکمیل راهآهن چابهار ـ زاهدان از محل تزریق منابع صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب، این خط تا سال ۱۴۰۰ تکمیل میشود.
نوسازی ناوگان ریلی و جادهای
وی به نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای اعم از اتوبوس و کامیون اشاره کرد و گفت: با کمک نظام بانکی، امیدواریم نوسازی ناوگان جادهای شتاب بگیرد که هم شاهد افزایش راندمان حمل و نقل خواهیم بود و هم ایمنی جادهای و اشتغال در صنعت حمل و نقل رونق خواهد گرفت.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان ریلی تفاهمنامه امضاء کردهایم که برای اولینبار ۱۶ شرکت ریلی مسافری و باری، سفارش تولید ناوگان به شرکتهای تولیدکننده داخلی دادهاند و به زودی ناوگان جدید وارد صنعت حمل و نقل ریلی شده و به تدریج هر سه ماه یکبار شاهد افزوده شدن ناوگان جدید به این صنعت خواهیم بود.
اسلامی خاطرنشان کرد: قرار است در بخش صنعت هوانوردی، با تمرکززدایی از فرودگاه تهران، ۶ هاب هوایی در کشور ایجاد کنیم که از این تعداد، پروازهای متعدد داخلی و بینالمللی انجام شود.
به گفته وی، این پیشرفتها علیرغم تحریمهای ظالمانه رخ داده است.
نظر شما