شناسهٔ خبر: 36961912 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به قتل فجیع نوجوان عراقی در میدان الوثبة بغداد/ کشتار سازمان یافته در اعتراضات عراق

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- قتل فجیع نوجوان 17 ساله عراقی در بغداد واکنش های زیادی در محافل رسمی و شبکه های اجتماعی به همراه داشته است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، روز پنجشنبه در شبکه های اجتماعی عراق ویدئویی منتشر شده که در آن تظاهرکنندگان میدان الوثبة یک نوجوان عراقی را که گفته می شود با عده ای از دیگر حاضرین اختلاف و درگیری مسلحانه داشته، به شکل فجیعی به قتل می رسانند.
شماری از حاضرین در میدان به این هم بسنده نکرده و جسد بی جان و برهنه این نوجوان را پس از قتل، از تیر چراغ برق به دار می آویزند.
سانه های عراقی، نوجوان مقتول را با هویت «هیثم علی اسماعیل» 17 ساله معرفی کرده اند که در منطقه الوثبه نزدیک میدان الوثبة ورودی شورجه پس از قتل توسط معترضان جسدش از تیر چراغ برق آویزان می شود.
گفته شده نوجوان مقتول که خود از معترضان بوده، بر اثر اختلاف و درگیری با عده ای از تظاهرکنندگان به سمت آنان شلیک کرده که چهار نفر از هم محله ای های وی در این درگیری کشته می شوند.
پس از این حادثه، تظاهر کنندگان دیگر از راه رسیده و خانه اش را آتش می زنند و سپس با ضربه های چاقو او را می کشند.
طی روزهای گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات، سلسله اتفاقات مشکوکی از جمله ترور برخی سازمان‌دهندگان اعتراضات، تیراندازی به سوی معترضان و چاقوکشی علیه آنها، موجب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است.

توضیحات فرماندهی نیروهای مسلح عراق درباره حادثه
فرماندهی نیروهای مسلح عراق درباره حادثه دلخراش بغداد توضیحاتی جدید اعلام کرد.
فرماندهی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد شخصی که در «میدان الوثبه» اعدام و به تیر برق آویزان شد، «هیثم علی اسماعیل» نام دارد که پس از درگیری لفظی با برخی از حاضران در تظاهرات، کشته شد.
بر اساس اعلام فرماندهی نیروهای مسلح عراق، این جوان 16 ساله از معترضانی که در نزدیکی خانه‌اش تجمع کرده بودند، خواسته بود آنجا را ترک کنند. مشاجره لفظی به درگیری منجر شد و او چند تیرهوایی شلیک کرد و همین امر موجب شد تا معترضان، منزلش را با کوکتل مولوتوف به آتش بکشند. سپس بر شمار معترضان افزوده شد و آنها پس از یورش به منزل و لخت کردن او، وی را کشتند و به تیربرق آویزان کردند.
نیروهای امنیتی تا به این لحظه در این جریان مداخله نکرده‌اند و منتظر تصمیم‌گیری طرف‌های مسئول هستند.

روایت درست از حادثه میدان الوثبه بغداد
خبرنگار شبکه خبری العالم در عراق گزارش داد که داستان نوجوان 16 ساله به نام "هیثم" که گفته شده با تیراندازی به طرف تظاهرکنندگان 4 نفر از آنان را کشته بود، حقیقت ندارد.
خبرنگار العالم گفت گواه دروغ بودن این داستان آن است که پزشکی قانونی بغداد رسما اعلام کرده که امروز هیچ جسدی غیر از جسد هیثم که توسط افراد نفوذی هدف واقع شد را دریافت نکرده است.
خبرنگار العالم ادامه داد که بر اساس بیانیه ستاد نیروهای مسلح عراق، این نوجوان که خانه اش در اطراف میدان الوثبه بود از افرادی که گفته می شد تظاهرکننده هستند خواست از اطراف خانه اش دور شوند اما این افراد دور نشدند که به همین دلیل وی برای دورکردن آنان اقدام به تیراندازی هوایی کرد، پس از آن بود که افراد مزبور خشمگین شده و خانه اش را آتش زدند، وی را به قتل رسانده و پس از کشیدن بر روی زمین، روی چراغ برق آویزان کردند.
وی ادامه داد که تظاهرکنندگان در هفته های اخیر به نیروهای امنیتی اجازه ورود به میدان الوثبه برای حفاظت از آنان در برابر افراد نفوذی را ندادند، البته نیروهایی در میدان بودند اما مسلح نبودند که به همین دلیل نتوانستند بر اوضاع مسلط شوند.
خبرنگار العالم خاطر نشان کرد که از سوی دیگر تظاهرکنندگان میدان التحریر از عاملان حوادث میدان الوثبه اعلام برائت کرده اند.

واکنش ها به قتل فجیع نوجوان عراقی
در واکنش به اقدام خشونت بار معترضان در قتل این نوجوان عراقی، صالح محمد العراقی از افراد نزدیک به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در توئیتی تهدید کرد اگر ظرف 48 ساعت تروریست هایی که این جرم را مرتکب شدند، تحویل دستگاه قضائی نشوند، نیروهای کلاه آبی(نیروهای سرایا السلام وابسته به مقتدی صدر) از میدان التحریر عقب نشینی خواهند كرد.
تظاهرات‌کنندگان در میدان «التحریر» بغداد نیز طی بیانیه‌ای درباره حادثه میدان الوثبه در مرکز بغداد، اعلام کردند که این اقدام یک طرح برای تخریب وجهه تظاهرات‌هاست.
به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، در بیانیه معترضان التحریر آمده است: ما برای تظاهرات‌ مسالمت آمیز و اصلاح امور و توقف خونریزی و تحویل جنایتکاران به نهاد قضایی کشور و بازگرداندن کلیه امور به حالت طبیعی، در خیابان‌ها حاضر شده‌ایم. ما برای زندگی در صلح و آرامش و با شعار اعتراض مسالمت‌آمیز تظاهرات کرده‌ایم.
بر اساس این بیانیه، تظاهرات‌کنندگان عراقی در پایتخت این کشور بر مسالمت‌آمیز ماندن اعتراض‌های خود تاکید کردند و حادثه امروز میدان الوثبه را جنایتی توصیف کردند که هم معترضان آن را محکوم می‌کنند و هم از نظر انسانی و شرعی، محکوم است و باید در حق عاملان آن، قانون اعمال شود.
در این بیانیه آمده است: تظاهرات‌کنندگان شرکت‌کننده در تظاهرات مسالمت آمیز با کلیه این اقدامات مخالفند و آن را رد می‌کنند. لذا ما ازهرگونه اقدام خارج از چارچوب اعتراضات مسالمت‌آمیز اعلام برائت می‌کنیم و مسالمت آمیز بودن اعتراضات خود را حفظ خواهیم کرد تا به مطالبات و حقوق واقعی خود برسیم.
سخنگوی رسمی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد که با عوامل قتل فجیع نوجوان عراقی به شدت برخورد خواهد کرد.
سخنگوی رسمی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز پنجشنبه گفت که به دنبال قتل فجیع نوجوان عراقی در میدان الوثبه در مرکز بغداد وقت آن رسیده که دولت حاکمیت خود را در میدان‌های اعتراضات اعمال کند.
خلف در اظهاراتی خبری با بیان اینکه نوجوان مقتول بر خلاف شایعات حتی یک گلوله هم به سمت معترضان شلیک نکرده بود، گفت:« با قاتلان وی به شدت برخورد خواهد شد.»
وی افزود: «قاتلان این نو جوان نزدیک منزل او شلوغ کرده بودند که او از آنها می‌خواهد از خانه او دور شوند، چون خانواده در خانه زندگی می‌کند که در جواب او، قاتلانش به سوی منزلش چند کوکتل مولوتوف پرتاب کردند و سپس به داخل خانه یورش بردند و اینقدر او را مورد ضرب وشتم قرار می‌دهند که بدنش سیاه می‌شود سپس او را خفه می‌کنند و در میدان الوثبه آویزان می‌کنند.»
خلف ادامه داد: «جنایت وحشتناکی که در حق این نوجوان صورت گرفت بی مجازات نخواهد ماند و وقت آن رسیده که دولت حاکمیت و تسلط خود را بر میدان‌های اعتراضات اعمال کند.»
وزارت کشور عراق هم اعلام کرد که اطلاعاتی کاملی را درباره عوامل حادثه الوثبه دریافت کرده است و در روزهای آنی نیروهای امنیتی نقش بزرگ‌تری در پیرامون میدان‌های تظاهرات و داخل آن خواهند داشت.
سرتیپ «خالد محنا» سخنگوی وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با شبکه العراقیه گفت: «وزارت کشور اطلاعات کاملی را درباره عوامل حادثه الوثبه جمع آوری کرده و به دستگاه قضایی تحویل داده است.»
المحنا حادثه الوثبه را وحشتناک خواند و گفت: «یک اجماع نظر ملی وجود دارد که خواهان مداخله نیروهای امنیتی برای اعمال امنیت است و در روزهای آتی شاهد نقش بزرگ‌تر نیروهای امنیتی در پیرامون میدان‌های تظاهرات و داخل آن خواهیم بود.»
المحنا ادامه داد: در مقطع اخیر انتقادهای رسانه‌ای علیه نیروهای امنیتی به راه افتاده بود که این امر منجر به دور شدن آنها از صحنه‌های اعتراضات برای درگیر نشدن با معترضان شد، اما حالا فرماندهان ارشد دستور گرفته‌اند که نیروهای امنیتی در نزدیکی معترضان برای مقابله با هر گونه تخلفی مسلح باشند.

حکیم شناسایی «عناصر نفوذی» در اعتراضات عراق را خواستار شد
رئیس جریان حکمت ملی عراق پیشنهاد داد برای جلوگیری از تکرار اعدام‌های خودسر در اعتراض‌های این کشور، مکان‌های مشخصی برای برگزاری تظاهرات آماده شود.
سید «عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق روز پنج‌شنبه خواستار شناسایی «نفوذی‌ها» در تظاهرات این کشور و محدود کردن این تظاهرات در مکان‌های مشخص شد.
حکیم در بیاینه‌ای به دنبال حادثه میدان «الوثبه» شهر بغداد، گفت: «به دنبال حادثه الوثبه، لازم است که عناصر نفوذی در تظاهرات، شناسایی و آمار آن‌ها مشخص شود؛ تظاهراتی که در آن به تخریب و جنایت متوسل می‌شود».
به نوشته پایگاه «بغداد الیوم»، رهبر جریان حکمت ملی از نیروهای امنیتی عرق نیز خواست به وظیفه خود در حمایت از جان و مال شهروندان این کشور عمل کنند.

حادثه «الوثبه» بیانگر حضور گروه‌های سازمان‌‌یافته قتل و ارعاب ست
نخست‌وزیر پیشبرد امور دولت عراق درباره حادثه قتل یک جوان عراقی و آویزان کردن وی بر تیر برق در میدان الوثبه تأکید کرد که این مسئله نشان می‌دهد گروههای سازمان‌یافته‌ای وجود دارد که تحت پوشش تظاهرات، دست به کشتار، ارعاب و تعطیل کردن دولت می‌زنند.
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشبرد امور دولت عراق بار دیگر بر حمایت از تظاهرات‌کنندگان تأکید کرد.
عبدالمهدی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «حادثه جنایتکارانه الوثبه، مهر تأییدی بر دیدگاه ماست که چندین بار درباره وجود گروههای سازمان‌یافته‌ای سخن گفتیم که تحت پوشش تظاهرات، دست به کشتار، ارعاب و تعطیل کردن دولت می‌زنند».
خبرگزاری «براثا» به نقل از نخست‌وزیر پیشبرد امور دولت عراق گزارش داد که «در هر اقدامی که برای حمایت از امنیت عمومی اتخاد کردیم، متهم می‌شدیم، ولی الان ضروری است که سرویس‌های امنیتی، مجددا سلاح به دست گیرند و از میادین تظاهرات حمایت کرده و ابهت حکومت را بازگردانند».
وی خاطر نشان کرد: «هیچ چاره‌ای جز این نیست که مانع از تحمیل سیطره هر تشکیلات سیاسی در میادین تظاهرات و تسویه حساب‌های آن با طیف‌های سیاسی شد».
عبدالمهدی با تأکید بر اینکه مسئولیت حمایت از تظاهرات‌کنندگان فقط بر عهده سرویس‌های امنیتی رسمی است، تصریح کرد: «برخی از گروه‌ها ثابت کردند که خواستار دور کردن یا پایان دادن [به فعالیت] این سرویس‌ها هستند تا بتوانند نقش آن سرویسها را بر عهده گرفته و طرح شناخته شده خود را پیاده کنند».


نظر شما