شناسهٔ خبر: 36928982 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

روسیه:

آمریکا فاقد اراده سیاسی برای تمدید استارت‌ نو است

مریم خرمایی

معاون وزارت خارجه روسیه می‌گوید این کشور نشانه‌ای مبنی بر تمایل آمریکا برای تمدید پیمان موسوم به استارت نو ندیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو نشانه‌ای از اراده سیاسی واشنگتن برای تمدید پیمان استارت نو که کاهش تسلیحات راهبردی را در بر می‌گیرد؛ ندیده است.

وی در این باره افزود: هیچ مشکل غیرقابل عبوری وجود ندارد و موضوع اراده سیاسی مطرح است. متاسفانه اراده سیاسی کافی را در طرف آمریکایی نمی‌بینیم.

ریابکوف در اعتراض به بهانه‌جویی‌های آمریکا افزود: متاسفانه تنها چیزی که از طرف آمریکایی می‌شنویم این است که فرضیه و احتمال تمدید پیمان همچنان تحت بررسی است و در این حین، تغییر شرایط در مقایسه با ۱۰ سال پیش که نیواستارت امضا شد هم در نظر گرفته می‌شود.

گفتنی است روز گذشته، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، در دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، بار دیگر پیشنهاد مسکو برای تمدید معاهده کنترل تسلیحات استارت جدید میان روسیه- آمریکا را مطرح کرد؛ در مقابل، ترامپ بر تمایل خود به انجام گفتگوی راهبردی با حضور روسیه و چین تأکید کرد.

این در حالی است که چین با بهره مندی از تسلیحات هسته ای محدودتر در مقایسه با زرادخانه هسته ای آمریکا و روسیه، هرگونه گفتگوی سه جانبه در این زمینه را رد می کند و برخی تحلیلگران این موضع آمریکا را به مثابه دارویی زهرآلود برای نابود سازی هر معاهده استارت جدید می دانند.

همزمان، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود گفت که ایالات متحده معتقد است سایر طرفها همچون چین لازم است به گفتگوهای وسیعتر در مورد کنترل تسلیحات [هسته ای] بپیوندد و اعلام کرد که پیشنهاد روسیه برای گنجاندن قدرتهای هسته ای همچون انگلیس و فرانسه در این گفتگوها  را بررسی خواهد کرد.

نظر شما