شناسهٔ خبر: 36920350 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

حجت‌الاسلام عاملی در نشست خبری:

شبکه ملی اطلاعات حفاظت از داده‌های ملی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: 75 درصد منابع اطلاعاتی جهان تا سال 2006، در اختیار آمریکا بود که به مرور زمان این مدیریت داده‌ای از آمریکا گرفته شده است، کشور چین امروز اجازه نمی‌دهد داده‌های ملی‌اش به سمت آمریکا برود، جمهوری اسلامی ایران نیز با تدبیر خردمندانه شبکه ملی اطلاعات را برای حفاظت از داده‌های کشور راه‌اندازی کرده است.

صاحب‌خبر -





حجت‌الاسلام سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تبریک سی و پنجمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی میراث انقلاب است و به موازات تحولات انقلاب، شورا هم در صحنه بوده است.
وی شورای عالی انقلاب فرهنگی را پایه گذار تحولات زیادی در حوزه فرهنگ و علم و فناوری در طول۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی دانست و گفت: امام خمینی(ره) فرهنگ را محور تحولات جامعه می‌دانستند. همین نگاه امام(ره) در حکیم انقلاب مقام معظم رهبری هم دیده می‌شود و ایشان هم فرهنگ را محور می‌دانند.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام عاملی ابراز داشت: فرهنگ می‌تواند سرنوشت اقتصاد پویا را رقم بزند و در نگاه امام و رهبری فرهنگ بسیار مهم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مدیریت حکمرانی آمریکایی بالاسر فضای اینترنت است اما تلاش ما در شبکه ملی اطلاعات موفق بوده که منابع اطلاعاتی مهمی که مربوط به زندگی مردم است مانند 130 لایه اطلاعات در GIS، اطلاعات ثبت‌ احوال، بانک و غیره را در اختیار دیگری قرار ندادیم، باید بر این داده‌ها مدیریت ملی حاکم باشد.
وی اظهار داشت: 75 درصد منابع اطلاعاتی جهان تا سال 2006، در اختیار آمریکا بود که به مرور زمان این مدیریت داده‌ای از آمریکا گرفته شده است، کشور چین امروز اجازه نمی‌دهد داده‌های ملی‌اش به سمت آمریکا برود، جمهوری اسلامی ایران نیز با تدبیر خردمندانه شبکه ملی اطلاعات را برای حفاظت از داده‌های کشور راه‌اندازی کرده است.
حجت‌الاسلام عاملی در ادامه با‌اشاره به عملکرد شورایعالی انقلاب فرهنگی، گفت: شورا 2 حوزه کار دارد، یک حوزه فرهنگ و حوزه دیگر علم و فناوری است، شورا نزدیک به 2300 مصوبه در 35 سال اخیر داشته که 66 درصد آنها مربوط به حوزه علم و فناوری و 27 درصد مربوط به حوزه فرهنگ است. 8 درصد مصوبات نیز بین حوزه‌ها مشترک بوده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: در اجرایی سازی مصوبات 68 درصد معادل 1790 مصوبه اجرایی شده که 424 مصوبه مربوط به فرهنگ و یک هزار و 227 مصوبه مربوط به علم و فناوری بوده و 139 مصوبه نیز مشترک بین حوزه‌هاست.
وی گفت: به طور معمول در یافتن علت عدم اجرای مصوبات به سراغ دولت‌ها می‌رویم، البته واقعیت این است که دولت‌ها مقداری با مصوبات شورا فاصله دارند ولی مقداری از مشکلات نیز به ماهیت مصوبات شورا مرتبط است.
حجت‌الاسلام عاملی ابهام و انشایی بودن متن مصوبات، فقدان برنامه عملیاتی، فقدان شاخص‌های ارزیابی و سنجش، فقدان ضمانت حقوقی، فقدان نگاشت نهادی و تقسیم کار را از دیگر دلایل عدم اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: البته درباره 3 سند مهم شورا یعنی سند تحول آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور و سند مهندسی فرهنگی ابعاد ابهامی بسیار کمرنگ شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع می‌دادند که این روند متوقف شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما