شناسهٔ خبر: 36904489 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصرایرانیان | لینک خبر

دستگاه‌ها6 ماه یکبار نیازمندی‌های خود را ارائه کنند

کارنامه ضعیف دولت‌ها در اعتماد به توان داخل

صاحب‌خبر - گروه اقتصادی: در شرایطی که توجه به توان ساخت داخل از اهمیت بالایی در رشد اقتصادی کشور برخوردار است کارنامه 20 ساله دستگاه‌های دولتی نشان دهنده عدم اعتماد کافی به سازندگان داخلی است. در این زمینه اعلام نیاز به نخبگان و صنعتگران کشور می‌تواند نقش مهمی در بهبود این کارنامه عملکردی داشته باشد. به گزارش فارس، در ایران از سال‌های میانی دهه 80 با ساخت و توسعه مجتمع‌های نمایشگاهی در سراسر کشور و بهبود کیفیت نمایشگاه‌ها، اولین تلاش‌ها در راستای معرفی توانمندی‌ صنعتی و خدماتی کشور صورت گرفت. در این راستا در قالب نمایشگاه‌های مرسوم، شرکت‌ها توانمندی‌ و مزایای رقابتی خود را در قالب کالا و خدمات عرضه کرده تا در صورت جلب نظر توسط بازدیدکنندگان زمینه برای فروش کالا و یا عرضه خدمات فراهم شود و بازدیدکنندگان نسبت به خرید اقدام کنند. این فرایند بعضاً با انتقاداتی همراه بوده که در این مورد، عدم حضور مجموعه‌های بهره‌بردار بزرگ دولتی، افزایش نه چندان زیاد حجم فروش شرکت‌ها و حمایت‌های لفظی مسئولان از جمله انتقادات وارده به نمایشگاه‌های رایج در کشور است.در این شرایط، سال جاری که شروعی برای دهه پنجم انقلاب اسلامی و دهه متصل به سال 1404 و چشم انداز 20 ساله کشور محسوب می‌شود، از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است. ابتدای امسال رهبر معظم انقلاب، مشکل اساسی کشور را همچنان مشکل اقتصادی عنوان کردند و با تأکید بر اهمیت نقش تولیدات داخلی در رشد اقتصادی کشور، رونق بخشی به تولید داخل را لازمه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی دانستند. از این رو سیاست‌های کشور باید به سمت رفع موانع اقتصادی حرکت کند.به گفته کارشناسان اقتصادی، جان گرفتن تولید در کشور بی‌شک نیازمند پارامترهای مختلفی است که باید مورد توجه قرار گیرند و در این میان، اشتغال و امنیت شغلی در سایه تولید به وجود می‌آید و تولید ملی مقدمه‌ای بر اشتغال‌زایی، کارآفرینی و افزایش بهره‌وری در تمامی عرصه‌ها به شمار می‌رود که بهبود وضعیت اجتماعی، رفاه زندگی مردم و رشد و توسعه اقتصاد کشور را موجب می‌شود. تجربه کشورهای موفق در بازارسازی محصولات واحدهای تولیدی نشان‌دهنده آن است که در کنار مدل‌های سنتی و رایج معرفی محصولات، از روش‌های دیگری نیز برای برگزاری نمایشگاه‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند و در آن، برای خرید تجهیزات یا دریافت خدمات اعلام نیاز می‌کنند.یکی از ابزارهای تقویت تولیدات داخلی ایجاد ارتباط نزدیک بین سازندگان و خریداران است تا صنعتگران ضمن آشنایی بیشتر با نیاز بازار نسبت به تولید آنچه که مورد درخواست بازار است اقدام کنند. طی سال‌های پیش هرچند گاهی تلاش‌هایی برای برقراری ارتباط نزدیک بین تولیدکنندگان و تجار و همچنین دانشگاه و صنعت صورت گرفت اما هیچ‌گاه یک شبکه دقیق و جامع در این زمینه شکل نگرفت و همچنان شاهد فاصله بین این بخش‌های موثر در اقتصاد کشور هستیم. در عین حال، در سال‌های گذشته اقدام جدی برای اعلام نیاز به تولیدات صنعتی و ارائه درخواست ساخت تجهیزات و یا محصولات صورت نگرفته بود و این اتفاق در بسیاری موارد باعث شد تا با وجود توان داخل، تقاضای خرید بسیاری تجهیزات و محصولات از طریق خریدهای خارجی تأمین شود. اما برای رفع این معضل رهبر معظم انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان بر لزوم ایجاد نمایشگاه دائمی توانمندی‌های تولید داخل تأکید کردند و در این راستا برنامه‌ریزی برای در معرض نمایش قرار دادن دستاوردهای نخبگان و سازندگان داخلی در دستگاه‌های مختلف شکل گرفته که دومین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) از آن جمله است. این نمایشگاه با همکاری شورای علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری 26 الی 29 آذر امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.در این خصوص با امیر عباس اختراعی، رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی کشور گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:اختراعی درباره مزیت برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور اظهار داشت: تا پیش از این، نمایشگاه‌‌ها محلی برای عرضه توانمندی بود. یکی از مشکلات این نمایشگاه‌‌ها این است که صاحبان نیاز به طور کامل با توجه به محدودیت فرصت و زمان نمایشگاه نمی‌‌توانند توانمندی‌‌ها را با نیازهایشان انطباق دهند و این باعث می‌‌شود فعالیت‌‌های پژوهشی در مسیر علوم کاربردی و نیازهای روز و جدی جامعه قرار نگیرد.وی افزود: نمایشگاه‌‌های تقاضا محور پدیده پربرکتی هستند، از این جهت که مشتری طرح نیاز می‌‌کند و صاحبان توانمندی می‌توانند با پی بردن به نیازها، هسته‌‌های تحقیقاتی و طراحی مهندسی خود را حتی در بخش‌‌های دانشگاهی ایجاد کنند. این یک حرکت رو به جلو است. در حالی که در نمایشگاه‌‌های عرضه توانمندی به رغم وجود نیاز، به دلایلی در دستگاه مشتری اراده خرید به وجود نمی‌‌آید. بنابراین صاحب تکنولوژی و خدمات همیشه در بلاتکلیفی خوف و رجا می‌‌ماند که آیا محصولش منجر به بازار می‌‌شود یا خیر. در نمایشگاه تقاضا محور مشتریان پا به میدان می‌گذارند رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی تصریح کرد: زمانی که مشتری خود پا به میدان می‌‌گذارد این نیاز رسمیت پیدا می‌‌کند تا با کسی که توان رفع آن را دارد، همکاری شکل گیرد. این مسئله از برکات تحریم است. وقتی فشارها جدی می‌‌شود مجبور می‌شویم به توانمندی‌‌های خودمان اتکای بیشتری کنیم. در نتیجه به جای اینکه چششمان به در باغ سبز غرب و کشورهایی که هیچ وقت کمک واقعی به ما نکردند باشد، به خودمان نگاه می‌‌کنیم.وی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌‌های تقاضا محور پدیده نوپایی به شمار می‌‌روند، خاطر نشان کرد: کارهای نوپا آفت‌‌های خاص خود را هم دارد و زمان می‌برد تا حرف‌ه‌ا شنیده شوند. یکی از بهترین راه‌‌های سنجیدن میزان جدیت نیاز دستگاه‌‌ها، ارائه پروتکل‌های رسمی و جدی همکاری در همان فضای نمایشگاه است. یعنی بین مشتری و کسانی که مدعی توانمندی هستند در همان زمان ارزیابی مقدماتی شکل بگیرد و پیش از پایان نمایشگاه، به شرط رعایت چارچوب‌‌های قراردادی از سوی دو طرف، پروتکل‌‌های همکاری حداقل در قالب تفاهم نامه امضا شود.

برچسب‌ها:

نظر شما