شناسهٔ خبر: 36782455 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

ضرورت جذب سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی/تلاش دستگاه دیپلماسی برای جبران کاهش فروش نفت

در شرایطی که فروش نفت خام با سختی های متعدد روبرو است، رونق صادرات صنعت ارزآور پتروشیمی راه گریزی برای برون رفت از چالش اقتصادی ناشی از تحریم خواهد بود.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در شرایط کنونی که برخی کشورهای معاند سعی در ضعیف کردن سیستم اقتصادی کشور با تحریم فروش نفت دارند، صنعت استراتژیک و ارزآور پتروشیمی برگه برنده ایران در جنگ تمام عیار اقتصادی است. اما سرپا نگه داشتن و رونق بخشیدن به این صنعت نیازمند تامین مالی قابل توجه است که سرمایه گذاران خارجی نقش مهمی در این تامین مالی دارند.

در این رابطه علیرضا جهانگیری سفیر سابق ایران در هلند معتقد است، باتوجه به شرایط برتر ایران در صنعت پتروشیمی، این حوزه استعداد مناسبی برای رشد و توسعه دارد که نیازمند توجه سرمایه گذاران است چراکه در یک سال گذشته که فروش نفت خام ایران با چالش های متعددی روبرو است، پتروشیمی جایگزین مناسبی برای فروش نفت خواهد بود.

از سوی دیگر یکی از موانع موجود در رشد و رونق این صنعت، روش های تامین مالی و سرمایه گذاری پروژه های پتروشیمی است. اما دستگاه دیپلماسی کشور با ایجاد تشکیلاتی سعی در ارائه استعدادهای بومی ایران و جذب سرمایه گذاری خارجی نموده که این تشکیلات می تواند در زمینه تامین مالی پتروشیمی نیز موثر باشد.

سفیر سابق ایران در هلند، در خصوص سازوکار معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: این معاونت در دوران های مختلف تشکیل شده اما متاسفانه در برهه ای از زمان این معاونت از تشکیلات حذف شد ولی مجددا قریب به 20 ماه است که کار خود را با عنوان «معاونت اقتصادی دستگاه دیپلماسی» از سر گرفته است.

وی هدف از تشکیل این معاونت را تسهیل اقتصاد و روابط خارجی با سایر کشورها عنوان کرد و گفت: هدف این نبود که با شکل گیری این بخش، تصدی گری انجام شود چراکه هدف این تشکیلات هماهنگی امور اقتصادی خارجی است که هر دو هفته یکبار جلساتی را با حضور معاونین و مسئولین نهادهای مختلف و سفرای کشورهایی که شرکای اصلی ما در دوران جدید هستند برگزار می کند.

جهانگیری با اشاره به نقش مهم صنعت پتروشیمی در رونق اقتصادی و ارزآوری گفت: در شرایط فعلی که تحریم ها قلب اقتصاد کشور را نشانه رفته، فعالیت صنعت پتروشیمی بسیار ارزشمند و قابل تمجید است از این رو به نظر می رسد که باید در این جلسات دستگاه دیپلماسی نیز از نزدیک با فعالان حوزه پتروشیمی در خصوص برطرف کردن موانع به گفت و شنود بپردازیم.

وی ساختار کلی تشکیلات «معاونت اقتصادی دستگاه دیپلماسی» را اینگونه تشریح کرد که این نهاد در سه حوزه اداره کل و یک بخش مربوط به دیپلماسی اقتصادی چندجانبه شامل ارتباط با سازمان های بین المللی همچون اکو ، WTO و اوراسیا فعالیت می کند. جهانگیری افزود: به جز «دیپلماسی اقتصادی چند جانبه»، در حوزه های مربوط به تسهیل تجارت خارجی و جذب گردشگر و گردشگری سلامت و اقتصاد دانش بنیان فعالیت های مفیدی انجام پذیرفته که این فعالیت ها را به صورت مستمر به سفارت خانه ها انعکاس می دهیم . همچنین سعی می کنیم برای شرکت های تولیدی داخلی، بازار خارجی مناسبی در آن سوی مرزها فراهم کنیم. به عقیده سفیر سابق ایران در هلند، بخش پتروشیمی هم می تواند جایگاه مناسبی در این تشکل داشته باشد.

جهانگیری در مورد نحوه اطلاع رسانی فعالیت های این تشکل نیز گفت: سایتی فراهم شده که اطلاعات مربوط به سفارت خانه های ایران در سایر کشورها و افرادی که در آن ها فعالیت می کنند و موضوعات مربوط به امکان سرمایه گذاری در ایران به نمایش گذاشته می شود. وی افزود: تلاش شده تا از تجارب بسیار ارزشمندی که در سفارت خانه های کشورمان در سایر نقاط جهان وجود داشته و ارتباطاتی که با خارج از کشور داشتیم، در جهت دهی اقتصاد کشور نقش مثبتی را ایفا کنیم.

این مسئول، از نمونه های موفق جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی را، فعالیت در پتروشیمی همت عنوان کرد و گفت: اخیرا برای تسریع در امور این پتروشیمی جلساتی را با برخی سرمایه گذاران خارجی داشتیم که به دلیل نحوه عملکرد متفاوت پتروشیمی همت در کمک به حفاظت از محیط زیست با جذب گاز CO2 و تبدیل آن به کود اوره، خوشبختانه موافقت هایی اعلام شده که می تواند نشانگر فعالیت مثبت تشکیلات «معاونت اقتصدای دستگاه دیپلماسی» در جذب سرمایه گذاری خارجی باشد.

نظر شما